26
Jan Lebenstein (1930 - 1999) | Bez tytułu (Figura osiowa), 1960
Estymacja:
20,000 zł - 30,000 zł
Sprzedane
20,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Prace na papierze
Artysta
Jan Lebenstein (1930 - 1999)
Lokalizacja
gwasz, tusz/papier milimetrowy
Wymiary
58,5 x 43,5 cm (w świetle passe-partout)
Kategoria
Opis
gwasz, tusz/papier milimetrowy, 58,5 x 43,5 cm (w świetle passe-partout), sygnowany i datowany p.d.: 'Lebenstein 60',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Człowiekoidalne zwierzęta na tle wystroju onirycznego i cały ten zwierzęco-ludzki karnawał nasuwają na myśl karykatury Gogola, biesy Dostojewskiego, operetki Gombrowicza i niejedną stronicę z Diderota opisującą świat jako system karmiony odradzającymi się wiecznie własnymi formami i metaforami (…). Lebenstein jest jednak tylko częściowo człowiekiem Oświecenia, o tyle, że wprowadza w ruch mroczne siły, które są zaprzeczeniem wszelkiego racjonalizmu. Z tego rodzaju malarza irracjonalizm czyni człowieka podziemia”.
Jean-Noël Vuarnet
Zaprezentowana praca została wystawiona na wystawie „Pieczęć Erosa i Thanatosa”, która była organizowana w Zachęcie w 2010. Wydarzenie wzięło swoją nazwę od określenia Konstantego Jeleńskiego, który był krytykiem i przyjacielem malarza. Krytyk określił sztukę Lebensteina mianem „zaszyfrowanej pieczęci Erosa i Tanatosa” co oddawało jej balansowanie na pograniczu tragedii oraz erotyki, śmierci oraz miłości. Na wystawie zaprezentowano kluczowy okres w twórczości autora – lata 60., a w szczególność czas spędzony w Paryżu. Kuratorzy wystawy postanowili ukazać prywatną mitologię artysty, która była zaszyfrowana nie tylko w najważniejszych płótnach artysty, ale także intymnych szkicach oraz gwaszach.
Zaprezentowana praca wpisuje się w jeden z najbardziej rozpoznawalnych cyklów artysty – „Figur osiowych”. Autor komponował wspomniane prace na zasadzie symetrycznych kompozycji, które ukazywały pojedyncze, potworne stworzenia zawieszone w ponurej przestrzeni. W przypadku zaprezentowanej pracy jasny, szary kolor, którym artysta namalował postać, kontrastuje z głębokim granatem tła, tworząc jednocześnie intrygujące, jak i eleganckie przedstawienie.
Jedno z głównych natchnień dla Jana Lebensteina stanowiły wielkie teksty kultury. Było to związane z osobistym przekonaniem artysty, iż droga do współczesności oraz nowoczesności wiedzie poprzez przetwarzanie kultury. Szczególnie te pasje twórca rozwijał w trakcie pobytu w Paryżu po uzyskaniu w 1959 Grand Prix na Pierwszym Międzynarodowym Biennale Młodych. Od tego okresu artysta mieszkał i tworzył we Francji, a jednym z głównych miejsc, gdzie poszukiwał inspiracji, stał się Luwr oraz znajdujące się w nim niezwykłe kolekcje reliktów związanych z archaicznymi cywilizacjami: babilońską
oraz sumeryjską. Były to źródła, które na stałe wpłynęły na rozwój jego sztuki przepełnionej apokaliptycznymi wizjami. Jedno z głównych miejsc w twórczości artysty zajmowała „lekcja zoologii” powstała w 1972 wersja mitu o korzeniach animalistycznej natury człowieka. Lebenstein z umiłowaniem podkreślał biologiczno-fizjologiczne uwarunkowania ludzkiej natury oraz zmysłowości. Pasjonował się w odczytywaniu i zagłębianiu się w kulturowe archetypy oraz ze szczególnym zainteresowanie badał wątki oraz aspekty erotyczne i tanatologiczne. Narracja, którą prowadził, to opowieść o kondycji współczesnego człowieka, prace formalnie zbliżone, ale ubrane w inną tematykę – od abstrakcji po wątki ze Starego i Nowego Testamentu. Jest to historia mroczna, dotykająca ciemnych stron ludzkiej egzystencji, ukazująca ludzkie pożądania i słabości, przybliżająca dziką, zwierzęcą naturę człowieka. Przez ówczesną krytykę twórczość Lebensteina bywała trafnie nazywana malarskim odpowiednikiem utworów Dostojewskiego czy Sartre’a.
