49
Aldona Mickiewicz | "Błędne koło", 1982
Estymacja:
6,000 zł - 10,000 zł
Sprzedane
5,500 zł
Aukcja na żywo
Dekada buntu. Polska sztuka lat 80.
Artysta
Aldona Mickiewicz (1959)
Wymiary
38,5 x 46,5 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 38,5 x 46,5 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'A. MICKIEWICZ | BŁĘDNE KOŁO | 1982 | OL. PŁ | AM'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
W opisie wystawy Aldony Mickiewicz w Muzeum Górnośląskim w Bytomiu (2017) kuratorka Agnieszka Bartków pisała: „W swej twórczości Mickiewicz jest jak alchemik, który bada świat ludzi zamknięty w przedmiotach, które to właśnie człowiek porzucił, zniszczył, zużył. Choć dostają dzięki artystce swoją „drugą szansę” i mogą ponownie zaistnieć, nie służą już swemu pierwotnemu celowi, stają się teraz współczesną wersją rozpowszechnionego w sztuce motywu z Księgi Koheleta – przemijającego piękna.
Debiut Aldony Mickiewicz przypadł na lata 80. XX stulecia – okres niezwykle ważny, ale też wyjątkowy w historii rodzimej sztuki, tak jak wyjątkowa była i pozostaje do dziś twórczość malarska i rysunkowa artystki. Warsztat dawnych mistrzów stanowił dla niej inspirację – wzór, który postanowiła kontynuować w swoich pracach”.
W twórczości artystki dominują odmalowane z weryzmem martwe natury, niemalże zawsze podbudowane elementem wanitatywnym. Mickiewicz zajmuje zagadnienie „duchowości materii”, często pokazywanej jako przemijająca, już zniszczona. Nie inaczej dzieje się w prezentowanym płótnie przedstawiającym zbiór zaschniętych roślin, liści, czaszek małych ptaków i zwierząt oraz muszli. Ułożone w krąg tworzą tytułowe błędne koło i są dosadnym świadectwem upływającego czasu. Mickiewicz o swoich pracach mówiła: „Nigdy w sposób świadomy nie staram się przedmiotu upiększać, powiedziałabym, że wręcz przeciwnie – staram się wydobyć całe to zniszczenie, upodlenie. Chcę wydobyć z przedmiotu drogę, jaką on przebył, jego życie. Bo naprawdę jest tak, że odciskamy się w przedmiotach, to wszystko gdzieś w nich jest, one mają w sobie pamięć, którą warto przywołać. Myślę, że sam fakt przeniesienia przedmiotu z powszedniości, wydobycia z kontekstu i uważnego przyglądania się, sprawia, że on pięknieje, nabiera godności. To są zwykle przedmioty porzucone, upodlone, natomiast w momencie, kiedy przyjrzymy im się samodzielnie, ukazują nam całe bogactwo, różne warstwy i poziomy – jest ten poziom fizykalny, te zmarszczki na ciele, ale jest też cała głębia znaczeń, sfera symboliczna. Być może stąd bierze się to, co nazywasz pięknem” (Malarstwo, czyli profesja. Z Aldoną Mickiewicz rozmawia Krystyna Czerni, „Znak”, marzec 2010, dostęp: https://www.miesiecznik.znak.com.pl/6582010z-aldona-mickiewicz- rozmawia-krystyna-czernimalarstwo-czyli-profesja).
Description:
"Vicious Circle", 1982
oil/canvas, 38.5 x 46.5 cm; signed, dated and described on the reverse: 'A. MICKIEWICZ | BLEDNE KOLO | 1982 | OL. PL | AM',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
W opisie wystawy Aldony Mickiewicz w Muzeum Górnośląskim w Bytomiu (2017) kuratorka Agnieszka Bartków pisała: „W swej twórczości Mickiewicz jest jak alchemik, który bada świat ludzi zamknięty w przedmiotach, które to właśnie człowiek porzucił, zniszczył, zużył. Choć dostają dzięki artystce swoją „drugą szansę” i mogą ponownie zaistnieć, nie służą już swemu pierwotnemu celowi, stają się teraz współczesną wersją rozpowszechnionego w sztuce motywu z Księgi Koheleta – przemijającego piękna.
Debiut Aldony Mickiewicz przypadł na lata 80. XX stulecia – okres niezwykle ważny, ale też wyjątkowy w historii rodzimej sztuki, tak jak wyjątkowa była i pozostaje do dziś twórczość malarska i rysunkowa artystki. Warsztat dawnych mistrzów stanowił dla niej inspirację – wzór, który postanowiła kontynuować w swoich pracach”.
W twórczości artystki dominują odmalowane z weryzmem martwe natury, niemalże zawsze podbudowane elementem wanitatywnym. Mickiewicz zajmuje zagadnienie „duchowości materii”, często pokazywanej jako przemijająca, już zniszczona. Nie inaczej dzieje się w prezentowanym płótnie przedstawiającym zbiór zaschniętych roślin, liści, czaszek małych ptaków i zwierząt oraz muszli. Ułożone w krąg tworzą tytułowe błędne koło i są dosadnym świadectwem upływającego czasu. Mickiewicz o swoich pracach mówiła: „Nigdy w sposób świadomy nie staram się przedmiotu upiększać, powiedziałabym, że wręcz przeciwnie – staram się wydobyć całe to zniszczenie, upodlenie. Chcę wydobyć z przedmiotu drogę, jaką on przebył, jego życie. Bo naprawdę jest tak, że odciskamy się w przedmiotach, to wszystko gdzieś w nich jest, one mają w sobie pamięć, którą warto przywołać. Myślę, że sam fakt przeniesienia przedmiotu z powszedniości, wydobycia z kontekstu i uważnego przyglądania się, sprawia, że on pięknieje, nabiera godności. To są zwykle przedmioty porzucone, upodlone, natomiast w momencie, kiedy przyjrzymy im się samodzielnie, ukazują nam całe bogactwo, różne warstwy i poziomy – jest ten poziom fizykalny, te zmarszczki na ciele, ale jest też cała głębia znaczeń, sfera symboliczna. Być może stąd bierze się to, co nazywasz pięknem” (Malarstwo, czyli profesja. Z Aldoną Mickiewicz rozmawia Krystyna Czerni, „Znak”, marzec 2010, dostęp: https://www.miesiecznik.znak.com.pl/6582010z-aldona-mickiewicz- rozmawia-krystyna-czernimalarstwo-czyli-profesja).
Description:
"Vicious Circle", 1982
oil/canvas, 38.5 x 46.5 cm; signed, dated and described on the reverse: 'A. MICKIEWICZ | BLEDNE KOLO | 1982 | OL. PL | AM',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'A. MICKIEWICZ | BŁĘDNE KOŁO | 1982 | OL. PŁ | AM'