Powrót do DESA.PL
22 of Liczba obiektów: 70
22
Bolesław Biegas | "Wątpliwość" ("Le Doute"), 1920
Estymacja:
50,000 zł - 75,000 zł
Sprzedane
55,000 zł
Aukcja na żywo
Rzeźba i formy przestrzenne
Wymiary
53 x 24 x 20 cm
Kategoria
Opis
brąz patynowany, 53 x 24 x 20 cm, sygnowany na podstawie: 'B. Biegas', ed. 2/8, odlew z 2019

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


około 1920 roku Bolesław Biegas zwrócił się ku geometrycznej stylizacji, stając się niejako prekursorem sztuki art décowskiej. Stale jednak powracał do poetyki symbolizmu, z której wyrósł. Cały czas używał płynnej, ondulowanej linii, światłocieniowego kształtowania powierzchni oraz antynaturalistycznej deformacji przedmiotów. Prezentowana praca „Wątpliwość” wskazuje na dialog prowadzony przez Biegasa z tradycją. Postać siedząca na skale jednoznacznie odwołuje się do „Myśliciela” Auguste’a Rodina – rzeźby powstałej jako część „Bramy piekieł” na zamówienie Musée des Arts Décoratifs w Paryżu z 1880 roku. Rodin pracował nad projektem do śmierci w 1917 roku i nigdy go nie ukończył. Pojedyncze kompozycje „Bramy” były powtarzane w formie autoryzowanych odlewów, dzięki czemu należą do najpopularniejszych dzieł w historii nowoczesnej rzeźby. Twórczość Rodina to jedno z najważniejszych zjawisk w historii sztuki nowoczesnej. Każdy rzeźbiarz początku stulecia musiał ustosunkować się do prac tej gwiazdy „artworldu”. Dla wielu młodych stał się idolem. Przykładowo, w 1903 roku Constantin Brâncuși opuścił rodzinną Rumunię i odbył pieszą wędrówkę do Paryża, aby obejrzeć prace Rodina. „Wątpliwość” świadczy o dobrej znajomości rzeźby wielkiego artysty, ale także innego wybitnego rzeźbiarza przełomu wieków, Gustava Vigelanda. Biegas przedstawił skulonego mężczyznę, którego postać wyrasta z wydatnego postumentu. Ekspresja jego ciała i twarzy oraz gest podpierania twarzy dłonią świadczy o rozgrywającym się w jego duszy dramacie. Z ludzkiej postaci zespolonej ze skałą uczynił Biegas żywotny symbol ludzkiej egzystencji dręczonej przez niepewność, smutek i melancholię.

Jeden z najwybitniejszych modernistycznych rzeźbiarzy polskich. Studiował rzeźbę w latach 1896-1901 w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem A. Dauna i K. Laszczki. W 1901 został wydalony z uczelni za rzeźby "Księga życia", które otaczała atmosfera skandalu. Dzięki stypendium warszawskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych wyjechał do Paryża, gdzie - z przerwami na wyjazdy do kraju - pozostał do końca życia. Wystawiał w Wiedniu - był członkiem tamtejszej Secesji - Petersburgu (1903), Kijowie, a także Rzymie i Amsterdamie. Pod wpływem filozofii Stanisława Przybyszewskiego tworzył alegoryczno - symboliczne rzeźby i obrazy - zaczął malować pod wpływem Stanisława Wyspiańskiego ok. 1900 - o tematyce oddającej dramat ludzkiej egzystencji. Tworzył sceny fantastyczne, popiersia i akty.

Description:
"Doubt" ("Le Doute"), 1920
patinated bronze, 53 x 24 x 20 cm; signed on the base: 'B. Biegas', edition 2/8, cast from 2019,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
brąz patynowany
Sygnatura
sygnowany na podstawie: 'B. Biegas'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Polska
Literatura
porównaj: Bolesław Biegas. Rzeźba, Warszawa 2012, nr kat. 87, s. 115 (il.); porównaj: Xavier Deryng, Bolesław Biegas, Paryż 2011, s. 277 (il; model terakotowy)