81
Władysław Jahl | Krajobraz z Brive-la-Gaillarde, 1933
Estymacja:
5,000 zł - 7,000 zł
Sprzedane
7,000 zł
Aukcja na żywo
École de Paris
Artysta
Władysław Jahl (1886 - 1953)
Wymiary
22,5 x 35,5 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 22,5 x 35,5 cm, sygnowany p.d.: 'Jahl', opisany na odwrociu: 'La Brive' oraz 'Jahl | 1933'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Podczas I wojny światowej Władysław Jahl przebywał w Madrycie, gdzie działał w kręgu awangardowego czasopisma „Ultra”. Wtedy zetknął się z postacią Józefa Pankiewicza i Roberta Delaunaya, dzięki czemu uformowało się nowoczesne rozumienie barwy w jego twórczości. Powróciwszy do Francji, uprawiał malarstwo pejzażowe oraz rodzajowe. W jego twórczości powracał motyw Don Kichota, z którym dzisiaj jego twórczość jest najsilniej kojarzona. Jahl podziwiał hiszpańskie malarstwo manierystyczne i barokowe, przede wszystkim twórczość El Greco. W Paryżu związany był ze środowiskiem Szkoły Paryskiej. Przyjaźnił się z Melą Muter i
Studiował prawo we Lwowie oraz historię sztuki w Krakowie. Malarstwa uczył się w Paryżu i u Józefa Pankiewicza w Hiszpanii (od ok. 1917). Stale mieszkał w Paryżu, ale często jeździł do Hiszpanii, gdzie pracował jako kierownik artystyczny kilku pism i scenograf Teatru Odeon w Madrycie. Związany był ze środowiskiem École de Paris - zaprzyjaźniony m.in. z Mojżeszem Kislingiem i Melą Muter - wystawiał na paryskich Salonach, a także w Madrycie, Rzymie i Nowym Jorku. Brał udział także w wystawach krajowych. Jego sztuka ukształtowała się w kręgu wpływów J. Pankiewicza, środowiska École de Paris oraz fascynacji barokowym malarstwem hiszpańskim, zwłaszcza obrazami El Greca. W czasie wojny zaginął duży zespół prac artysty pozostawiony w jego paryskiej pracowni. Malował pejzaże, martwe natury i sceny rodzajowe.
Description:
Landscape from Brive-la-Gaillarde, 1933
oil/canvas, 22.5 x 35.5 cm; signed lower right: 'Jahl', inscribed on the reverse: 'La Brive' and 'Jahl | 1933',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Podczas I wojny światowej Władysław Jahl przebywał w Madrycie, gdzie działał w kręgu awangardowego czasopisma „Ultra”. Wtedy zetknął się z postacią Józefa Pankiewicza i Roberta Delaunaya, dzięki czemu uformowało się nowoczesne rozumienie barwy w jego twórczości. Powróciwszy do Francji, uprawiał malarstwo pejzażowe oraz rodzajowe. W jego twórczości powracał motyw Don Kichota, z którym dzisiaj jego twórczość jest najsilniej kojarzona. Jahl podziwiał hiszpańskie malarstwo manierystyczne i barokowe, przede wszystkim twórczość El Greco. W Paryżu związany był ze środowiskiem Szkoły Paryskiej. Przyjaźnił się z Melą Muter i
Studiował prawo we Lwowie oraz historię sztuki w Krakowie. Malarstwa uczył się w Paryżu i u Józefa Pankiewicza w Hiszpanii (od ok. 1917). Stale mieszkał w Paryżu, ale często jeździł do Hiszpanii, gdzie pracował jako kierownik artystyczny kilku pism i scenograf Teatru Odeon w Madrycie. Związany był ze środowiskiem École de Paris - zaprzyjaźniony m.in. z Mojżeszem Kislingiem i Melą Muter - wystawiał na paryskich Salonach, a także w Madrycie, Rzymie i Nowym Jorku. Brał udział także w wystawach krajowych. Jego sztuka ukształtowała się w kręgu wpływów J. Pankiewicza, środowiska École de Paris oraz fascynacji barokowym malarstwem hiszpańskim, zwłaszcza obrazami El Greca. W czasie wojny zaginął duży zespół prac artysty pozostawiony w jego paryskiej pracowni. Malował pejzaże, martwe natury i sceny rodzajowe.
Description:
Landscape from Brive-la-Gaillarde, 1933
oil/canvas, 22.5 x 35.5 cm; signed lower right: 'Jahl', inscribed on the reverse: 'La Brive' and 'Jahl | 1933',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany p.d.: 'Jahl'
Proweniencja
dom aukcyjny Boisgirard, Paryż, marzec 2009; kolekcja prywatna, Polska
Literatura
Mistrzowie École de Paris. Villa la Fleur, tekst Artur Winiarski, Warszawa 2016, s. 332 (il.)