9
Gustaw Gwozdecki | Autoportret, 1919
Estymacja:
2,000 zł - 2,600 zł
Sprzedane
2,600 zł
Aukcja na żywo
Grafika Artystyczna. Sztuka Dawna
Artysta
Gustaw Gwozdecki (1880 - 1935)
Wymiary
9 x 6,3 cm (zadruk)
Kategoria
Opis
akwaforta/papier, 9 x 6,3 cm (zadruk), sygnowana ołówkiem p.d.: 'Gwozdecki', numerowana l.d.: 'II. 2. 25', sygnowana i datowana na płycie u dołu: 'Gwozdecki 1919'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Studiował ok. 1889 roku u Stanisława Grocholskiego - studia artystyczne malarza były chaotyczne i często przerywane kłopotami finansowymi. Przez pewien okres czasu uczył się i Konrada Krzyżanowskiego i prawdopodobnie ok. roku 1900 w ASP w Krakowie. W 1903 roku otrzymał stypendium na wyjazd do Paryża, gdzie rozpoczął studia nad rzeźbą w pracowni H. Ponscarme'a i osiadł tam na stałe.Wystawiał regularnie na paryskich salonach - w okresie 1904 - 34. W Polsce odbyły się wystawy indywidualne malarza w Poznaniu, Lwowie i Krakowie (1908). od 1916 roku przebywał na zmianę w paryzu i Nowym Jorku, gdzie w 1922 roku kilkanaście prac. Początkowo w twórczości artysty widać odnaleźć można wpływy symbolizmu, ekspresjonizmu, później francuskiego fowizmu. W latach dwudziestych jego twórczość zdominowały portrety o dysharmonijnych barwach i miękkim konturze, nadające przedstawieniu wyraz stylizacji. Był także grafikiem oraz autorem serii artykułów o sztuce publikowanych w czasopismach lwowskich. Leon Chwistek wspominająć wystawę paryską 1913 roku, na której eksponowane były prace Gwozdeckiego, pisał: 'Jeśli chodzi o sztukę nowożytną, to ona dała mi mało wielkich wzruszeń. Muszę jednak przyznać, że Salon Jesienny z 1913 w Paryżu, gdzie był kolosalny występ kubizmu z olbrzymimi płótnami Picabii, z Archipenką, Picassem i naszym Gwozdeckim, a oprócz tego kilka wspaniałych Matisse'ów, wstrząsnął mnie do głębi'.
Description:
Self-portrait, 1919
etching/paper, 9 x 6.3 cm (image); signed with pencil lower right: 'Gwozdecki', numbered lower left: 'II. 2. 25', signed and dated in the plate at the bottom: 'Gwozdecki 1919',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Studiował ok. 1889 roku u Stanisława Grocholskiego - studia artystyczne malarza były chaotyczne i często przerywane kłopotami finansowymi. Przez pewien okres czasu uczył się i Konrada Krzyżanowskiego i prawdopodobnie ok. roku 1900 w ASP w Krakowie. W 1903 roku otrzymał stypendium na wyjazd do Paryża, gdzie rozpoczął studia nad rzeźbą w pracowni H. Ponscarme'a i osiadł tam na stałe.Wystawiał regularnie na paryskich salonach - w okresie 1904 - 34. W Polsce odbyły się wystawy indywidualne malarza w Poznaniu, Lwowie i Krakowie (1908). od 1916 roku przebywał na zmianę w paryzu i Nowym Jorku, gdzie w 1922 roku kilkanaście prac. Początkowo w twórczości artysty widać odnaleźć można wpływy symbolizmu, ekspresjonizmu, później francuskiego fowizmu. W latach dwudziestych jego twórczość zdominowały portrety o dysharmonijnych barwach i miękkim konturze, nadające przedstawieniu wyraz stylizacji. Był także grafikiem oraz autorem serii artykułów o sztuce publikowanych w czasopismach lwowskich. Leon Chwistek wspominająć wystawę paryską 1913 roku, na której eksponowane były prace Gwozdeckiego, pisał: 'Jeśli chodzi o sztukę nowożytną, to ona dała mi mało wielkich wzruszeń. Muszę jednak przyznać, że Salon Jesienny z 1913 w Paryżu, gdzie był kolosalny występ kubizmu z olbrzymimi płótnami Picabii, z Archipenką, Picassem i naszym Gwozdeckim, a oprócz tego kilka wspaniałych Matisse'ów, wstrząsnął mnie do głębi'.
Description:
Self-portrait, 1919
etching/paper, 9 x 6.3 cm (image); signed with pencil lower right: 'Gwozdecki', numbered lower left: 'II. 2. 25', signed and dated in the plate at the bottom: 'Gwozdecki 1919',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Stan zachowania
0
Technika
akwaforta/papier
Sygnatura
sygnowana ołówkiem p.d.: 'Gwozdecki', numerowana l.d.: 'II. 2. 25'
Proweniencja
0
Literatura
Anna Lipa, Zaklinacz lalek. Życie i twórczość Gustawa Gwozdeckiego, Warszawa 2003, nr 160, s. 480 (il.)