20
Grzegorz Bednarski | "Ni mas ni menos. nr 20" z cyklu "Czarna seria", 1985/86
Estymacja:
12,000 zł - 18,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Dekada buntu. Polska sztuka lat 80.
Artysta
Grzegorz Bednarski (1954)
Wymiary
185 x 125 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 185 x 125 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'CZARNA SERIA | NI MAS NI MENOS | XX | OL | 1985/1986 | BED. | 185 x 125'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Grzegorz Bednarski ukończył studia w pracowni Jana Szancenbacha na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, po czym automatycznie włączył się w ruch kultury niezależnej lat 80.
„Ni mas ni menos” to jeden z wielkoformatowych cykli wykonanych przez Bednarskiego w latach 80. Małgorzata Kitowska-Łysiak pisała o serii: „Podejmował w nich problematykę egzystencjalno-metafizyczną. Napiętnowane cierpieniem, powykręcane konwulsyjnie ciała o ‘twarzach- -fantomach’ (jak zauważył Artur Tanikowski), nierzadko ukazywane w ekstatycznych pozach i gestach pojawiały się w otoczeniu ‘narzędzi’ egzystencjalnej męki: w pustych, nieprzyjaznych wnętrzach, oświetlonych gołą żarówką, gdzie podstawowym meblem bywało proste krzesło.
Dobór, a także ekspresyjny sposób zestawienia elementów kompozycji, wespół z chłodną tonacją barwną, dawały wrażenie, że mamy do czynienia z przedstawieniami swoistych arma homini (Poruszenie z postacią ekstatyczną). Człowiek jawił się w tych barokowo rozbudowanych kompozycjach, jak pisał Jacek Sempoliński, ‘naznaczony piętnem zatracenia’ – osaczony, zdeformowany, poćwiartowane części ciała wyłaniały się ze stężonej plazmy barwnej. Gorzki, mroczny klimat monumentalnych, patetycznych, gwałtownie, niekiedy wręcz brutalnie malowanych obrazów korespondował z napiętą atmosferą stanu wojennego” (Grzegorz Bednarski, dostęp: https://culture.pl/pl/tworca/grzegorz-bednarski).
Tytuł cyklu Bednarskiego dosłownie można przetłumaczyć z języka hiszpańskiego jako „Ni mniej ni więcej”. Taka sama inskrypcja znajduje się na jednym z „Kaprysów” Franciska Goyi. Seria hiszpańskiego mistrza została wykonana w latach 1797-98 i składała się z 80 kompozycji miedziorytniczych będących satyrycznym odwzorowaniem społeczeństwa końca XVIII wieku. „Ni mas ni menos” przedstawia pozującego do portretu osła. Za sztalugą natomiast zasiada małpa. W kontekście polskiego artysty bardzo często wspomina się o inspiracjach dawnymi mistrzami hiszpańskimi, jak Francisco de Zurbaran i El Greco, trop wiodący do „Kaprysów” wydaje się więc w przypadku prezentowanej pracy słusznym. Oprócz tradycyjnego malarstwa europejskiego warto też zwrócić uwagę na współczesną twórczość Francisa Bacona, której echa wyraźnie pobrzmiewają w kompozycjach Bednarskiego.
W latach 1975-1980 studiował na wydziale malarstwa ASP w Krakowie w pracowni prof. J. Szancenbacha, gdzie uzyskał dyplom w 1980 i rozpoczął pracę pedagogiczną. W 1995 objął pracownię rysunku na tymże wydziale, by od 1998, jako profesor krakowskiej ASP, prowadzić pracownię malarstwa. W latach 1981-1989 brał aktywny udział w ruchu kultury niezależnej, zdobywając uznanie krytyki za swe prace malarskie, poruszające w ekspresyjnej, dramatycznej formie problematykę egzystencjalno-metafizyczną. Obok malarstwa zajmuje się rysunkiem i grafiką. Twórczość Bednarskiego w latach 1980 - 2004 koncentrowała się głównie wokół cykli: w malarstwie (Wielki metafizyk, 1981; Ni mas ni menos, 1984; Poruszenie z postacią ekstatyczną, 1987-1989; Martwa natura dla Dadleza, 1997; Hedonista maluje Ukrzyżowanie, 1998-2001; Personifikacje, 1998-2003; Popielec, 2001-2004); w rysunku (Dom misteriów, 1990; Bajka paryska - Śmiej się dziadku, 1994; Czy czyta pani Czycza czy Czycza pani zna, 1996-1999; Inferno, 1993-2000).
