Powrót do DESA.PL
47 of Liczba obiektów: 70
47
Karol Muszkiet | Brzemienna
Estymacja:
8,000 zł - 12,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Rzeźba i formy przestrzenne
Artysta
Karol Muszkiet (1904 - 1993)
Wymiary
48 x 13 x 10,5 cm
Kategoria
Opis
drewno polichromowane, tkanina, 48 x 13 x 10,5 cm,

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Ta smukła postać kobiety z ciałem o silnie uproszczonych kształtach zdaje się bezpośrednio nawiązywać do czołowych realizacji rzeźby awangardowej I połowy XX stulecia. Widoczny jest tutaj wpływ drewnianych, ekspresjonistycznych form Ludwiga Kirchnera, a także pofragmentowanych, rozbitych kompozycji kubistów takich jak chociażby Pablo Picasso czy Georges Braque. Synteza i stylizacja, jakim poddał figurę kobiecą Karol Muszkiet, pozwala na odwołanie się do prymitywizującej sztuki ludowej i wytworów artystycznych kultur plemiennych, które to silnie inspirowały twórców na początku stulecia. Sztuka naiwna, nieprofesjonalna pociągała zarówno fowistów, kubistów, jak i ekspresjonistów. Jej pierwotny i nieprzefiltrowany przez zdobycze cywilizacji charakter zbliżał awangardowych eksperymentatorów do źródeł człowieczeństwa. Daleko posunięta deformacja była już natomiast dla artystów europejskich zabiegiem celowym, który przedstawiał rzeczywistość w nowej formie, prezentując tym samym odmienne, innowacyjne spojrzenie na świat.
Stworzona przez Muszkieta rzeźba kobiety zdradza też pewne wpływy Xawerego Dunikowskiego, co zresztą nie może nikogo dziwić, wszak był on jego uczniem. Podobnie jak profesor chętnie pracował w drewnie, przekształcając znane mu struktury i pokrywając je barwną polichromią. Technika dzieł Muszkieta jest niebywale interesująca. Przyglądając się prezentowanemu dziełu nieco bliżej, zauważyć można, że właściwie nie mamy tu do czynienia z klasyczną tematyką aktu, twórca bowiem „ubrał” w pewien sposób modelkę. Partie biustu, jak także trzymana przez nią draperia oklejone zostały tkaniną, która pokryta farbą zlewa się z właściwym materiałem, tworząc spójną całość. W podobnej stylistyce artysta przedstawiał głównie dwa tematy – postaci kobiece i macierzyństwo. Figury żeńskie ukazujące kobiety w ciąży wydają się bezpośrednim nawiązaniem do cyklu „Kobiet brzemiennych” jego mistrza. Guillaume Apollinaire w rozważaniach o sztuce awangardy, a dokładniej kubizmu, sformułował na początku XX stulecia tezy, które i w przypadku tej rzeźby Muszkieta wydają się bardzo trafne:
„U stóp cnót plastyki: czystości, jedności i prawdy leży pokonana natura. Na próżno napina się łuk tęczy, tętnią pory roku, tłumy istot pędzą ku śmierci; wiedza rozkłada i składa z powrotem to, co istnieje, światy umykają na zawsze naszym pojęciom, ulotne nasze wyobrażenia powtarzają się lub wskrzeszają własną nieświadomość, zaś barwy, wonie i wzbudzone odgłosy dziwią nas, by wnet zniknąć z królestwa natury”. Guillaume Apollinaire, Kubiści. Rozważania estetyczne, tłum. Jan Józef Szczepański, Kraków 1959

Description:
Pregnant
-, fabric, 48 x 13 x 10.5 cm;

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
drewno polichromowane, tkanina