Malarz i grafik. Studiował w warszawskiej ASP w pracowni Artura Nachta-Samborskiego. Debiutował na wystawie “Przeciw wojnie, przeciw faszyzmowi” w warszawskim Arsenale w 1955. W 1959 otrzymał Grand Prix na I Międzynarodowym Biennale Młodych w Paryżu za cykl obrazów figury osiowe. Od tego czasu mieszkał na stałe w Paryżu. W kolejnych latach tematy czerpał z literatury starożytnej, mitologii, Biblii. Stworzył cykl poświęcony wyobrażeniom prehistorycznych zwierząt. Związany był ze środowiskiem paryskiej “Kultury”, m. in. ilustrował wydawane tam opowiadania Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. W 1976 otrzymał Nagrodę Fundacji im. A. Jurzykowskiego z Nowego Jorku, a w 1987 otrzymał niezależną Nagrodę im. Jana Cybisa. Jego prace znajdują się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie, Krakowie i Poznaniu oraz w Museum of Modern Art w Nowym Jorku i Nationale d’Art Moderne w Paryżu.
Description:
Untitled (the axile figure), 1960
gouache, ink/millimeter paper, 58.5 x 43.5 cm (dimensions in passe-partout window); signed and dated lower right: 'Lebenstein 60', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Człowiekoidalne zwierzęta na tle wystroju onirycznego i cały ten zwierzęco-ludzki karnawał nasuwają na myśl karykatury Gogola, biesy Dostojewskiego, operetki Gombrowicza i niejedną stronicę z Diderota opisującą świat jako system karmiony odradzającymi się wiecznie własnymi formami i metaforami (…). Lebenstein jest jednak tylko częściowo człowiekiem Oświecenia, o tyle, że wprowadza w ruch mroczne siły, które są zaprzeczeniem wszelkiego racjonalizmu. Z tego rodzaju malarza irracjonalizm czyni człowieka podziemia”.
Jean-Noël Vuarnet
Zaprezentowana praca została wystawiona na wystawie „Pieczęć Erosa i Thanatosa”, która była organizowana w Zachęcie w 2010. Wydarzenie wzięło swoją nazwę od określenia Konstantego Jeleńskiego, który był krytykiem i przyjacielem malarza. Krytyk określił sztukę Lebensteina mianem „zaszyfrowanej pieczęci Erosa i Tanatosa” co oddawało jej balansowanie na pograniczu tragedii oraz erotyki, śmierci oraz miłości. Na wystawie zaprezentowano kluczowy okres w twórczości autora – lata 60., a w szczególność czas spędzony w Paryżu. Kuratorzy wystawy postanowili ukazać prywatną mitologię artysty, która była zaszyfrowana nie tylko w najważniejszych płótnach artysty, ale także intymnych szkicach oraz gwaszach.
Zaprezentowana praca wpisuje się w jeden z najbardziej rozpoznawalnych cyklów artysty – „Figur osiowych”. Autor komponował wspomniane prace na zasadzie symetrycznych kompozycji, które ukazywały pojedyncze, potworne stworzenia zawieszone w ponurej przestrzeni. W przypadku zaprezentowanej pracy jasny, szary kolor, którym artysta namalował postać, kontrastuje z głębokim granatem tła, tworząc jednocześnie intrygujące, jak i eleganckie przedstawienie.
