21
Bolesław Biegas | "Przeczucie" ("Le Pressentiment"), 1903
Estymacja:
80,000 zł - 100,000 zł
Sprzedane
80,000 zł
Aukcja na żywo
Rzeźba i formy przestrzenne
Artysta
Bolesław Biegas (1877 - 1954)
Wymiary
62 x 29 x 17 cm
Kategoria
Opis
brąz patynowany, 62 x 29 x 17 cm, sygnowany na podstawie: 'B. Biegas'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„WĘDRÓWKA DUCHA MYŚLI”: SYMBOLIZM BIEGASA
Bolesław Biegas to jeden z najwybitniejszych rzeźbiarzy europejskiego modernizmu. Urodzony w biednej rodzinie pod Ciechanowem należał, oprócz Antoniego Kurzawy i Konstantego Laszczki, do „wiejskich geniuszy” polskiej rzeźby końca wieku. Edukację rozpoczął w latach 1895-96 w zakładzie snycerki kościelnej w Warszawie. W latach 1897-1901 kształcił się w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem Alfreda Dauna i Konstantego Laszczki. W 1901 został wydalony z uczelni za skandalizującą rzeźbę „Księga życia”. W tym samym roku rozpoczął międzynarodową karierę artystyczną: wziął udział w X Wystawie Wiedeńskiej Secesji. Dzięki stypendium warszawskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych wyjechał do Paryża, gdzie mieszkał do końca życia. Początkowo uzupełniał edukację w École des Beaux-Arts, aby wkrótce rozpocząć indywidualną działalność artystyczną. Uważany za cudowne dziecko i oryginała stworzył niepowtarzalny idiom nowoczesnej ekspresji rzeźbiarskiej. Przez historyków sztuki był zwyczajowo wiązany z kierunkiem symbolizmu i ekspresjonizmu, lecz swoimi pracami udowadniał wybór niezależnej drogi artystycznej otwartej na nowe możliwości treściowe, w tym przede wszystkim na ekspresję, która przejawiała się w swobodnym kształtowaniu materii rzeźbiarskiej, wykraczającej poza konwencje akademickie. Podstawowym środkiem ekspresji w sztuce Biegasa jest symbol (hieroglif, zagadka), który adekwatniej oddaje złożoność świata oraz staje się ekwiwalentem wrażeń artysty. Rzeźbiarskie wizerunki zjaw, bogów, demonów, ludzi ducha (artystów) zajęły kluczowe miejsce w jego dorobku i służyły do ewokowania duszy samego artysty i wskazaniu na unikatowość procesu kreacji artystycznej. Podejmując temat dramatu ludzkiej egzystencji, Biegas recypował najważniejsze prądy intelektualne przełomu wieków: filozofię Nietzschego, Schopenhauera, Przybyszewskiego czy Bergsona.
Prezentowane „Przeczucie” należy do zespołu rzeźb Biegasa z lat 1902-1903, które powstawały równolegle do najważniejszego tekstu artysty: książki „Wędrówka ducha myśli” wydanej w Krakowie w 1904 roku. Opisał w niej własną, wyimaginowaną kosmiczną wędrówkę, podczas której był świadkiem tworzenia się świata. W jego tekście, wzorem filozofii Przybyszewskiego, dusza stawała się praprzyczyną, która warunkuje życie i tworzenie. Prace z tego zespołu, na swoje czasy skandalizujące i awangardowe, bazowały na secesyjnej stylistyce i esowatej formie. Postaci w rozwianych szatach i twarze wyłaniające się z płynnej materii upostaciawiały abstrakcyjne idee. „Ostatni zachód słońce”, „Król grzechów”, „Podróż ducha myśli” czy właśnie „Przeczucie” to tytuły dzieł z tego czasu. Ich forma i zwartość treściowa odnoszą widza do metafizycznego dramatu egzystencji, który stał w centrum całej twórczości Biegasa.
Jeden z najwybitniejszych modernistycznych rzeźbiarzy polskich. Studiował rzeźbę w latach 1896-1901 w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem A. Dauna i K. Laszczki. W 1901 został wydalony z uczelni za rzeźby "Księga życia", które otaczała atmosfera skandalu. Dzięki stypendium warszawskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych wyjechał do Paryża, gdzie - z przerwami na wyjazdy do kraju - pozostał do końca życia. Wystawiał w Wiedniu - był członkiem tamtejszej Secesji - Petersburgu (1903), Kijowie, a także Rzymie i Amsterdamie. Pod wpływem filozofii Stanisława Przybyszewskiego tworzył alegoryczno - symboliczne rzeźby i obrazy - zaczął malować pod wpływem Stanisława Wyspiańskiego ok. 1900 - o tematyce oddającej dramat ludzkiej egzystencji. Tworzył sceny fantastyczne, popiersia i akty.
