25
Bolesław Cybis | Kompozycja fantastyczna, lata 40. XX w.
Estymacja:
10,000 zł - 15,000 zł
Sprzedane
16,000 zł
Aukcja na żywo
Rzeźba i formy przestrzenne
Artysta
Bolesław Cybis (1895 - 1957)
Wymiary
35 x 20 x 14 cm
Kategoria
Opis
ceramika, 35 x 20 x 14 cm, podstawa o wymiarach: 2 x 24 x 16,5 cm
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
NOWY POCZĄTEK ZA OCEANEM: BOLESŁAW CYBIS I JEGO „AMERYKAŃSKI SEN”
W 1939 roku, kiedy Bolesław Cybis wraz ze swoją małżonką Marią i kolegą po fachu, Eliaszem Kanarkiem płynął na pokładzie statku MS Batory do Stanów Zjednoczonych nic jeszcze nie wskazywało na radykalną przemianę, jaka dokonać miała się w jego życiu. Na miejscu małżeństwo zgodnie z planem zajęło się dekoracją pawilonu polskiego przygotowanego specjalnie na Wystawę Światową odbywającą się w Nowym Jorku. Wybuch II wojny światowej uwięził ich za oceanem na stałe. Cybisowie nigdy już nie powrócili do Polski. Bolesław praktycznie zrezygnował z malarstwa sztalugowego, poświęcając się zupełnie formom trójwymiarowym. Ta dziedzina działalności nie była mu jednak obca, gdyż już podczas studiów w Charkowie tworzył on awangardowe rzeźby inspirowane rosyjskim kubofuturyzmem. Tuż po przeprowadzce do Warszawy podjął pracę w zakładzie ceramicznym Andrzeja Wojnackiego i Kazimierza Czechowskiego, wciąż kreując także inne rzeźby. Zamiłowanie Cybisa do wypukłej dekoracyjności uwidacznia się również w jego malarstwie, szczególnie tym z lat 30. XX stulecia. Kompozycje z tego okresu zyskują reliefowe ramy i haptyczne elementy uzupełniające ich strukturę. Zdaje się, że cała twórczość artysty począwszy od lat studenckich, aż do jego dojrzałych prac usilnie dąży do osiągnięcia pełnej trójwymiarowości.
Ambicje te osiągnęły swój wyraz właściwie dopiero na amerykańskiej ziemi. Bolesław i Maria Cybisowie w 1940 roku stworzyli swoją pracownię w Steinway Mansion w Astorii, gdzie rozpoczęli produkcję ceramicznych figurek. Dwa lata później, w Trenton, w stanie New Jersey, otwarli profesjonalną już fabrykę porcelany Cordey China Inc. i działające przy niej eksperymentalne studio Cybis Porcelain Art. Działalność ta przyniosła małżeństwu duże dochody i sławę. W latach 40. XX wieku, w owym atelier powstawały liczne, autorskie kompozycje – unikaty, niepowielane i niewypuszczane na rynek w dużych ilościach. Później, w latach 50., a także po śmierci artystów fabryka skupiała się już na seryjnej produkcji ceramicznych figurek o komercyjnym charakterze odwołujących się do popkultury. Cybisowie stworzyli swoją własną, rozpoznawalną technikę zwaną „papka”. Kompozycje lepione były z plastycznej masy, a poszczególne ich elementy nakładano na siebie warstwami. Na początkowym etapie działalności studia artyści przykładali ogromną wagę do oryginalności tworzonych form. Prezentowana w katalogu kompozycja pochodzi właśnie z tego okresu. Spośród połączonych ze sobą niezidentyfikowanych form sprawiających wrażenie plątaniny gałęzi i korzeni wyłaniają się tutaj elementy ceramicznych figurek – dziecko, konie, ryba i postać małego Chrystusa. Widoczne są tutaj ewidentne wpływy awangardowych prądów artystycznych, które przeniknąwszy do Stanów Zjednoczonych po II wojnie światowej wpłynęły na wykrystalizowanie się na tym gruncie nowych tendencji – pop art’u czy junk art.
W Petersburgu rozpoczął studia rysunku i rzeźby. Podczas wojny domowej w Rosji uciekł do Turcji, gdzie przebywał do 1922. W Stambule utrzymywał się rysowania portretów i produkcji ceramicznych fajek, które projektował. W 1923 znalazł się w Warszawie, gdzie studiował przez trzy lata pod kierunkiem Tadeusza Pruszkowskiego. Współzałożyciel Bractwa św. Łukasza. Celem tego swoistego cechu było dążenie do perfekcji warsztatowej na gruncie ideowym sztuki polskiej. Wraz z innymi artystami namalował 7 dużych kompozycji historycznych wystawionych w Pawilonie Polskim Wystawy Światowej w Nowym Jorku w 1939. Wojna zastała go w USA, tam też pozostał, zmarł tragicznie w 1957. Okres międzywojenny spędzony w Polsce należy do najbardziej aktywnego artystycznie w jego życiu. Wypracował swój własny, oryginalny styl, interesował się, nawiązywał i przetwarzał dzieła dawnych mistrzów - Primavera, Toaleta. Eksperymentował w zakresie technik i technologii marskich, wprowadzał do obrazów polerowane elementy złoceń, piasek, tkaninę. W USA założył atelier wytwarzające małe formy ceramiczne. Osiągnął wielki sukces finansowy, założył wytwórnię porcelany. Zainwestował majątek w produkcję filmową, zbankrutował i popełnił samobójstwo. Bez wątpienia jedna z największych indywidualności w polskiej sztuce.
