63
Oskar Zięta | "Gliederfüßer", 2017
Estymacja:
50,000 zł - 70,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Rzeźba i formy przestrzenne
Artysta
Oskar Zięta (1975)
Wymiary
200 x 83 x 103 cm
Kategoria
Opis
stal, 200 x 83 x 103 cm,
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
„Gliederfüßer” przynależy do serii unikalnych obiektów przestrzennych zaprojektowanych przez Oskara Ziętę, które łączą w sobie możliwości nowoczesnej technologii oraz siłę natury. Ruch jest bowiem istotą koncepcji cyklu, a sama forma pracy zainspirowana jest przyrodą oraz sposobem poruszania się stawonogów. Analiza ich ruchu pozwoliła autorowi na jego odtworzenie w sposobie działania wirtualnego modelu. Prace z serii, jak przyznaje sam projektant: „symbolizują krzywą rozwoju ludzkiej cywilizacji, która w ostatnich latach przyśpiesza (rośnie). Napędzają ją odkrycia innowacje i pionierzy, którzy swoimi działaniami posuwają świat do przodu. Aby nadążyć, należy się adaptować i dostosować do zmiennego środowiska. To właśnie ruch (pęd) jest tworzywem nieskończonej liczby form „Gliederfüßer”, a decyzją projektową staje się moment zatrzymania, zamrażając jedną z nich w dynamicznej pozie”.
Oskar Zięta kojarzony jest przede wszystkim ze swojej działalności w zakresie współczesnego wzornictwa, jednak nie dąży on jedynie do projektowania form. Głównym celem artysty jest synergia designu oraz technologii, która jest w stanie generować niekończące się możliwości rozwoju w różnych dziedzinach. Uosobieniem tej tendencji są rzeźby z cyklu „Gliederfüßer”, będące przejściem między światem dwuwymiarowym a trójwymiarowym. Dzięki rozwojowi technologii możliwe jest bowiem, jak przyznaje projektant, przeniesienie ruchów ludzkiego ciała do przestrzeni wirtualnej. Dynamiczne formy uzyskano w wyniku procesu projektowania parametrycznego, polegającego na wykorzystaniu programów tworzących bryły na podstawie algorytmów i zadanych parametrów.
Obszar zainteresowań artysty wydaje się niezwykle szeroki. Zięta jednocześnie jest projektantem wnętrz, kreatorem sztuki dekoracyjnej i użytkowej, architektem, rzeźbiarzem oraz organizatorem swojego biura. W 2010 założył bowiem Zieta Prozessdesign – markę i studio projektowo-inżynierskie z biurami w Zurychu i Wrocławiu. Pracując jako asystent naukowy na Wydziale Architektury ETHZ, gdzie prowadził badania poświęcone cyfrowej technologii w obróbce metali, opracował nowatorską technologię FIDU. Opiera się ona na szczelnym zespawaniu ze sobą dwóch blach, które pod wpływem ciśnienia wewnętrznego zostają zdeformowane, tworząc tym samym trzeci wymiar. Sam Zięta przyznaje: „Jesteśmy zafascynowani tym materiałem, tym jak on się formuje. Poznajemy go cały czas i jego możliwości. I to daje nam wiedzę o stabilizowaniu, formowaniu tego materiału. Pozwalamy mu na odrobinę wolności i dajemy sobie przestrzeń na kontrolowaną utratę kontroli”. Podczas procesu powstawania formy nie sposób do końca zapanować nad produkcją. Z tego powodu każda z nich jest zupełnie unikalna.
Jako projektant procesu, Oskar Zięta nie dąży tylko do projektowania wspaniałych form. Głównym celem jest synergia designu i technologii, która generuje niekończące się możliwości rozwoju i zastosowania autorskich procesów FiDU i 3+. Meble i inne przedmioty jego autorstwa przypominają nadmuchane, lśniące baloniki. W istocie jednak polski architekt i projektant jest twórcą jednej z najnowocześniejszych technologii obróbki stali, która znajduje zastosowanie w różnorodnych dziedzinach przemysłu. Zięta jest laureatem licznych nagród, m.in. Audi-Mentorpreis by A&W 2011 i prestiżowej Red Dot Award 2008. W 2009 roku otrzymał nagrodę Niemieckiej Rady Wzornictwa. Został również uhonorowany Schweizer Design Preis 2008 oraz nagrodą Materialica 2009. Jego prace znajdują się w kolekcjach m.in. Badisches Landmuseum w Karlsruhe, Museum für Gestaltung w Zurychu, Pinakotece w Monachium oraz Centrum Pompidou w Paryżu. Uzyskał tytuł doktora na uniwersytecie ETH w Zurychu. Prowadzi kierunek Wzornictwo Przemysłowe w School of Form Uniwersytetu SWPS w Poznaniu.
