29
Agnieszka Polska (1985) | "Cops and Robbers 9" ("Milicjanci i złodzieje 9"), 2009
Estymacja:
4,000 zł - 6,000 zł
Sprzedane
2,800 zł
Aukcja na żywo
Kolekcja Piotra Bazylko
Artysta
Agnieszka Polska (1985)
Wymiary
38 x 25,5 cm
Kategoria
Opis
C-Print/papier, 38 x 25,5 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Agnieszka Polska "Cops and Robbers 9" 2009 3/5 Polska', ed. 3/5
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Materiałem źródłowym do serii zdjęć „Cops and Robbers” jest podręcznik sprzed upadku Związku Radzieckiego dla polskiej milicji oraz żołnierzy. Książka służyła wówczas jako instrukcja samoobrony oraz zestaw schematycznych przedstawień obrazujących zatrzymywanie przestępców. Została wydana w 1956, w tym samym czasie, gdy wybuchły pierwsze protesty robotnicze przeciwko PRL. Agnieszka Polska przekształca pozy milicji w absurdalny balet, usuwając ze zdjęć cywilnych napastników. W ten sposób, na pierwszy rzut oka, na starych zdjęciach widzimy tańczących, dziko wykrzywionych mężczyzn. Dzięki manipulacji obrazem artystka zmienia akty przemocy w absurdalne gesty. Polska często wykorzystuje w pracach wideo i kolażach fotograficznych znalezione fotografie oraz materiały z czasopism o sztuce i naukach przyrodniczych z lat 50-70. XX wieku. Artystka dzięki rekontekstualizacji historycznie naładowanych obrazów porusza temat możliwości budowania znaczeń i narracji wokół artefaktów zapisu pamięci. Wyraźnie widzimy, że konteksty i sposób postrzegania zmieniają się w czasie, dzięki czemu historiografia może być nieustannie rekonstruowana czy też manipulowana w zależności od odczytanego kontekstu. Posługując się historycznymi wydarzeniami i narracjami, artystka ukazuje mechanizmy reinterpretacji pamięci w wyniku współczesnych gestów, subiektywnych skojarzeń. Tworzy kolaż interpretacji i znaczeń, stawiając pytanie o to, jak często historiografia opiera się na „prawdziwych”, obiektywnych kryteriach.
"Polska artystka tworząca wideo, filmy animowane oraz fotografie. W latach 2004-2005 studiowała na wydziale artystycznym UMCS w Lublinie, a następnie na wydziale Grafiki krakowskiej ASP w pracowni fotografii Agaty Pankiewicz, interdyscyplinarnej Grzegorza Sztwiertni i Zbigniewa Sałaja. Obecnie mieszka i pracuje w Krakowie.
Prace artystki pokazywane były m.in. w warszawskiej Narodowej Galerii Sztuki „Zachęta”, Berlińskim Instytucie Sztuki Współczesnej KW. Swoje prace opiera w dużej mierze na znalezionym wcześniej materiale, takim jak archiwalne ilustracje fotografie, które poddaje subtelnym interwencjom, animując je lub ingerując w inny sposób, nadając im przez to nowy kontekst.Prezentowany obiekt to fragment scenografii do filmu Polskiej ""Uczulanie na kolor"" o Włodzimierzu Borowskim, pokazywanym na wystawie Early Years w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Rzeźba jest repliką (autorską interpertacją) jednego z Artonów Borowskiego."
Description:
"Cops and Robbers 9", 2009
C-Print/paper, 38 x 25.5 cm; signed, dated and described on the reverse: 'Agnieszka Polska "Cops and Robbers 9" 2009 3/5 Polska', ed. 3/5,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Materiałem źródłowym do serii zdjęć „Cops and Robbers” jest podręcznik sprzed upadku Związku Radzieckiego dla polskiej milicji oraz żołnierzy. Książka służyła wówczas jako instrukcja samoobrony oraz zestaw schematycznych przedstawień obrazujących zatrzymywanie przestępców. Została wydana w 1956, w tym samym czasie, gdy wybuchły pierwsze protesty robotnicze przeciwko PRL. Agnieszka Polska przekształca pozy milicji w absurdalny balet, usuwając ze zdjęć cywilnych napastników. W ten sposób, na pierwszy rzut oka, na starych zdjęciach widzimy tańczących, dziko wykrzywionych mężczyzn. Dzięki manipulacji obrazem artystka zmienia akty przemocy w absurdalne gesty. Polska często wykorzystuje w pracach wideo i kolażach fotograficznych znalezione fotografie oraz materiały z czasopism o sztuce i naukach przyrodniczych z lat 50-70. XX wieku. Artystka dzięki rekontekstualizacji historycznie naładowanych obrazów porusza temat możliwości budowania znaczeń i narracji wokół artefaktów zapisu pamięci. Wyraźnie widzimy, że konteksty i sposób postrzegania zmieniają się w czasie, dzięki czemu historiografia może być nieustannie rekonstruowana czy też manipulowana w zależności od odczytanego kontekstu. Posługując się historycznymi wydarzeniami i narracjami, artystka ukazuje mechanizmy reinterpretacji pamięci w wyniku współczesnych gestów, subiektywnych skojarzeń. Tworzy kolaż interpretacji i znaczeń, stawiając pytanie o to, jak często historiografia opiera się na „prawdziwych”, obiektywnych kryteriach.
"Polska artystka tworząca wideo, filmy animowane oraz fotografie. W latach 2004-2005 studiowała na wydziale artystycznym UMCS w Lublinie, a następnie na wydziale Grafiki krakowskiej ASP w pracowni fotografii Agaty Pankiewicz, interdyscyplinarnej Grzegorza Sztwiertni i Zbigniewa Sałaja. Obecnie mieszka i pracuje w Krakowie.
Prace artystki pokazywane były m.in. w warszawskiej Narodowej Galerii Sztuki „Zachęta”, Berlińskim Instytucie Sztuki Współczesnej KW. Swoje prace opiera w dużej mierze na znalezionym wcześniej materiale, takim jak archiwalne ilustracje fotografie, które poddaje subtelnym interwencjom, animując je lub ingerując w inny sposób, nadając im przez to nowy kontekst.Prezentowany obiekt to fragment scenografii do filmu Polskiej ""Uczulanie na kolor"" o Włodzimierzu Borowskim, pokazywanym na wystawie Early Years w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Rzeźba jest repliką (autorską interpertacją) jednego z Artonów Borowskiego."
Description:
"Cops and Robbers 9", 2009
C-Print/paper, 38 x 25.5 cm; signed, dated and described on the reverse: 'Agnieszka Polska "Cops and Robbers 9" 2009 3/5 Polska', ed. 3/5,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Stan zachowania
0
Technika
C-Print/papier
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Agnieszka Polska "Cops and Robbers 9" 2009 3/5 Polska'
Proweniencja
Galeria Żak-Branicka, Berlin
Wystawiany
0