68
Zygmunt Schreter | "Kwiaty", 1954
Estymacja:
3,000 zł - 4,000 zł
Sprzedane
2,600 zł
Aukcja na żywo
École de Paris
Artysta
Zygmunt Schreter (1886 - 1977)
Wymiary
34 x 30 cm
Kategoria
Opis
olej/płyta pilśniowa, 34 x 30 cm, sygnowany p.d.: 'Schreter', opisany na odwrociu: 'Fleurs 1954 | Schreter'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Szachownica i szachy są elementami, które pojawiają się w historii malarstwa już w epoce nowożytnej. Rozbudowana martwa natura Zygmunta Schretera z około 1940 roku stanowi tutaj zatem pewnego rodzaju kontynuację i dialog ze sztuką dawnych mistrzów. Sam temat martwej natury jest już właściwie odwołaniem do tradycyjnych, klasycznych wartości sztuki, choć pamiętać należy, że droga do usamodzielnienia się tego gatunku była stosunkowo trudna. Nie wiadomo, czy Schreter zetknął się z dziełami nowożytnymi. Poznał zapewne prace modernistów takich jak chociażby Paul Cézanne, Louis Marcoussis czy Juan Gris. W jego kompozycji doskonale widoczne są echa kubizmu – sposób patrzenia na zastawiony przedmiotami stół i ich przestylizowane formy. Malarz zdaje się tutaj odwoływać bezpośrednio do dawnego malarstwa europejskiego. Zgromadzone elementy nabierają tu nowego, symbolicznego znaczenia, które jednak trudno jednoznacznie odczytać. Pojawiająca się obok szachownicy talia kart, świecznik, porcelana i miniatura portretowa nadają całej strukturze nieco enigmatycznego wyrazu.
Studia artystyczne odbył w okresie I wojny światowej w Berlinie pod kierunkiem L. Corintha. W 1933 osiadł w Paryżu, gdzie związał się z kręgiem M. Kislinga. Uczestniczył w paryskich Salonach, wystawiał w Amsterdamie, Brukseli i Honfleur. Indywidualne pokazy twórczości artysty odbyły się w Łodzi, Berlinie, Helsinkach, Nowym Jorku, Jerozolimie i Zurychu. Artysta malował portrety i sceny we wnętrzu zbliżone stylistycznie do ekspresjonistycznego nurtu "École de Paris". Utrwalał także rozsłonecznione pejzaże południowych rejonów Francji i Hiszpanii, martwe natury i kwiaty.
Description:
'Flowers', 1954
oil/fiberboard, 34 x 30 cm; signed lower right: 'Schreter', inscribed on the reverse: 'Fleurs 1954 | Schreter',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Szachownica i szachy są elementami, które pojawiają się w historii malarstwa już w epoce nowożytnej. Rozbudowana martwa natura Zygmunta Schretera z około 1940 roku stanowi tutaj zatem pewnego rodzaju kontynuację i dialog ze sztuką dawnych mistrzów. Sam temat martwej natury jest już właściwie odwołaniem do tradycyjnych, klasycznych wartości sztuki, choć pamiętać należy, że droga do usamodzielnienia się tego gatunku była stosunkowo trudna. Nie wiadomo, czy Schreter zetknął się z dziełami nowożytnymi. Poznał zapewne prace modernistów takich jak chociażby Paul Cézanne, Louis Marcoussis czy Juan Gris. W jego kompozycji doskonale widoczne są echa kubizmu – sposób patrzenia na zastawiony przedmiotami stół i ich przestylizowane formy. Malarz zdaje się tutaj odwoływać bezpośrednio do dawnego malarstwa europejskiego. Zgromadzone elementy nabierają tu nowego, symbolicznego znaczenia, które jednak trudno jednoznacznie odczytać. Pojawiająca się obok szachownicy talia kart, świecznik, porcelana i miniatura portretowa nadają całej strukturze nieco enigmatycznego wyrazu.
Studia artystyczne odbył w okresie I wojny światowej w Berlinie pod kierunkiem L. Corintha. W 1933 osiadł w Paryżu, gdzie związał się z kręgiem M. Kislinga. Uczestniczył w paryskich Salonach, wystawiał w Amsterdamie, Brukseli i Honfleur. Indywidualne pokazy twórczości artysty odbyły się w Łodzi, Berlinie, Helsinkach, Nowym Jorku, Jerozolimie i Zurychu. Artysta malował portrety i sceny we wnętrzu zbliżone stylistycznie do ekspresjonistycznego nurtu "École de Paris". Utrwalał także rozsłonecznione pejzaże południowych rejonów Francji i Hiszpanii, martwe natury i kwiaty.
Description:
'Flowers', 1954
oil/fiberboard, 34 x 30 cm; signed lower right: 'Schreter', inscribed on the reverse: 'Fleurs 1954 | Schreter',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płyta pilśniowa
Sygnatura
sygnowany p.d.: 'Schreter'