Powrót do DESA.PL
8 of Liczba obiektów: 70
8
Magdalena Abakanowicz | Mutant, 2000
Estymacja:
1,000,000 zł - 1,500,000 zł
Sprzedane
2,100,000 zł
Aukcja na żywo
Rzeźba i formy przestrzenne
Wymiary
150 x 213 x 64 cm
Kategoria
Opis
brąz, 150 x 213 x 64 cm, sygnowany i datowany na krawędzi lewej nogi: 'MAGDALENA ABAKANOWICZ 2000', unikat

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Siła obecności zwierzęcia, jego opisu oraz wizerunku w najrozmaitszych formach sztuki i tekstach kultury jest wynikiem fundamentalnej, pierwotnej potrzeby człowieka, by nakreślić i zbadać relację pomiędzy gatunkiem ludzkim a światem przyrody. Owa konieczność szczególnie widoczna jest w twórczości Magdaleny Abakanowicz, która swoimi pracami prowokuje respekt, jakim obdarza się relikty istot zarówno ludzkich, jak i zwierzęcych. Jak pisała Marga Paz: „Już we wczesnych pracach pochodzących z lat 50. i 60. ujawniła się jedna z najbardziej charakterystycznych cech jej sztuki: nieodmienna fascynacja energią, monumentalnością i tajemniczością świata natury wyrażająca się w upodobaniu do motywów organicznych i biologicznych struktur, (…) chęci zakorzenienia dzieła w uniwersalności natury” (Marga Paz, Magdalena Abakanowicz, [w:] katalog wystawy „W przestrzeni Magdaleny Abakanowicz”, 2019, s. 66).
Postawa artystki, sprawiająca wrażenie antropocentrycznej, paradoksalnie postrzegana może być jako wyraz posthumanizmu, przekonania o nieistnieniu różnicy pomiędzy tym, co ludzkie, zwierzęce a roślinne. Myśląc o twórczość artystki, możemy wyróżnić dwa zasadnicze motywy jej działań. Z jednej strony są to liczne retrospekcje z całym przynależnym im bagażem traum ostatnich dekad, wyrażone chociażby w bezgłowych tłumach postaci, z drugiej jest nim okres przedarchaiczny, czas kreowania mitów, nomadyczności oraz kreacji obiektów kultu wykonywanych z materiałów nietrwałych jak drewno czy tkanina, tak charakterystycznych dla twórczości Abakanowicz, zwłaszcza z wczesnego okresu.
Magdalena Abakanowicz pierwsze formy zwierzęce zaczęła tworzyć od 1992. Zrealizowała wówczas kilkanaście prymitywnych mutantów wykonanych z charakterystycznego dla twórczyni jutowego, workowatego płótna, które kolejno dla utrwalenia nasączała żywicą. W 2000 artystka wykonała grupę podobnych hybrydalnych stworzeń, tym razem używając do tego zespawanych ze sobą stalowych blach. Omawiany w niniejszym katalogu mutant odlany jest z kolei z brązu, materiału określanego przez nią mianem „trwalszego niż życie”, którym zaczęła posługiwać się od lat 80. Jak pisała Barbara Rose: „Używając tego materiału związanego ze sztuką najbardziej wyrafinowanej cywilizacji, potrafiła ona jednak wypracować swój własny umyślnie prymitywny i bezpośredni styl, zachowując i eksponując kanały, przez które wpływa brąz i pozwalając naturze tworzyć pod działaniem żywiołów jej własną szorstką patynę” (Barbara Rose, Los człowieka: egzystencjonalna wizja Magdaleny Abakanowicz, [w:] Magdalena Abakanowicz, katalog wystawy w Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 1991, s. 8).
