15
Bolesław Biegas | Generał Michel Joseph Maunoury, z cyklu "Wielcy ludzie", 1945-1946
Estymacja:
280,000 zł - 380,000 zł
Sprzedane
220,000 zł
Aukcja na żywo
École de Paris
Artysta
Bolesław Biegas (1877 - 1954)
Wymiary
72 x 56 cm
Kategoria
Opis
olej/sklejka, 72 x 56 cm, sygnowany p.d.: 'B.Biegas',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Portrety sferyczne to jedne z najbardziej rozpoznawalnych w spuściźnie Bolesława Biegasa typu dzieł. Artysta realizując nowatorską koncepcję przedstawienia postawił krytyków i kolekcjonerów wobec pytania o fundamentalne prawa natury przedstawienia. Zabieg rozbijania wizerunku i ponowne łączenia go dawał intrygujące efekty malarskie, balansujące na pograniczu sztuki dekoracyjnej i artystycznego traktatu.
Pod koniec życia malarz powrócił do tej quasi-awangardowej formuły. Na fali II wojny światowej, którą spędził w Paryżu (w 1943 roku bomba spadła na jego pracownię; artysta został przewieziony do szpitala), stworzył cykl „Sławni ludzie” – serię blisko 40 wizerunków współczesnych polityków i przywódców, pośród których ujrzymy m.in. Winstona Churchila, Franklina Roosevelta, Adolfa Hitlera, Piusa XII czy Józefa Piłsudskiego. Biegas nie pogodził się z powojennym podziałem świata, przede wszystkim aneksją Polski do sowieckiej strefy wpływów. Ponura wizja świata została zawarta w jego utworze prozatorskim „Soleigma i Tereida” (1938-1950), gdzie artysta prześledził polityczną metahistorię, od zarania dziejów do konferencji poczdamskiej. W „Wielkich ludziach” przedstawił popiersia reprezentantów państw zaangażowanych w konflikt II wojny światowej. Wszystkie postaci cyklu są uśmiechnięte, rozpływają się w kolistej, sferycznej siatce, w ten sposób, że obrońcy pokoju i humanitaryzmu zostają zrównani z oprawcami. Ta gorzka refleksja dotycząca historii została jednak przez Biegasa ubrana w ferię barw tak, że postaci niemal nikną w kolistych sferach stworzonych przez Biegasa.
Portret Manoury’ego, bohatera I wojny światowej, którego wojska rozpoczęły I bitwę nad Marną, powstrzymując atak niemiecki na Francję, jak inne dzieła cyklu „Wielcy ludzie”, został zaprezentowany na ostatniej wystawie artysty, w jego własnej pracowni. Portrety polityczne zostały tam zestawione z zaginionymi dzisiaj abstrakcyjnymi kompozycjami sferycznymi i personifikacjami narodów. Z ekspozycji te zachowała się fotografia, zreprodukowana w „The New York Herald Tribune”, na której rozpoznajemy prezentowane dzieło obok Biegasa.
Jeden z najwybitniejszych modernistycznych rzeźbiarzy polskich. Studiował rzeźbę w latach 1896-1901 w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem A. Dauna i K. Laszczki. W 1901 został wydalony z uczelni za rzeźby "Księga życia", które otaczała atmosfera skandalu. Dzięki stypendium warszawskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych wyjechał do Paryża, gdzie - z przerwami na wyjazdy do kraju - pozostał do końca życia. Wystawiał w Wiedniu - był członkiem tamtejszej Secesji - Petersburgu (1903), Kijowie, a także Rzymie i Amsterdamie. Pod wpływem filozofii Stanisława Przybyszewskiego tworzył alegoryczno - symboliczne rzeźby i obrazy - zaczął malować pod wpływem Stanisława Wyspiańskiego ok. 1900 - o tematyce oddającej dramat ludzkiej egzystencji. Tworzył sceny fantastyczne, popiersia i akty.
Description:
General Michel Joseph Maunoury, from series "Wielcy ludzie", 1945-1946
oil/plywood, 72 x 56 cm; signed lower right: 'B.Biegas',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Portrety sferyczne to jedne z najbardziej rozpoznawalnych w spuściźnie Bolesława Biegasa typu dzieł. Artysta realizując nowatorską koncepcję przedstawienia postawił krytyków i kolekcjonerów wobec pytania o fundamentalne prawa natury przedstawienia. Zabieg rozbijania wizerunku i ponowne łączenia go dawał intrygujące efekty malarskie, balansujące na pograniczu sztuki dekoracyjnej i artystycznego traktatu.
