Powrót do DESA.PL
18 of Liczba obiektów: 70
18
"Szkoła Zakopiańska" | Madonna z Dzieciątkiem
Estymacja:
25,000 zł - 35,000 zł
Sprzedane
30,000 zł
Aukcja na żywo
Rzeźba i formy przestrzenne
Artysta
"Szkoła Zakopiańska"
Wymiary
23 x 9 x 7 cm
Kategoria
Opis
drewno, 23 x 9 x 7 cm,

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


Madonna z Dzieciątkiem łączy to, co kojarzone jest z rzeźbą zakopiańską ze stylistyką mogącą kojarzyć się z innymi, historycznie ważkimi wzorcami. Podczas gdy dół ciąży stylistycznie ku typowej „zakopiańszczyźnie” (silna geometryzacja), górna parta rzeźby może kojarzyć się z malarstwem dawnych mistrzów (Włochy XVI wieku) z pięknymi długoszyimi Madonnami. Wspaniale ujęte dłonie równocześnie chronią małego Jezusa i ukazują go światowi. Fascynująca dwoistość, nieczyniąca bynajmniej rzeźby niespójną, można potraktować jako swoiste zreferowanie historii Szkoły Przemysłu Drzewnego w okresie jej rozkwitu, zawdzięczanego działalności Tadeusza Stryjeńskiego.
Historia zakopiańskiej szkoły rzeźby jak w soczewce skupia w sobie kilka wątków, stając się ciekawym świadectwem powiązań sztuki, przemysłu i polityki w kształtującym się, młodym państwie polskim. Istotną składową owej historii jest kwestia „rodzimości” i „polskości”. Szkoła rzeźbiarska, podobnie jak państwo polskie, dążyła do oswobodzenia się z obcych wpływów – zarówno politycznych, jak i artystycznych w specyficznym powiązaniu tych dwóch sfer. Wyraz takiemu przekonaniu dał reformator zakopiańskiej Szkoły Przemysłu Drzewnego, Karol Stryjeński, który w ten sposób pisał o przeszłości tej instytucji – czasie sprzed objęcia przez siebie dyrektury: „(…) rząd austriacki miał tendencje artystycznego zniemczania szkoły, przysyłając nauczycieli i wzory wiedeńskie” (Karol Stryjeński, Szkoła Przemysłu Drzewnego, „Giewont” 1924, s. 27). Oczywistą receptą na ten problem było „odwrócenie się od Wiednia”, a zwrócenie ku temu, co bliskie i swojskie, które miało polegać na studiowaniu podtatrzańskiej sztuki zdobniczej i architektury. Ów zwrot skutkował też dziełami takimi jak „Madonna z Dzieciątkiem”, gdzie podziw dla tego, co bliskie (sztuka ludowa) łączy się w jedno z wielką tradycją sztuki europejskiej.

Description:
Virgin with Child
wood, 23 x 9 x 7 cm;

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
drewno