57
Zofia Artymowska | Mozaika
Estymacja:
5,000 zł - 10,000 zł
Sprzedane
14,000 zł
Aukcja na żywo
Rzeźba i formy przestrzenne
Artysta
Zofia Artymowska (1923 - 2000)
Wymiary
85 x 62 cm
Kategoria
Opis
ceramika szkliwiona, 85 x 62 cm, unikat
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Zosia Artymowska początkowo zajmowała się malarstwem ściennym oraz mozaiką, później skupiła się na grafice, malarstwie sztalugowym oraz rysunku. W latach 50., stojąc w opozycji do wszechobecnego kapizmu, artystka zdecydowała na eksperymenty z kompozycjami niefiguratywnymi w mozaice ceramicznej oraz monotypie w niedużych formatach. Wraz z mężem Romanem Artymowskim po wojnie pracowała przy polichromii odbudowywanych kamienic na Starym oraz Nowym Mieście w Warszawie. Jest autorką takich realizacji jak fresk, który wykonała wraz z mężem na elewacji kamienicy Rynku Starego Miasta. Przedstawia on martwą naturę i putta. Wiele z jej realizacji wykonanych w przestrzeni miejskiej można oglądać i podziwiać do dziś. W jej dorobku znajduje się również m.in. graffiti przy ulicy Nowomiejskiej, ulicy kościelnej czy przy Nowym Rynku.
Artystka w latach 1945-50 studiowała na Wydziale Malarstwa krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie uzyskała dyplom w pracowni Eugeniusza Eibischa. W latach 1950-51 pracowała jako asystentka na ASP. W 1954 została odznaczona Złotym Krzyżem Zasług. Ciekawym i intrygującym okresem w życiu artystki, który miał wpływ na jej twórczość, było podjęcie pracy dydaktycznej na uniwersytecie w Bagdadzie, gdzie wykładała malarstwo, rysunek oraz kompozycję. Artystka jest najbardziej rozpoznawalna poprzez swoje malarstwo skupione na cylindrycznych modułach, gdzie dzięki zastosowaniu światłocienia nadawała swoim formom charakter trójwymiarowy. Artymowska wystawiała swoje prace m.in. w Warszawie, Łodzi, Bejrucie i Nowym Jorku.
Studiowała w latach 1945-50 na Wydziale Malarstwa krakowskiej ASP, uzyskując dyplom w pracowni E. Eibischa. W l. 1950-51 była asystentką w macierzystej uczelni, a w latach 1952-55 na Wydziale Malarstwa ASP w Warszawie. Równocześnie w 1953-56 wraz z mężem Romanem pracowała przy polichromii odbudowywanych kamieniczek Starego i Nowego Miasta, za co w 1953 otrzymała nagrodę państwową II st. (zespołową). Od 1957 wykonywała kompozycje niefiguratywne w mozaice ceramicznej i równolegle monotypie. Podczas kilkakrotnych dłuższych pobytów w Iraku wykładała w uczelniach artystycznych w Bagdadzie (1959-60, 1964-68, 1977-79). Od 1971 uczyła też we wrocławskiej PWSSP. W 1970 zainaugurowała swój główny cykl malarski,"Poliformy". Obrazy Artymowskiej są studiami przestrzeni malarskiej. Artystka „badała” w nich podział kompozycji, możliwość zestawienia różnych form. Dzięki tym eksperymentom Artymowska doszła do Poliform. Punktem wyjścia stała się dla niej forma walca – jako jednostka lub część maszyny. Poliformy tworzone były z matematyczną dokładnością, wyliczeniem miejsca każdego elementu. Powstawały w postaci obrazów (oleje, akryle) a także w rysunkach, grafikach, collages. Interesujący efekt dało połączenie poliformowych rysunków bądź serigrafii z fotografiami – co ważne często fotografiami ilustrującymi krajobraz, architekturę Bliskiego Wschodu. Rzeczywiste widoki wtopione zostały w wyimaginowaną matematyczną przestrzeń skonstruowaną przez artystkę. Od lat osiemdziesiątych zamieszkała wraz z mężem w Łowiczu, w odrestaurowanym własnymi siłami pałacyku.
