43
Jacek Sienicki | "Wnętrze pracowni szare", 1986
Estymacja:
70,000 zł - 100,000 zł
Sprzedane
70,000 zł
Aukcja na żywo
Dekada buntu. Polska sztuka lat 80.
Artysta
Jacek Sienicki (1928 - 2000)
Wymiary
146 x 95,5 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 146 x 95,5 cm, sygnowany i datowany p.d.: '86 JS', sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Jacek Sienicki | ol.pł. 1986 | „WNĘTRZE | PRACOWNI” | SZARE.'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Sienicki włada kolorem w sposób wyborny i wyrafinowany. Dla jego mistrzostwa w tym względzie miał być może znaczenia wpływ polskiego postimpresjonizmu, który panował w warszawskiej akademii w latach jego studiów. Nie uformował go jednak ten wpływ w całkowitej opozycji do impresjonizmu, do jego estetyki i filozofii. Nie ma tu postimpresjonistycznych utopii piękna. U Sienickiego gry kolorów obarczone są ciężarem egzystencji. Dużo tu czerni i szarości, a nade wszystko stanów barwnych pośrednich – brązo-czerni, fioleto-szarości. Gdy występuje na przykład czerwień – a Sienicki umie rozjarzyć czysty, nasycony kolor – wydaje się, że i na niej spoczywa jakaś odpowiedzialność. Z tej sztuki niefrasobliwość została wykluczona.
Sienicki posługuje się najchętniej rozległymi ciągłymi plamami barwnymi, równie jednak charakterystyczne są dla niego ostre krawędzie-profile (boczne lub skośne), które tworzą czasem siatkę górującą w swej wyrazistości nad ‘miąższem’ barwnym przedstawień. Mistrzostwo jego wyraża się w zintegrowaniu tych przeciwstawiających się sobie elementów, Nie opuszcza go świadomość, że malowanie jest lepieniem z kolorów i że linia, nim jeszcze uformuje się w linię, jest barwą i musi pozostawać w określonym stosunku do innych barw na obrazie. Ta integracja nazywa się inaczej doskonałością formy”.
Janusz Jaremowicz, „Malarz osobny” [w: ] Jacek Sienicki, katalog wystawy, Galeria Browarna, Łowicz, ss. 20-22
Studiował w warszawskiej ASP pod kierunkiem A. Nachta-Samborskiego; przez wiele lat był jego asystentem a następnie profesorem macierzystej uczelni. Debiutował na wystawie "Przeciw wojnie, przeciw faszyzmowi" w warszawskim Arsenale w 1955 Uprawiał malarstwo w ograniczonej, przygaszonej palecie barw. Dążył do maksymalnej syntezy przekazu. Tematy czerpał z natury - pojedyncze rośliny, pejzaże czy z najbliższego otoczenia - np. wnętrze pracowni, mieszkania. Używając oszczędnie środków malarskich, tworzył obrazy o ogromnym bogactwie materii. Laureat Nagrody Krytyki Artystycznej im. C. K. Norwida w 1975, niezależnej Nagrody im. J. Cybisa w 1983 oraz nowojorskiej Nagrody Fundacji A. Jurzykowskiego w 1993
Description:
"Studio interior in gray", 1986
oil/canvas, 146 x 95.5 cm; signed and dated lower right: '86 JS' , signed, dated and described on the reverse: 'Jacek Sienicki | ol.pl. 1986 | „WNETRZE | PRACOWNI” | SZARE.'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Sienicki włada kolorem w sposób wyborny i wyrafinowany. Dla jego mistrzostwa w tym względzie miał być może znaczenia wpływ polskiego postimpresjonizmu, który panował w warszawskiej akademii w latach jego studiów. Nie uformował go jednak ten wpływ w całkowitej opozycji do impresjonizmu, do jego estetyki i filozofii. Nie ma tu postimpresjonistycznych utopii piękna. U Sienickiego gry kolorów obarczone są ciężarem egzystencji. Dużo tu czerni i szarości, a nade wszystko stanów barwnych pośrednich – brązo-czerni, fioleto-szarości. Gdy występuje na przykład czerwień – a Sienicki umie rozjarzyć czysty, nasycony kolor – wydaje się, że i na niej spoczywa jakaś odpowiedzialność. Z tej sztuki niefrasobliwość została wykluczona.
Sienicki posługuje się najchętniej rozległymi ciągłymi plamami barwnymi, równie jednak charakterystyczne są dla niego ostre krawędzie-profile (boczne lub skośne), które tworzą czasem siatkę górującą w swej wyrazistości nad ‘miąższem’ barwnym przedstawień. Mistrzostwo jego wyraża się w zintegrowaniu tych przeciwstawiających się sobie elementów, Nie opuszcza go świadomość, że malowanie jest lepieniem z kolorów i że linia, nim jeszcze uformuje się w linię, jest barwą i musi pozostawać w określonym stosunku do innych barw na obrazie. Ta integracja nazywa się inaczej doskonałością formy”.
Janusz Jaremowicz, „Malarz osobny” [w: ] Jacek Sienicki, katalog wystawy, Galeria Browarna, Łowicz, ss. 20-22
Studiował w warszawskiej ASP pod kierunkiem A. Nachta-Samborskiego; przez wiele lat był jego asystentem a następnie profesorem macierzystej uczelni. Debiutował na wystawie "Przeciw wojnie, przeciw faszyzmowi" w warszawskim Arsenale w 1955 Uprawiał malarstwo w ograniczonej, przygaszonej palecie barw. Dążył do maksymalnej syntezy przekazu. Tematy czerpał z natury - pojedyncze rośliny, pejzaże czy z najbliższego otoczenia - np. wnętrze pracowni, mieszkania. Używając oszczędnie środków malarskich, tworzył obrazy o ogromnym bogactwie materii. Laureat Nagrody Krytyki Artystycznej im. C. K. Norwida w 1975, niezależnej Nagrody im. J. Cybisa w 1983 oraz nowojorskiej Nagrody Fundacji A. Jurzykowskiego w 1993
Description:
"Studio interior in gray", 1986
oil/canvas, 146 x 95.5 cm; signed and dated lower right: '86 JS' , signed, dated and described on the reverse: 'Jacek Sienicki | ol.pl. 1986 | „WNETRZE | PRACOWNI” | SZARE.'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: '86 JS'