46
Mirosław Bałka (1958) | "B", 2007
Estymacja:
4,000 zł - 6,000 zł
Sprzedane
5,500 zł
Aukcja na żywo
Kolekcja Piotra Bazylko
Artysta
Mirosław Bałka (1958)
Wymiary
56,5 x 76,7 cm (arkusz)
Kategoria
Opis
photo litho/papier archiwalny, 56,5 x 76,7 cm (arkusz), sygnowany ołówkiem p.d.: 'MBałka', opisany ołówkiem l.d.: '23/100', ed. 23/100
oryginalna litografia barwna / papier Velin d'Arches 250g
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Mirosław Bałka często zajmuje się poezją wizualną. Opisując proces powstawania prac, artysta wielokrotnie zaznaczał istotną rolę dokumentacji wybranego miejsca. Pracuje poprzez bezpośrednią konfrontację z przestrzenią, gromadząc materiał na 60-minutowej taśmie kamery MiniDV. Również w ten sposób powstała realizacja pracy, na której widzimy literę „B” uchwyconą od strony obozu. Intuicyjnie odczuwa się niepokój, nawet nie wiedząc, że odwrócona litera „B” pochodzi z napisu „Arbeit macht frei” z bramy wjazdowej obozu w Auschwitz. Litera, której górny brzuszek jest wyraźnie większy niż dolny, jest symbolem oporu więźnia, który celowo wpłynął na układ napisu. Sztuka, którą artysta tworzy, powstaje w wyniku wieloetapowej, świadomej obecności i dokonywanych wyborów. Bałkę cechuje percepcja tak precyzyjna, że nim stał się w latach 90. najważniejszym artystą reprezentowanym przez Galerię Foksal (wcześniej był nim Tadeusz Kantor), większość polskich krytyków początkowo nie dostrzegała potencjału twórczości artysty. Zarzucano Bałce porzucenie „polskiej tożsamości”. Jednak wystawa artysty w polskim pawilonie w Wenecji miała przełomowy wpływ na postrzeganie sztuki polskiej za granicą. W Polsce nie doceniano, że artysta, sięgając po osobiste doświadczenia, potrafi subtelnie nawiązywać do Holokaustu, dotykając kwestii bezpośrednio wynikających z tożsamości polskiej. Bałka już wtedy należał do nielicznych artystów, którym udało się przekroczyć granice wschodnioeuropejskiego getta.
W roku 1985 ukończył studia na wydziale rzeźby warszawskiej ASP. W latach 80. autor figuratywnych rzeźb kojarzonych z nurtem neoekspresjonizmu. Od początku lat 90. tworzy minimalistyczne kompozycje rzeźbiarskie, których tworzywem są proste materiały, takie jak surowy kamień, drewno, sól, popiół, substancje organiczne. Głównym tematem rzeźb i kompozycji Bałki jest ludzkie ciało i towarzyszące mu "codzienne" przedmioty i substancje, a także związana z ciałem pamięć. W jego twórczości pojawiają się aluzje do przemijania, istotny jest też temat Holokaustu.
Description:
"B", 2007
photo litho/archival paper, 56.5 x 76.7 cm (sheet); signed lower right in pencil: 'MBalka', opisany olowkiem l.d.: '23/100', ed. 23/100,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
oryginalna litografia barwna / papier Velin d'Arches 250g
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Mirosław Bałka często zajmuje się poezją wizualną. Opisując proces powstawania prac, artysta wielokrotnie zaznaczał istotną rolę dokumentacji wybranego miejsca. Pracuje poprzez bezpośrednią konfrontację z przestrzenią, gromadząc materiał na 60-minutowej taśmie kamery MiniDV. Również w ten sposób powstała realizacja pracy, na której widzimy literę „B” uchwyconą od strony obozu. Intuicyjnie odczuwa się niepokój, nawet nie wiedząc, że odwrócona litera „B” pochodzi z napisu „Arbeit macht frei” z bramy wjazdowej obozu w Auschwitz. Litera, której górny brzuszek jest wyraźnie większy niż dolny, jest symbolem oporu więźnia, który celowo wpłynął na układ napisu. Sztuka, którą artysta tworzy, powstaje w wyniku wieloetapowej, świadomej obecności i dokonywanych wyborów. Bałkę cechuje percepcja tak precyzyjna, że nim stał się w latach 90. najważniejszym artystą reprezentowanym przez Galerię Foksal (wcześniej był nim Tadeusz Kantor), większość polskich krytyków początkowo nie dostrzegała potencjału twórczości artysty. Zarzucano Bałce porzucenie „polskiej tożsamości”. Jednak wystawa artysty w polskim pawilonie w Wenecji miała przełomowy wpływ na postrzeganie sztuki polskiej za granicą. W Polsce nie doceniano, że artysta, sięgając po osobiste doświadczenia, potrafi subtelnie nawiązywać do Holokaustu, dotykając kwestii bezpośrednio wynikających z tożsamości polskiej. Bałka już wtedy należał do nielicznych artystów, którym udało się przekroczyć granice wschodnioeuropejskiego getta.
W roku 1985 ukończył studia na wydziale rzeźby warszawskiej ASP. W latach 80. autor figuratywnych rzeźb kojarzonych z nurtem neoekspresjonizmu. Od początku lat 90. tworzy minimalistyczne kompozycje rzeźbiarskie, których tworzywem są proste materiały, takie jak surowy kamień, drewno, sól, popiół, substancje organiczne. Głównym tematem rzeźb i kompozycji Bałki jest ludzkie ciało i towarzyszące mu "codzienne" przedmioty i substancje, a także związana z ciałem pamięć. W jego twórczości pojawiają się aluzje do przemijania, istotny jest też temat Holokaustu.
Description:
"B", 2007
photo litho/archival paper, 56.5 x 76.7 cm (sheet); signed lower right in pencil: 'MBalka', opisany olowkiem l.d.: '23/100', ed. 23/100,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Stan zachowania
0
Technika
photo litho/papier archiwalny
Sygnatura
sygnowany ołówkiem p.d.: 'MBałka', opisany ołówkiem l.d.: '23/100'
Proweniencja
Galeria Edition, Kopenhaga
Wystawiany
0