Powrót do DESA.PL
54 of Liczba obiektów: 98
54
Paweł Kowalewski (1958) | "Sexualité de Champignon", 1986
Estymacja:
50,000 zł - 70,000 zł
Sprzedane
48,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Prace na papierze
Artysta
Paweł Kowalewski (1958)
Lokalizacja
akryl/papier
Wymiary
140 x 110 cm
Opis
akryl/papier , 140 x 110 cm, opisany wewnątrz kompozycji: 'SEXUALITE DE CHAMPIGNON',

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


„Podczas moich studiów na akademii oraz robienia dyplomu prowadziłem ekspresyjne notatniki, w których zapisywałem stan mojego ducha i umysłu. Zwykle zaczynałem od tego, ile mam lat, gdzie jestem i która jest godzina. Notesy miały zatem tytuł: ‘Mam 23 lata, mieszkam w Warszawie’. Notowałem spontanicznie najróżniejsze myśli, które przychodziły mi do głowy i, zapominając o moim plastycznym wykształceniu, starałem się uwolnić moją rękę – po prostu być w naturalnym procesie”.

Paweł Kowalewski

Paweł Kowalewski rozpoczynał swoją drogę artystyczną na początku lat 80. Wtedy, w 1983 obronił dyplom w pracowni Stefana Gierowskiego i wraz z Ryszardem Grzybem, Jarosławem Modzelewskim, Włodzimierzem Pawlakiem, Markiem Sobczykiem i Ryszardem Woźniakiem założył Gruppę – jedno z najciekawszych i najważniejszych ugrupowań artystycznych w kraju w II połowie XX wieku. Ich działalność cechował bunt przeciwko zastanym tradycjom, akademizmowi, postawangardzie w sztuce, a przede wszystkim przeciwko panującej wówczas cenzurze i represjom obowiązującym od
ogłoszenia stanu wojennego w 1981.

W latach 80. twórczość Kowalewskiego charakteryzowała przede wszystkim groteska. Do 1989 artysta publikował swoje teksty w wydawanym przez Gruppę czasopiśmie „Oj, dobrze już…” pod pseudonimem wyimaginowanej amerykańskiej dziennikarki Sharm Yarn. Utwory miały prześmiewczy charakter i w błyskotliwy sposób komentowały peerelowską rzeczywistość oraz kondycję ówczesnej sceny artystycznej w kraju. Działalność twórcy była zróżnicowana. Oprócz dzieł malarskich stworzył też dużo prac na papierze oraz rzeźby – szczególnie ciekawe w tym przypadku są jego szklane gabloty, w których zamykał wykonane z modeliny elementy utrzymane w charakterystycznej mu estetyce. Tak prace Kowalewskiego, jak i działania całej Gruppy, zdecydowanie wyróżniały się na tle szarej i przygnębiającej rzeczywistości lat 80. w kraju.

Prezentowana praca jest przykładem takiego właśnie działania. „Sexualité de Champignon” to dzieło przedstawiające kolorową postać, prawdopodobnie tytułową „pieczarkę”, zwracającą się do widza w wulgarnym geście. Bohater obrazu, „puszczając oko”, zalotnie pokazuje odbiorcy swój jaszczurzy język. Jedna z dłoni wyraźnie wskazuje na wypięte pośladki. Kompozycja została utrzymana w typowej dla Kowalewskiego, jaskrawej gamie barwnej, która podkreśla ekspresję przedstawienia.

W całej twórczości artysty, oprócz osobistego doświadczenia zapisanego w pracach, niezwykle ważna jest warstwa tekstowa. Niemal wszystkie jego prace charakteryzują się chwytliwymi tytułami, które często dopowiadają kontekst do przedstawień. Wystarczy spojrzeć chociażby na kilka nazw
najsławniejszych dzieł Kowalewskiego: „Mon cheri Bolscheviq”, „Och, ty owłosiona łapko” czy „Gdzie powiesić Matkę Boską?”. Artysta, opisując lata 80., mówił: „Bez słowa nie istnieliśmy”.

Do końca lat 80. artysta tworzył w konwencji nowej figuracji. Rok 1989 stanowił cezurę zarówno w twórczości Kowalewskiego, jak i całej Gruppy. Wówczas miała miejsce akcja „Głos przyrody na Solidarność”, która symbolicznie zakończyła ich działalność. Po 1992, w którym odbyła się retrospektywna wystawa przedstawicieli ugrupowania w warszawskiej Zachęcie, Kowalewski zwrócił się w stronę twórczości performatywnej, podejmując działania interdyscyplinarne. Wówczas zaczął tworzyć dzieła analityczne, skupiające się na strukturze samych prac. W serii „Fin de siecle” malarz zestawiał wzory XIX-wiecznych tapet z biało-czarnymi pasami – sarkastyczną wizją przyszłości. Wraz z tym cyklem zakończył działalność w medium malarskim na rzecz prac zaangażowanych społecznie.

Studiował na warszawskiej ASP, gdzie w 1983 otrzymał dyplom z wyróżnieniem w pracowni Malarstwa S. Gierowskiego. Od tego roku został najmłodszym członkiem "Gruppy". Do 1989 malował obrazy figuratywne, często o odniesieniach historycznych i patriotycznych. Na początku lat 90. powstały serie kolaży, w których artysta skupił się na estetyce codzienności, o znamiennych tytułach.: "Ćwiczenia z estetyki, w jakiej wzrastałem", "Znaki orientacyjne, które są konieczne, by uniknąć szaleństwa". W 1983 otrzymał dyplom (z wyróżnieniem) w pracowni malarstwa Stefana Gierowskiego w warszawskiej ASP. Od tego roku został najmłodszym członkiem "Gruppy". Do 1989 malował obrazy figuratywne, często o odniesieniach historycznych i patriotycznych. Na początku lat 90. powstały serie kolaży, w których artysta skupił się na estetyce codzienności, o znamiennych tytułach.: "Ćwiczenia z estetyki, w jakiej wzrastałem", "Znaki orientacyjne, które są konieczne, by uniknąć szaleństwa".

Description:
"Sexualité de Champignon", 1986
acrylic/paper, 140 x 110 cm; described within the composition: 'SEXUALITE DE CHAMPIGNON', ,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Stan zachowania
0
Technika
akryl/papier
Sygnatura
opisany wewnątrz kompozycji: 'SEXUALITE DE CHAMPIGNON'
Proweniencja
0
Literatura
0
Wystawiany
Niemrawy młodzian śpiewa, sztywna wiruje dziewa (IV akcja malowania w Dziekance), Pracowania Dziekanka, Warszawa, 1-14.11.1986; Recital, Pracownia Dziekanka, Warszawa, 1987; Gruppa 1982-1991, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa, 12.1992-02.1993 ; Całe życie jest sztuką, Przestrzeń dla Sztuki S2, Warszawa, 09.2019 ;