Jedno z głównych natchnień dla Jana Lebensteina stanowiły wielkie teksty kultury. Było to związane z osobistym przekonaniem artysty, iż droga do współczesności oraz nowoczesności wiedzie poprzez przetwarzanie kultury. Szczególnie te pasje twórca rozwijał w trakcie pobytu w Paryżu po uzyskaniu w 1959 Grand Prix na Pierwszym Międzynarodowym Biennale Młodych. Od tego okresu artysta mieszkał i tworzył we Francji, a jednym z głównych miejsc, gdzie poszukiwał inspiracji, stał się Luwr oraz znajdujące się w nim niezwykłe kolekcje reliktów związanych z archaicznymi cywilizacjami: babilońską
oraz sumeryjską. Były to źródła, które na stałe wpłynęły na rozwój jego sztuki przepełnionej apokaliptycznymi wizjami. Jedno z głównych miejsc w twórczości artysty zajmowała „lekcja zoologii” powstała w 1972 wersja mitu o korzeniach animalistycznej natury człowieka. Lebenstein z umiłowaniem podkreślał biologiczno-fizjologiczne uwarunkowania ludzkiej natury oraz zmysłowości. Pasjonował się w odczytywaniu i zagłębianiu się w kulturowe archetypy oraz ze szczególnym zainteresowanie badał wątki oraz aspekty erotyczne i tanatologiczne. Narracja, którą prowadził, to opowieść o kondycji współczesnego człowieka, prace formalnie zbliżone, ale ubrane w inną tematykę – od abstrakcji po wątki ze Starego i Nowego Testamentu. Jest to historia mroczna, dotykająca ciemnych stron ludzkiej egzystencji, ukazująca ludzkie pożądania i słabości, przybliżająca dziką, zwierzęcą naturę człowieka. Przez ówczesną krytykę twórczość Lebensteina bywała trafnie nazywana malarskim odpowiednikiem utworów Dostojewskiego czy Sartre’a.
Malarz i grafik. Studiował w warszawskiej ASP w pracowni Artura Nachta-Samborskiego. Debiutował na wystawie “Przeciw wojnie, przeciw faszyzmowi” w warszawskim Arsenale w 1955. W 1959 otrzymał Grand Prix na I Międzynarodowym Biennale Młodych w Paryżu za cykl obrazów figury osiowe. Od tego czasu mieszkał na stałe w Paryżu. W kolejnych latach tematy czerpał z literatury starożytnej, mitologii, Biblii. Stworzył cykl poświęcony wyobrażeniom prehistorycznych zwierząt. Związany był ze środowiskiem paryskiej “Kultury”, m. in. ilustrował wydawane tam opowiadania Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. W 1976 otrzymał Nagrodę Fundacji im. A. Jurzykowskiego z Nowego Jorku, a w 1987 otrzymał niezależną Nagrodę im. Jana Cybisa. Jego prace znajdują się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie, Krakowie i Poznaniu oraz w Museum of Modern Art w Nowym Jorku i Nationale d’Art Moderne w Paryżu.
Description:
Untitled (the axile figure), 1960
gouache, ink/millimeter paper, 58.5 x 43.5 cm (dimensions in passe-partout window); signed and dated lower right: 'Lebenstein 60', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Stan zachowania
0
Technika
gwasz, tusz/papier milimetrowy
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: 'Lebenstein 60'
Proweniencja
kolekcja prywatna, USA
Literatura
Jan Lebenstein. Warszawa - Paryż. Prace z lat 1956-1972, red. Piotr Kłoczowski, Agnieszka Szewczyk, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa, 2010, s. 82 (il.)
Wystawiany
Jan Lebenstein. Pieczęć Erosa i Tanatosa, Paryż, lata 60, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, 25.06-28.08.2010;