Description:
"Gliederfüßer", 2017
steel, 200 x 83 x 103 cm;
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
„Gliederfüßer” przynależy do serii unikalnych obiektów przestrzennych zaprojektowanych przez Oskara Ziętę, które łączą w sobie możliwości nowoczesnej technologii oraz siłę natury. Ruch jest bowiem istotą koncepcji cyklu, a sama forma pracy zainspirowana jest przyrodą oraz sposobem poruszania się stawonogów. Analiza ich ruchu pozwoliła autorowi na jego odtworzenie w sposobie działania wirtualnego modelu. Prace z serii, jak przyznaje sam projektant: „symbolizują krzywą rozwoju ludzkiej cywilizacji, która w ostatnich latach przyśpiesza (rośnie). Napędzają ją odkrycia innowacje i pionierzy, którzy swoimi działaniami posuwają świat do przodu. Aby nadążyć, należy się adaptować i dostosować do zmiennego środowiska. To właśnie ruch (pęd) jest tworzywem nieskończonej liczby form „Gliederfüßer”, a decyzją projektową staje się moment zatrzymania, zamrażając jedną z nich w dynamicznej pozie”.
Oskar Zięta kojarzony jest przede wszystkim ze swojej działalności w zakresie współczesnego wzornictwa, jednak nie dąży on jedynie do projektowania form. Głównym celem artysty jest synergia designu oraz technologii, która jest w stanie generować niekończące się możliwości rozwoju w różnych dziedzinach. Uosobieniem tej tendencji są rzeźby z cyklu „Gliederfüßer”, będące przejściem między światem dwuwymiarowym a trójwymiarowym. Dzięki rozwojowi technologii możliwe jest bowiem, jak przyznaje projektant, przeniesienie ruchów ludzkiego ciała do przestrzeni wirtualnej. Dynamiczne formy uzyskano w wyniku procesu projektowania parametrycznego, polegającego na wykorzystaniu programów tworzących bryły na podstawie algorytmów i zadanych parametrów.
Obszar zainteresowań artysty wydaje się niezwykle szeroki. Zięta jednocześnie jest projektantem wnętrz, kreatorem sztuki dekoracyjnej i użytkowej, architektem, rzeźbiarzem oraz organizatorem swojego biura. W 2010 założył bowiem Zieta Prozessdesign – markę i studio projektowo-inżynierskie z biurami w Zurychu i Wrocławiu. Pracując jako asystent naukowy na Wydziale Architektury ETHZ, gdzie prowadził badania poświęcone cyfrowej technologii w obróbce metali, opracował nowatorską technologię FIDU. Opiera się ona na szczelnym zespawaniu ze sobą dwóch blach, które pod wpływem ciśnienia wewnętrznego zostają zdeformowane, tworząc tym samym trzeci wymiar. Sam Zięta przyznaje: „Jesteśmy zafascynowani tym materiałem, tym jak on się formuje. Poznajemy go cały czas i jego możliwości. I to daje nam wiedzę o stabilizowaniu, formowaniu tego materiału. Pozwalamy mu na odrobinę wolności i dajemy sobie przestrzeń na kontrolowaną utratę kontroli”. Podczas procesu powstawania formy nie sposób do końca zapanować nad produkcją. Z tego powodu każda z nich jest zupełnie unikalna.
Jako projektant procesu, Oskar Zięta nie dąży tylko do projektowania wspaniałych form. Głównym celem jest synergia designu i technologii, która generuje niekończące się możliwości rozwoju i zastosowania autorskich procesów FiDU i 3+. Meble i inne przedmioty jego autorstwa przypominają nadmuchane, lśniące baloniki. W istocie jednak polski architekt i projektant jest twórcą jednej z najnowocześniejszych technologii obróbki stali, która znajduje zastosowanie w różnorodnych dziedzinach przemysłu. Zięta jest laureatem licznych nagród, m.in. Audi-Mentorpreis by A&W 2011 i prestiżowej Red Dot Award 2008. W 2009 roku otrzymał nagrodę Niemieckiej Rady Wzornictwa. Został również uhonorowany Schweizer Design Preis 2008 oraz nagrodą Materialica 2009. Jego prace znajdują się w kolekcjach m.in. Badisches Landmuseum w Karlsruhe, Museum für Gestaltung w Zurychu, Pinakotece w Monachium oraz Centrum Pompidou w Paryżu. Uzyskał tytuł doktora na uniwersytecie ETH w Zurychu. Prowadzi kierunek Wzornictwo Przemysłowe w School of Form Uniwersytetu SWPS w Poznaniu.
Description:
"Gliederfüßer", 2017
steel, 200 x 83 x 103 cm;
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
stal