Mutanty w ujęciu Abakanowicz mają tylko ślady ust, oczu, uszu. Nie mają ogonów. Ponieważ brakuje im genitaliów, określenie ich płci wydaje się trudne, wręcz niemożliwe. Wydają się znajome, jak zwierzęta domowe lub gospodarne, jednak nie mając swojego odpowiednika w naturze, są wyraźnie hybrydalne, nierozpoznane. Ich figura może jednak przywodzić na myśl tapira bądź mrówkojada naturalnej wielkości. Siedzący mutanci swoim kształtem sugerują z kolei istoty lądowe lub morskie, ale mogą także przypominać klęczącego na kolanach człowieka, który w spazmatycznym geście, niczym dziecko, udaje zwierzę. I właśnie tym, o czym należy myśleć w kontekście mutantów, jest ich ludzki pierwiastek, tak charakterystyczny dla twórczości Abakanowicz, którą stale przypomina o fundamentalnym związku człowieka ze światem zwierzęcym oraz prehistorycznym. Zwierzęta, jak niejednokrotnie podkreślała w swoich licznych wypowiedziach, mają z ludźmi wiele wspólnych cech: intuicję, wrażliwość. Tym, co niezaprzeczalnie różni je jednak od ludzkiego gatunku, jest percepcja rzeczywistości. Według Abakanowicz zwierzęta charakteryzuje nieprzenikniona, odwieczna wiedza istnienia, której człowiek nigdy nie będzie w stanie ani zgłębić, ani posiąść.
Mutanty mogą ewokować u odbiorcy rozmaite skojarzenia, związane chociażby z nomadycznością, ale także z ofiarą. Podobnie jak bezgłowe figury stojące przed widzem w osamotnieniu i odosobnieniu, mimo że ujęte w tłumie podobnych sobie ludzkich powłok, również mutanty ślepe i bezradne wyciągają szyję do nieba, czekając na coś, co może nigdy się nie wydarzyć. Zarówno ludzkie, jak i zwierzęce figury w ujęciu Abakanowicz z pewnością nie charakteryzują się z typowym dla kultury Zachodu pojęciem wyidealizowanego piękna. Zamiast tego wstrząsają i niepokoją, niosąc na sobie ciężar traumatycznych doświadczeń stuleci.
Studiowała w latach 1950-54 na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Uprawiała rzeźbę. Pierwsze prace, które przyniosły jej międzynarodową sławę to monumentalne, przestrzenne gobeliny o reliefowej fakturze Abakany. Rzeźby artystki wykonane są w wielu technikach i różnych materiałach: ceramika, drewno, brąz, plastik - zarówno figuratywne, jak i niefiguratywne. Wykonała i zrealizowała wiele projektów dla miejsc publicznych i muzeów. W latach 1965-90 wykładała w poznańskiej ASP. Jest autorką erudycyjnych esejów poświęconych sztuce, mitologii, religii. W roku 1965 otrzymała nagrodę Grand Prix na Biennale Sao Paulo. Przez krytykę światową zaliczana do ścisłej czołówki artystów XX wieku.

Description:
Mutant, 2000
bronze, 150 x 213 x 64 cm; signed and dated on the edge of the left leg: 'MAGDALENA ABAKANOWICZ 2000', unique artwork,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
brąz
Sygnatura
sygnowany i datowany na krawędzi lewej nogi: 'MAGDALENA ABAKANOWICZ 2000'
Proweniencja
Marlborough Gallery, Nowy Jork; kolekcja prywatna, Polska
Literatura
porównaj: Janet Kutner, “Sculptor shows us ourselves, our fears”, [w:] The Dallas Morning News, 25.11.2001, s. C5; porównaj: Karolina Hübner, “Difference and Repetition: The Latest Sculptures of Magdalena Abakanowicz”, [w:] Sculpture 19, nr 10, grudzień 2000, s. 22
Wystawiany
"Magdalena Abakanowicz: Ninety Five Figures from the Crowd of One Thousand Ninety Five Figures”, Marlborough Gallery, Nowy Jork 28.09-28.10.2000; "Magdalena Abakanowicz: About Human Condition”, Gerald Peters Gallery, Santa Fe, Nowy Meksyk 3.08-29.09.2001; Pillsbury & Peters Fine Art, Dallas, Texas 9.11-29.12.2001; "Art in the Garden”, LongHouse Reserve, East Hampton, Nowy Jork 27.04-14.09.2002; "Magdalena Abakanowicz: The Long Wait”, MacLaren Art Centre, Barrie, Ontario, Kanada 6.06-7.09.2003; "Magdalena Abakanowicz: Mutations”, Richard Gray Gallery, Chicago 29.04-1.06.2016