Powrót do DESA.PL
9 of Liczba obiektów: 70
9
Wanda Czełkowska | "Miasto"
Estymacja:
30,000 zł - 50,000 zł
Sprzedane
30,000 zł
Aukcja na żywo
Rzeźba i formy przestrzenne
Artysta
Wanda Czełkowska (1930)
Wymiary
59 x 35 x 34 cm
Kategoria
Opis
cement, gips, 59 x 35 x 34 cm, unikat

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Niezwykła rzadkość, jaką jest prezentowana w niniejszym katalogu rzeźba „Miasto”, to praca autorstwa Wandy Czełkowskiej, rzeźbiarki, malarki i rysowniczki. Całą twórczość tej urodzonej w 1930 artystki charakteryzuje wyjątkowa niezależność i oryginalność, która została doceniona przez krytyków i specjalistów świata sztuki. Jedna rzeźba – neoprymitywistyczna „Głowa” – i dwa rysunki Czełkowskiej, zaprezentowano na zbiorowej wystawie w nowojorskiej Galerii Broadway 1602, zostały uznane przez krytyka witryny „Artspace”, Andrew M. Goldsteina, za jedną z dziesięciu najlepszych prac Frieze New York 2016 – kluczowego wydarzenia dla ogólnoświatowej sztuki. W 2017 w warszawskiej Królikarni odbyła się retrospektywa artystki, która na nowo przybliżyła twórczość tej zapomnianej genialnej twórczyni.
Aktywność artystyczna Wandy Czełkowskiej (dziś na nowo odkrywana) rozpoczęła się w latach 50. ubiegłego wieku. W 1954 ukończyła krakowską Akademię Sztuk Pięknych, broniąc dyplom w pracowni rzeźby Jerzego Bandury. Od 1969 do 1982 była członkinią Drugiej Grupy Krakowskiej, chociaż przynależność do stowarzyszenia miała charakter raczej niezobowiązujący. W okresie studiów na akademii, podobnie jak w przypadku Aliny Szapocznikow, przyjaciółki Czełkowskiej, socrealizm doprowadził do wypracowania oryginalnego, awangardowego stylu, w którym uwidoczniły się elementy ekspresjonistyczne, jak mówią niektórzy badacze, bądź bliskie neoprymitywizmowi, jak chcą inni.
„Miasto” to kompozycja pochodząca najprawdopodobniej z lat 60., stanowi dobrą reprezentację twórczości rzeźbiarskiej Wandy Czełkowskiej. Abstrakcyjne i przepełnione wewnętrzną dynamiką, nadającą unikalną energię wyrazu kompozycje gipsowe – na czele z ikonicznymi „Głowami” – stanowią wyraz logiki układu, w którym ważną rolę odgrywa pustka. „Miasto” to dynamiczna plątanina kształtów rosnących ku górze, wbrew, zdawałoby się, zasadom grawitacji. Przestrzeń tej rzeźby przypomina nieco rozwiązania znane z rzeźb Aliny Szapocznikow z lat 50., choćby projekt Pomnika Bohaterów Warszawy, na którym podobną formę przybrała Nike wznosząca się do lotu. Być może skojarzenie nie jest przypadkowe, gdyż Czełkowską i Szapocznikow łączyło nie tylko artystyczne pokrewieństwo wynikające z równoległości doświadczeń, ale również przyjaźń.
To, jak artystka rozwiązywała zagadnienie przestrzeni, odzwierciedla jej minimalistyczne rozumienie sztuki. Zdaniem Ewy Opałki dobrze prezentuje to instalacja „Bezwzględne wyeliminowanie rzeźby jako pojęcia kształtu” (1972-1995/2016), w której Czełkowska postulowała dematerializację rzeźby pojmowanej w kategoriach obiektu i figuratywnego kształtu. Owa dematerializacja przewrotnie nadała wyjątkową rolę materii i podkreśliła jej znaczenie dla relacji ucieleśnionych podmiotów do nieożywionych przedmiotów. Zdaniem Jana Michalskiego, instalacja jest dowodem na to, jak dalekie od tradycyjnego pojmowania rzeźby jest działanie Czełkowskiej. Pisał: „W rzeźbie Czełkowskiej ciekawą rzeczą jest zmysł proporcji. Nie zewnętrznej proporcjonalności, której wrażenie można uzyskać przez właściwe zakomponowanie. Proporcja ‘wewnętrza’ wzbudza wrażenie harmonijnego rozwoju. Nie da się jej umiejscowić ani opowiedzieć. Trzeba doświadczyć siły sugestii wszystkich elementarnych energii, sugestii, której poddajemy się naturalnie, jakby z istoty rzeczy. Klasa artysty jest niezależna od rodzaju jego ekspresji, ani tym bardziej od jego mozołu” (Jan Michalski, Wanda Czełkowska. Elegia, informacja prasowa, Zderzak, Kraków 1990)
Wanda Czełkowska to rzeźbiarka i malarka urodzona w 1930 roku. W 1954 ukończyła Akademię Sztuk Pięknych w Krakowie, obroniła dyplom w pracowni profesora Jerzego Bandury. Od lat 50. XX wieku uczestniczyła w wielu wystawach rzeźby, także międzynarodowych, m.in. w Norwegii (1958), Holandii (Wystawa Rzeźby Współczesnej, 1964), Francji (III Międzynarodowym Biennale de Paris’63) i w Wielkiej Brytanii (Edinbourgh International Festival, 1972) oraz w licznych pokazach we wszystkich znaczących galeriach w Polsce. Od schyłku lat 60. była luźno związana z Drugą Grupą Krakowską. Z czasem coraz silniej podążała w kierunku konceptualizmu, w końcu lat 60. i na pocz. 70. XX wieku realizuje jedne ze swoich najważniejszych prac – Stół (1968–1971) i Ściana (1975–1976) – obydwie prezentowane na wystawie, będące jej dominantami.
Prace malarskie i rysunki Czełkowskiej stanowią integralną część z jej działalnością rzeźbiarską, która cechuje się oryginalnością i niezależnością. Jej sztuka oscyluje na granicy minimalizmu i konceptualizmu. Zaledwie jedna rzeźba i dwa rysunki Czełkowskiej, zaprezentowane w maju tego roku na zbiorowej wystawie w nowojorskiej Galerii Broadway 1602, zostały uznane przez krytyka witryny Artspace, Andrew M. Goldsteina, za jedną z dziesięciu najlepszych prac Frieze New York 2016 – kluczowego wydarzenia globalnego świata sztuki. Na przełomie 2016 i 2017 roku odbyła się duża wystawa retrospektywna Wandy Czełkowskiej w warszawskiej Królikarni.

Description:
"Town"
plaster, cement, 59 x 35 x 34 cm; unique work,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
cement, gips
Wystawiany
"Budujemy Nowy Dom! Awangarda z kolekcji Zderzaka", Galeria Zderzak, Kraków 1.05-22.07.2017