Powrót do DESA.PL
4 of Liczba obiektów: 105
4
Stanisław Kaczor-Batowski | "Masakra kawalerii rosyjskiej", 1925
Estymacja:
30,000 zł - 40,000 zł
Sprzedane
Aukcja na żywo
Art Outlet. Sztuka Dawna
Wymiary
70 x 100 cm
Opis
olej/płótno, 70 x 100 cm, sygnowany i datowany p.d.: 'S. Batowski | 1925', na krośnie malarskim papierowa nalepka Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych we Lwowie

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


Stanisław Kaczor-Batowski niejednokrotnie prezentował zmagania polskiej kawalerii. „Potyczka” przedstawia bezimienny epizod z wojny polsko-bolszewickiej. Dzięki swojemu artystycznemu kunsztowi malarz mógł nawiązać do tradycji polskiego malarstwa II połowy XIX wieku. Jego konie przywodzą na myśl najwybitniejsze końskie portrety polskich malarzy działających w Monachium. Rozpędzeni polscy żołnierze dopadają „ciemnych” i zarośniętych wrogów. Spadają bądź zaraz spadną z koni dzięki bohaterskiemu natarciu Polaków. Ich przeciwnicy skończą zaraz życie w rwącym nurcie rzeki.
Twórczość Stanisława Kaczora-Batowskiego kojarzona jest przede wszystkim z zamiłowaniem do polskiej historii, którą wielokrotnie obrazował. Malarz był wielkim admiratorem pisarstwa Henryka Sienkiewicza, do którego powieści wykonał liczne ilustracje. Artystyczna działalność Kaczora-Batowskiego nie ograniczała się jednak wyłącznie do tematyki historycznej. Dobrze czuł się też w tematyce religijnej (zrealizował projekt witraży dla katedry łacińskiej we Lwowie) i malarstwie ściennym (dekoracje foyer Teatru Miejskiego we Lwowie). Ciekawym nurtem jego twórczości są pejzaże – na ogół przedstawienia niewielkich wycinków krajobrazu, zawsze doskonale zakomponowane. Kształcił się w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych u Władysława Łuszczkiewicza i Floriana Cynka (1883-85). Kolejnym etapem jego artystycznej edukacji była Akademia Wiedeńska, gdzie studiował w latach 1885-87 oraz Akademia w Monachium. W latach 90. wiele podróżował, zwiedził wówczas Paryż, Włochy, Hiszpanię, Maroko i Krym. Artysta malował pejzaże, portrety, specjalizował się w batalistyce, zarówno historycznej, jak i nawiązującej do współczesnych mu wydarzeń. Wiódł ożywioną działalność artystyczną, prowadził własną szkołę malarstwa we Lwowie, był współzałożycielem lwowskiego Stowarzyszenia Artystów Młoda Sztuka oraz członkiem Zarządu Związku Artystów Polskich we Lwowie. Wystawiał w głównych galeriach Warszawy, Krakowa, Lwowa i innych miastach.
Stanisław Kaczor-Batowski był zarówno utalentowanym pejzażystą, jak i malarzem scen rodzajowych oraz – przede wszystkim – świetnym malarzem koni. Przestawiał je zarówno w czasie pokoju, jak i wojny. To szlachetne zwierzę stało się w jego sztuce swego rodzaju papierem lakmusowym tego, co działo się w polskiej historii. Zmarły w 1946 malarz przedstawiał zmagania I wojny światowej, wojny polsko-bolszewickiej i działania II wojny światowej. Zachowało się kilka niezwykle interesujących przedstawień z czasów II wojny światowej, w której koń nabiera wymiaru symbolicznego – np. pochodząca z 1943 kompozycja (dom aukcyjny Rempex, grudzień 2015), gdzie siedząca w powozie para nie może utrzymać zaprzęgu. Dwa szarpiące konie: czarny i czerwony zdają się aluzją do zatrzaśnięcia Polski w objęciach nazistowskich Niemiec i Rosji Radzieckiej.
Kształcił się w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych u W. Łuszczkiewicza i F. Cynka (1883-85). Kolejnym etapem jego artystycznej edukacji była Akademia Wiedeńska, gdzie studiował w latach 1885-87 oraz Akademia w Monachium. W latach 90. wiele podróżował, zwiedził wówczas Paryż, Włochy, Hiszpanię, Maroko i Krym. Artysta malował pejzaże, portrety, specjalizował się w batalistyce, zarówno historycznej, jak i nawiązującej do współczesnych mu wydarzeń. Wiódł ożywioną działalność artystyczną, prowadził własną szkołę malarstwa we Lwowie, był współzałożycielem lwowskiego Stowarzyszenia Artystów Młoda Sztuka oraz członkiem Zarządu Związku Artystów Polskich we Lwowie. Wystawiał w głównych galeriach Warszawy, Krakowa, Lwowa i innych miastach.

Description:
"Massacre of the Russian Cavalry", 1925
oil/canvas, 70 x 100 cm; signed and dated lower right: 'S. Batowski | 1925 ', on the stretcher a paper label of the Society of Friends of Fine Arts in Lviv,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: 'S. Batowski | 1925'
Wystawiany
Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych, Lwów, 1939