Powrót do DESA.PL
5 of Liczba obiektów: 67
5
Stanisław Dróżdż (1939 - 2009) | Bez tytułu ("białe czarne"), 1970
Estymacja:
10,000 zł - 14,000 zł
Sprzedane
10,000 zł
Aukcja na żywo
Kolekcja Piotra Bazylko
Wymiary
17 x 17 cm
Kategoria
Opis
odbitka żelatynowo-srebrowa/papier, 17 x 17 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'słowo formuła | 9,5 cm | nr 2 | str 5 | Stanisław Dróżdż | (bez tytułu), 1970',

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


"Pojęciokształty są merytoryczno-formalnymi, samoanalizującymi kodyfikatorami rzeczywistości, integrującymi naukę i sztukę, poezję i plastykę".

Stanisław Dróżdż

Stanisław Dróżdż zaczął tworzyć„Pojęciokształty” w 1967. Swojej artystycznej wizji pozostał wierny przez ponad 40 lat. Tworczość Drożdża zaliczana do konceptualizmu, jednak sam autor uważał się za poetę. Zajmował się poezją konkretną – kierunkiem artystycznym, który pojawił się w 1953 na Zachodzie. To poezja wizualna, charakteryzująca się tym, że poematy mają postać kompozycji wizualnych zbudowanych z układów liter i znaków typograficznych, niepodporządkowanych żadnym związkom semantycznym czy syntaktycznym. Mówił, iż „(…) poezja konkretna polega na wyizolowaniu, zautonomizowaniu słowa. Wyizolowaniu go z kontekstu językowego, wyizolowaniu go także z kontekstu rzeczywistości pozajęzykowej, żeby słowo jak gdyby samo w sobie i dla siebie znaczyło. W poezji konkretnej forma jest zdeterminowana treścią, a treść formą. Poezja tradycyjna opisuje obraz. Poezja konkretna pisze obrazem” (Ewa Gorządek, Stanisław Dróżdż, culture.pl, grudzień 2004 / listopad 2009). Praca „Bez tytułu (białe czarne)” z 1970 przedstawia dwa słowa: białe i czarne – zakomponowane i odbite na papierze fotograficznym. Słowa są równocześnie i tekstem, i obrazem. Pojęcia współistnieją, dając widzowi swobodę odczytania lub zobaczenia tego, co dla niego ważniejsze, położenia własnych akcentów. Podstawowym źródłem inspiracji Stanisława Dróżdża był język, jak sam mówił: „Są części języka, z których korzystamy i z których nie korzystamy. Możemy wybierać i kombinować. Stąd kombinatoryka prawideł. Język jest grą, ale nie w potocznym tego słowa znaczeniu, jak gra w brydża, czy w pokera, czy w szachy, albo w siatkówkę. W grze, proszę Pani, nie ma żartów. To jest rosyjska ruletka” (Stanisław Dróżdż, Początekoniec. Pojęciokształty. Poezja konkretna. Prace z lat 1967-2007 / beginend. Concept-Shapes. Concrete Poetry. Works 1967-2007, Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu, Wrocław 2009). Twórczość Dróżdża realizuje się w postaci maszynopisów, fotograficznych odbitek, komputerowych wydruków i instalacji przestrzennych. Pojedyncze słowa, liczby, litery przetworzone przez artystę otwierają widza na nową przestrzeń percepcyjną i znaczeniową. Za pomocą minimalnych ingerencji Dróżdż osiąga maksimum treści skojarzeniowych. Oszczędna, czarno-biała estetyka pozwala widzowi na wybór między zagłębianiem się w kwestie abstrakcyjne czy znaczeniowe.
Należy do grona najwybitniejszych przedstawicieli poezji konkretnej. Absolwent filologii polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego, gdzie studiował w latach 1959-64. W 1964 roku zadebiutował jako poeta wierszami tradycyjnymi w "Arce. Informatorze Klubu Młodzieży Artystycznej ZSP", a w roku 1967 zaczął pisać pierwsze teksty konkretne. Jego prace są prezentowane na wystawach w kraju i za granicą od 1968 roku. W 1979 roku opracował i opublikował książkę Poezja konkretna. Wybór tekstów polskich oraz dokumentacja z lat 1967-77.

Description:
Untitled ("biale czarne"), 1970
gelatin-silver print/paper, 17 x 17 cm; signed, dated and described on the reverse: 'slowo formula | 9,5 cm | nr 2 | str 5 | Stanislaw Drozdz | (bez tytulu), 1970', ,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
odbitka żelatynowo-srebrowa/papier
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'słowo formuła | 9,5 cm | nr 2 | str 5 | Stanisław Dróżdż | (bez tytułu), 1970'
Proweniencja
Galeria Żak-Branicka, Berlin
Wystawiany
MINIMUM MAXIMUM - STANISŁAW DRÓŻDŻ | CARL ANDRE | ROBERT BARRY, Galeria Żak-Branicka, Berlin, 11 czerwca - 4 września 2010; Pojęciokształty – conceptshapes, Galeria Foksal, Warszawa, 1971