Description:
"Premonition" ("Le Pressentiment"), 1903
patinated bronze, 62 x 29 x 17 cm; signed on the base: 'B. Biegas'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„WĘDRÓWKA DUCHA MYŚLI”: SYMBOLIZM BIEGASA
Bolesław Biegas to jeden z najwybitniejszych rzeźbiarzy europejskiego modernizmu. Urodzony w biednej rodzinie pod Ciechanowem należał, oprócz Antoniego Kurzawy i Konstantego Laszczki, do „wiejskich geniuszy” polskiej rzeźby końca wieku. Edukację rozpoczął w latach 1895-96 w zakładzie snycerki kościelnej w Warszawie. W latach 1897-1901 kształcił się w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem Alfreda Dauna i Konstantego Laszczki. W 1901 został wydalony z uczelni za skandalizującą rzeźbę „Księga życia”. W tym samym roku rozpoczął międzynarodową karierę artystyczną: wziął udział w X Wystawie Wiedeńskiej Secesji. Dzięki stypendium warszawskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych wyjechał do Paryża, gdzie mieszkał do końca życia. Początkowo uzupełniał edukację w École des Beaux-Arts, aby wkrótce rozpocząć indywidualną działalność artystyczną. Uważany za cudowne dziecko i oryginała stworzył niepowtarzalny idiom nowoczesnej ekspresji rzeźbiarskiej. Przez historyków sztuki był zwyczajowo wiązany z kierunkiem symbolizmu i ekspresjonizmu, lecz swoimi pracami udowadniał wybór niezależnej drogi artystycznej otwartej na nowe możliwości treściowe, w tym przede wszystkim na ekspresję, która przejawiała się w swobodnym kształtowaniu materii rzeźbiarskiej, wykraczającej poza konwencje akademickie. Podstawowym środkiem ekspresji w sztuce Biegasa jest symbol (hieroglif, zagadka), który adekwatniej oddaje złożoność świata oraz staje się ekwiwalentem wrażeń artysty. Rzeźbiarskie wizerunki zjaw, bogów, demonów, ludzi ducha (artystów) zajęły kluczowe miejsce w jego dorobku i służyły do ewokowania duszy samego artysty i wskazaniu na unikatowość procesu kreacji artystycznej. Podejmując temat dramatu ludzkiej egzystencji, Biegas recypował najważniejsze prądy intelektualne przełomu wieków: filozofię Nietzschego, Schopenhauera, Przybyszewskiego czy Bergsona.
Prezentowane „Przeczucie” należy do zespołu rzeźb Biegasa z lat 1902-1903, które powstawały równolegle do najważniejszego tekstu artysty: książki „Wędrówka ducha myśli” wydanej w Krakowie w 1904 roku. Opisał w niej własną, wyimaginowaną kosmiczną wędrówkę, podczas której był świadkiem tworzenia się świata. W jego tekście, wzorem filozofii Przybyszewskiego, dusza stawała się praprzyczyną, która warunkuje życie i tworzenie. Prace z tego zespołu, na swoje czasy skandalizujące i awangardowe, bazowały na secesyjnej stylistyce i esowatej formie. Postaci w rozwianych szatach i twarze wyłaniające się z płynnej materii upostaciawiały abstrakcyjne idee. „Ostatni zachód słońce”, „Król grzechów”, „Podróż ducha myśli” czy właśnie „Przeczucie” to tytuły dzieł z tego czasu. Ich forma i zwartość treściowa odnoszą widza do metafizycznego dramatu egzystencji, który stał w centrum całej twórczości Biegasa.
Jeden z najwybitniejszych modernistycznych rzeźbiarzy polskich. Studiował rzeźbę w latach 1896-1901 w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem A. Dauna i K. Laszczki. W 1901 został wydalony z uczelni za rzeźby "Księga życia", które otaczała atmosfera skandalu. Dzięki stypendium warszawskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych wyjechał do Paryża, gdzie - z przerwami na wyjazdy do kraju - pozostał do końca życia. Wystawiał w Wiedniu - był członkiem tamtejszej Secesji - Petersburgu (1903), Kijowie, a także Rzymie i Amsterdamie. Pod wpływem filozofii Stanisława Przybyszewskiego tworzył alegoryczno - symboliczne rzeźby i obrazy - zaczął malować pod wpływem Stanisława Wyspiańskiego ok. 1900 - o tematyce oddającej dramat ludzkiej egzystencji. Tworzył sceny fantastyczne, popiersia i akty.
Description:
"Premonition" ("Le Pressentiment"), 1903
patinated bronze, 62 x 29 x 17 cm; signed on the base: 'B. Biegas'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
brąz patynowany
Sygnatura
sygnowany na podstawie: 'B. Biegas'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Polska
Literatura
porównaj: Bolesław Biegas. Rzeźba, Warszawa 2012, nr kat. 11, s. 54 (il.; gips); porównaj: Xavier Deryng, Bolesław Biegas, Paryż 2011, s. 274 (il; gips)