Pod koniec życia malarz powrócił do tej quasi-awangardowej formuły. Na fali II wojny światowej, którą spędził w Paryżu (w 1943 roku bomba spadła na jego pracownię; artysta został przewieziony do szpitala), stworzył cykl „Sławni ludzie” – serię blisko 40 wizerunków współczesnych polityków i przywódców, pośród których ujrzymy m.in. Winstona Churchila, Franklina Roosevelta, Adolfa Hitlera, Piusa XII czy Józefa Piłsudskiego. Biegas nie pogodził się z powojennym podziałem świata, przede wszystkim aneksją Polski do sowieckiej strefy wpływów. Ponura wizja świata została zawarta w jego utworze prozatorskim „Soleigma i Tereida” (1938-1950), gdzie artysta prześledził polityczną metahistorię, od zarania dziejów do konferencji poczdamskiej. W „Wielkich ludziach” przedstawił popiersia reprezentantów państw zaangażowanych w konflikt II wojny światowej. Wszystkie postaci cyklu są uśmiechnięte, rozpływają się w kolistej, sferycznej siatce, w ten sposób, że obrońcy pokoju i humanitaryzmu zostają zrównani z oprawcami. Ta gorzka refleksja dotycząca historii została jednak przez Biegasa ubrana w ferię barw tak, że postaci niemal nikną w kolistych sferach stworzonych przez Biegasa.
Portret Manoury’ego, bohatera I wojny światowej, którego wojska rozpoczęły I bitwę nad Marną, powstrzymując atak niemiecki na Francję, jak inne dzieła cyklu „Wielcy ludzie”, został zaprezentowany na ostatniej wystawie artysty, w jego własnej pracowni. Portrety polityczne zostały tam zestawione z zaginionymi dzisiaj abstrakcyjnymi kompozycjami sferycznymi i personifikacjami narodów. Z ekspozycji te zachowała się fotografia, zreprodukowana w „The New York Herald Tribune”, na której rozpoznajemy prezentowane dzieło obok Biegasa.
Jeden z najwybitniejszych modernistycznych rzeźbiarzy polskich. Studiował rzeźbę w latach 1896-1901 w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem A. Dauna i K. Laszczki. W 1901 został wydalony z uczelni za rzeźby "Księga życia", które otaczała atmosfera skandalu. Dzięki stypendium warszawskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych wyjechał do Paryża, gdzie - z przerwami na wyjazdy do kraju - pozostał do końca życia. Wystawiał w Wiedniu - był członkiem tamtejszej Secesji - Petersburgu (1903), Kijowie, a także Rzymie i Amsterdamie. Pod wpływem filozofii Stanisława Przybyszewskiego tworzył alegoryczno - symboliczne rzeźby i obrazy - zaczął malować pod wpływem Stanisława Wyspiańskiego ok. 1900 - o tematyce oddającej dramat ludzkiej egzystencji. Tworzył sceny fantastyczne, popiersia i akty.
Description:
General Michel Joseph Maunoury, from series "Wielcy ludzie", 1945-1946
oil/plywood, 72 x 56 cm; signed lower right: 'B.Biegas',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/sklejka
Sygnatura
sygnowany p.d.: 'B.Biegas'
Literatura
Bolesław Biegas 1877-1954, katalog wystawy, Muzeum Mazowieckie w Płocku, Płock 2014, s. 14 (tam reprodukowane zdjęcie z wystawy Biegasa); Xavier Deryng, Bolesław Biegas, Polskie Towarzystwo Historyczno-Literackie, Biblioteka Polska w Paryżu, 2011, s. 146 (tam reprodukowane zdjęcie z wystawy Biegasa); "The New York Herald Tribune" 1949 (16 czerwca; tam reprodukowane zdjęcie z wystawy Biegasa); Bolesław Biegas w swojej paryskiej pracowni podczas ostatniej wystawy w 1949 roku, fotografia, Spuścizna Bolesława Biegasa, Biblioteka Polska w Paryżu, THL.BPP.Phot.Bieg.62
Wystawiany
Bolesław Biegas 1877-1954, Muzeum Mazowieckie w Płocku, 2014; Wystawa obrazów sferycznych, atelier artysty przy Rue Jean Ferrandi 3 bis, Paryż, 14 czerwca - 17 lipca 1949