Description:
Fantastic composition
ceramic, 35 x 20 x 14 cm; base about dimensions: 2 x 24 x 16,5 cm,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
NOWY POCZĄTEK ZA OCEANEM: BOLESŁAW CYBIS I JEGO „AMERYKAŃSKI SEN”
W 1939 roku, kiedy Bolesław Cybis wraz ze swoją małżonką Marią i kolegą po fachu, Eliaszem Kanarkiem płynął na pokładzie statku MS Batory do Stanów Zjednoczonych nic jeszcze nie wskazywało na radykalną przemianę, jaka dokonać miała się w jego życiu. Na miejscu małżeństwo zgodnie z planem zajęło się dekoracją pawilonu polskiego przygotowanego specjalnie na Wystawę Światową odbywającą się w Nowym Jorku. Wybuch II wojny światowej uwięził ich za oceanem na stałe. Cybisowie nigdy już nie powrócili do Polski. Bolesław praktycznie zrezygnował z malarstwa sztalugowego, poświęcając się zupełnie formom trójwymiarowym. Ta dziedzina działalności nie była mu jednak obca, gdyż już podczas studiów w Charkowie tworzył on awangardowe rzeźby inspirowane rosyjskim kubofuturyzmem. Tuż po przeprowadzce do Warszawy podjął pracę w zakładzie ceramicznym Andrzeja Wojnackiego i Kazimierza Czechowskiego, wciąż kreując także inne rzeźby. Zamiłowanie Cybisa do wypukłej dekoracyjności uwidacznia się również w jego malarstwie, szczególnie tym z lat 30. XX stulecia. Kompozycje z tego okresu zyskują reliefowe ramy i haptyczne elementy uzupełniające ich strukturę. Zdaje się, że cała twórczość artysty począwszy od lat studenckich, aż do jego dojrzałych prac usilnie dąży do osiągnięcia pełnej trójwymiarowości.
Ambicje te osiągnęły swój wyraz właściwie dopiero na amerykańskiej ziemi. Bolesław i Maria Cybisowie w 1940 roku stworzyli swoją pracownię w Steinway Mansion w Astorii, gdzie rozpoczęli produkcję ceramicznych figurek. Dwa lata później, w Trenton, w stanie New Jersey, otwarli profesjonalną już fabrykę porcelany Cordey China Inc. i działające przy niej eksperymentalne studio Cybis Porcelain Art. Działalność ta przyniosła małżeństwu duże dochody i sławę. W latach 40. XX wieku, w owym atelier powstawały liczne, autorskie kompozycje – unikaty, niepowielane i niewypuszczane na rynek w dużych ilościach. Później, w latach 50., a także po śmierci artystów fabryka skupiała się już na seryjnej produkcji ceramicznych figurek o komercyjnym charakterze odwołujących się do popkultury. Cybisowie stworzyli swoją własną, rozpoznawalną technikę zwaną „papka”. Kompozycje lepione były z plastycznej masy, a poszczególne ich elementy nakładano na siebie warstwami. Na początkowym etapie działalności studia artyści przykładali ogromną wagę do oryginalności tworzonych form. Prezentowana w katalogu kompozycja pochodzi właśnie z tego okresu. Spośród połączonych ze sobą niezidentyfikowanych form sprawiających wrażenie plątaniny gałęzi i korzeni wyłaniają się tutaj elementy ceramicznych figurek – dziecko, konie, ryba i postać małego Chrystusa. Widoczne są tutaj ewidentne wpływy awangardowych prądów artystycznych, które przeniknąwszy do Stanów Zjednoczonych po II wojnie światowej wpłynęły na wykrystalizowanie się na tym gruncie nowych tendencji – pop art’u czy junk art.
W Petersburgu rozpoczął studia rysunku i rzeźby. Podczas wojny domowej w Rosji uciekł do Turcji, gdzie przebywał do 1922. W Stambule utrzymywał się rysowania portretów i produkcji ceramicznych fajek, które projektował. W 1923 znalazł się w Warszawie, gdzie studiował przez trzy lata pod kierunkiem Tadeusza Pruszkowskiego. Współzałożyciel Bractwa św. Łukasza. Celem tego swoistego cechu było dążenie do perfekcji warsztatowej na gruncie ideowym sztuki polskiej. Wraz z innymi artystami namalował 7 dużych kompozycji historycznych wystawionych w Pawilonie Polskim Wystawy Światowej w Nowym Jorku w 1939. Wojna zastała go w USA, tam też pozostał, zmarł tragicznie w 1957. Okres międzywojenny spędzony w Polsce należy do najbardziej aktywnego artystycznie w jego życiu. Wypracował swój własny, oryginalny styl, interesował się, nawiązywał i przetwarzał dzieła dawnych mistrzów - Primavera, Toaleta. Eksperymentował w zakresie technik i technologii marskich, wprowadzał do obrazów polerowane elementy złoceń, piasek, tkaninę. W USA założył atelier wytwarzające małe formy ceramiczne. Osiągnął wielki sukces finansowy, założył wytwórnię porcelany. Zainwestował majątek w produkcję filmową, zbankrutował i popełnił samobójstwo. Bez wątpienia jedna z największych indywidualności w polskiej sztuce.
Description:
Fantastic composition
ceramic, 35 x 20 x 14 cm; base about dimensions: 2 x 24 x 16,5 cm,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
ceramika
Proweniencja
dom aukcyjny Kamelot, Filadelfia (Stany Zjednoczone), styczeń 2020; kolekcja prywatna, Polska