Powrót do DESA.PL
1208 of Liczba obiektów: 36
Obiekt jest zamknięty Wojciech Weiss | Akt męski stojący
Wojciech Weiss | Akt męski stojący - 1Wojciech Weiss | Akt męski stojący - 2Wojciech Weiss | Akt męski stojący - 3Wojciech Weiss | Akt męski stojący - 4Wojciech Weiss | Akt męski stojący - 5Wojciech Weiss | Akt męski stojący - 6
1208
Wojciech Weiss | Akt męski stojący
Estymacja:
10,000 zł - 15,000 zł
Sprzedane
10,000 zł
Aukcja online
Młoda Polska. Malarstwo, Rysunek, Grafika
Artysta
Wojciech Weiss (1875 - 1950)
Wymiary
50 x 34 cm
Opis
olej/tektura, 50 x 34 cm, sygnowany monogramem wiązanym l.d.: 'WW',

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


Akt jako temat zajmuje w twórczości Wojciecha Weissa miejsce szczególne. Wielokrotnie artyści, przebywając karkołomną i pełną trudów ścieżkę swej edukacji akademickiej, wyczerpani wieloletnimi studiami anatomii, porzucali na zawsze ten humanistyczny motyw, ledwie gdy tylko opuszczali mury akademii. U Weissa fascynacja ciałem rozpoczęła się właśnie w krakowskiej uczelni i dla odmiany trwała przez następne dekady. Malarz rozwijał swoje zdolności, zmieniał kompozycje, postać ludzką traktował w sposób dalece zindywidualizowany. Na płótnach i papierowych kartach mistrza zdecydowanie częściej przewija się postać kobiety, owej zmysłowej femme fatale tak pobudzającej świadomość artystów epoki fin de siecle’u. Kobieta obecna będzie w sztuce Weissa zarówno na początku jego kariery, jak i później, w okresie międzywojnia. Około roku 1900, w samym apogeum ogólnoeuropejskich przemian kulturowych, zauważalna będzie w sztuce artysty pewna równowaga pomiędzy zainteresowaniem postacią kobiety i mężczyzny. Tuż obok orgiastycznych korowodów bachantek – upiorów – pojawia się bowiem pierwiastek męski. Zdaje się on nawet dominować w licznych młodopolskich dziełach mistrza przesyconych dekadenckim klimatem. Nie wystarczy wymienić tutaj „Melancholika” (1898, Muzeum Narodowe w Krakowie) pogrążonego w swoim własnym świecie nostalgii. Wspomnieć należy także „Wiosnę” (1898, Muzeum Narodowe w Warszawie) czy „Maki” (kolekcja prywatna, 1902-03) przepełnione niemym krzykiem natury – krzykiem wydobytym z nagich, chłopięcych ciał. Na tym tle prezentowane studium aktu męskiego nabiera nowego znaczenia i staje się nośnikiem ukrytych, symbolicznych treści. To wyraz siły witalnej, która niczym „pęd życiowy” Henriego Bergsona pcha naprzód wszystkie ludzkie jednostki. To studium kompozycyjne, a zarazem studium męskiej psychiki, która pociągała artystę podobnie jak ta kobieca. Zarówno w olejnych, jak i rysunkowych czy akwarelowych studiach aktów Wojciech Weiss wielokrotnie uciekał się do daleko posuniętej syntezy, nie stroniąc także od pewnego rodzaju deformacji. Tak jak i tu, w prezentowanym dziele, malarz stylizując ciało człowieka, pozbawiał go w pewnym sensie jego tożsamości poprzez rezygnację z wiernego odtworzenia partii twarzy. Rozmyte fizjonomie modeli to jakby widmowe oblicza ludzi – zjaw zawieszonych pomiędzy światami.
Artysta studiował w krakowskiej SSP w latach 1890 - 1899. Nagrodą za ukończenie szkoły- obok złotego medalu- było roczne stypendium na pobyt w Paryżu. W malarstwie artysty splatały się różne poetyki: realistyczna, ekspresjonistyczna i secesyjno-dekoracyjna. Stałą zaś cechą twórczości Weissa było inspirowanie się naturą, której głęboka znajomość leżała u podstaw każdego z namalowanych przez artystę dzieł.

Description:
Standing male nude
oil/paperboard, 50 x 34 cm; signed with monogram lower left: 'WW',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
olej/tektura
Sygnatura
sygnowany monogramem wiązanym l.d.: 'WW'
Literatura
Żywioł i zmysłowość. Wojciech Weiss i Aneri, Kraków 2010, s. 16 (il.)