Description:
Mosaic
glazed ceramics, 85 x 62 cm; unique artwork,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Zosia Artymowska początkowo zajmowała się malarstwem ściennym oraz mozaiką, później skupiła się na grafice, malarstwie sztalugowym oraz rysunku. W latach 50., stojąc w opozycji do wszechobecnego kapizmu, artystka zdecydowała na eksperymenty z kompozycjami niefiguratywnymi w mozaice ceramicznej oraz monotypie w niedużych formatach. Wraz z mężem Romanem Artymowskim po wojnie pracowała przy polichromii odbudowywanych kamienic na Starym oraz Nowym Mieście w Warszawie. Jest autorką takich realizacji jak fresk, który wykonała wraz z mężem na elewacji kamienicy Rynku Starego Miasta. Przedstawia on martwą naturę i putta. Wiele z jej realizacji wykonanych w przestrzeni miejskiej można oglądać i podziwiać do dziś. W jej dorobku znajduje się również m.in. graffiti przy ulicy Nowomiejskiej, ulicy kościelnej czy przy Nowym Rynku.
Artystka w latach 1945-50 studiowała na Wydziale Malarstwa krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie uzyskała dyplom w pracowni Eugeniusza Eibischa. W latach 1950-51 pracowała jako asystentka na ASP. W 1954 została odznaczona Złotym Krzyżem Zasług. Ciekawym i intrygującym okresem w życiu artystki, który miał wpływ na jej twórczość, było podjęcie pracy dydaktycznej na uniwersytecie w Bagdadzie, gdzie wykładała malarstwo, rysunek oraz kompozycję. Artystka jest najbardziej rozpoznawalna poprzez swoje malarstwo skupione na cylindrycznych modułach, gdzie dzięki zastosowaniu światłocienia nadawała swoim formom charakter trójwymiarowy. Artymowska wystawiała swoje prace m.in. w Warszawie, Łodzi, Bejrucie i Nowym Jorku.
Studiowała w latach 1945-50 na Wydziale Malarstwa krakowskiej ASP, uzyskując dyplom w pracowni E. Eibischa. W l. 1950-51 była asystentką w macierzystej uczelni, a w latach 1952-55 na Wydziale Malarstwa ASP w Warszawie. Równocześnie w 1953-56 wraz z mężem Romanem pracowała przy polichromii odbudowywanych kamieniczek Starego i Nowego Miasta, za co w 1953 otrzymała nagrodę państwową II st. (zespołową). Od 1957 wykonywała kompozycje niefiguratywne w mozaice ceramicznej i równolegle monotypie. Podczas kilkakrotnych dłuższych pobytów w Iraku wykładała w uczelniach artystycznych w Bagdadzie (1959-60, 1964-68, 1977-79). Od 1971 uczyła też we wrocławskiej PWSSP. W 1970 zainaugurowała swój główny cykl malarski,"Poliformy". Obrazy Artymowskiej są studiami przestrzeni malarskiej. Artystka „badała” w nich podział kompozycji, możliwość zestawienia różnych form. Dzięki tym eksperymentom Artymowska doszła do Poliform. Punktem wyjścia stała się dla niej forma walca – jako jednostka lub część maszyny. Poliformy tworzone były z matematyczną dokładnością, wyliczeniem miejsca każdego elementu. Powstawały w postaci obrazów (oleje, akryle) a także w rysunkach, grafikach, collages. Interesujący efekt dało połączenie poliformowych rysunków bądź serigrafii z fotografiami – co ważne często fotografiami ilustrującymi krajobraz, architekturę Bliskiego Wschodu. Rzeczywiste widoki wtopione zostały w wyimaginowaną matematyczną przestrzeń skonstruowaną przez artystkę. Od lat osiemdziesiątych zamieszkała wraz z mężem w Łowiczu, w odrestaurowanym własnymi siłami pałacyku.
Description:
Mosaic
glazed ceramics, 85 x 62 cm; unique artwork,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
ceramika szkliwiona