Description:
"Ni mas ni menos. no. 20" from the series "Black series", 1985/86
oil/canvas, 185 x 125 cm; signed, dated and described on the reverse: 'CZARNA SERIA | NI MAS NI MENOS | XX | OL | 1985/1986 | BED. | 185 x 125',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Grzegorz Bednarski ukończył studia w pracowni Jana Szancenbacha na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, po czym automatycznie włączył się w ruch kultury niezależnej lat 80.
„Ni mas ni menos” to jeden z wielkoformatowych cykli wykonanych przez Bednarskiego w latach 80. Małgorzata Kitowska-Łysiak pisała o serii: „Podejmował w nich problematykę egzystencjalno-metafizyczną. Napiętnowane cierpieniem, powykręcane konwulsyjnie ciała o ‘twarzach- -fantomach’ (jak zauważył Artur Tanikowski), nierzadko ukazywane w ekstatycznych pozach i gestach pojawiały się w otoczeniu ‘narzędzi’ egzystencjalnej męki: w pustych, nieprzyjaznych wnętrzach, oświetlonych gołą żarówką, gdzie podstawowym meblem bywało proste krzesło.
Dobór, a także ekspresyjny sposób zestawienia elementów kompozycji, wespół z chłodną tonacją barwną, dawały wrażenie, że mamy do czynienia z przedstawieniami swoistych arma homini (Poruszenie z postacią ekstatyczną). Człowiek jawił się w tych barokowo rozbudowanych kompozycjach, jak pisał Jacek Sempoliński, ‘naznaczony piętnem zatracenia’ – osaczony, zdeformowany, poćwiartowane części ciała wyłaniały się ze stężonej plazmy barwnej. Gorzki, mroczny klimat monumentalnych, patetycznych, gwałtownie, niekiedy wręcz brutalnie malowanych obrazów korespondował z napiętą atmosferą stanu wojennego” (Grzegorz Bednarski, dostęp: https://culture.pl/pl/tworca/grzegorz-bednarski).
Tytuł cyklu Bednarskiego dosłownie można przetłumaczyć z języka hiszpańskiego jako „Ni mniej ni więcej”. Taka sama inskrypcja znajduje się na jednym z „Kaprysów” Franciska Goyi. Seria hiszpańskiego mistrza została wykonana w latach 1797-98 i składała się z 80 kompozycji miedziorytniczych będących satyrycznym odwzorowaniem społeczeństwa końca XVIII wieku. „Ni mas ni menos” przedstawia pozującego do portretu osła. Za sztalugą natomiast zasiada małpa. W kontekście polskiego artysty bardzo często wspomina się o inspiracjach dawnymi mistrzami hiszpańskimi, jak Francisco de Zurbaran i El Greco, trop wiodący do „Kaprysów” wydaje się więc w przypadku prezentowanej pracy słusznym. Oprócz tradycyjnego malarstwa europejskiego warto też zwrócić uwagę na współczesną twórczość Francisa Bacona, której echa wyraźnie pobrzmiewają w kompozycjach Bednarskiego.
W latach 1975-1980 studiował na wydziale malarstwa ASP w Krakowie w pracowni prof. J. Szancenbacha, gdzie uzyskał dyplom w 1980 i rozpoczął pracę pedagogiczną. W 1995 objął pracownię rysunku na tymże wydziale, by od 1998, jako profesor krakowskiej ASP, prowadzić pracownię malarstwa. W latach 1981-1989 brał aktywny udział w ruchu kultury niezależnej, zdobywając uznanie krytyki za swe prace malarskie, poruszające w ekspresyjnej, dramatycznej formie problematykę egzystencjalno-metafizyczną. Obok malarstwa zajmuje się rysunkiem i grafiką. Twórczość Bednarskiego w latach 1980 - 2004 koncentrowała się głównie wokół cykli: w malarstwie (Wielki metafizyk, 1981; Ni mas ni menos, 1984; Poruszenie z postacią ekstatyczną, 1987-1989; Martwa natura dla Dadleza, 1997; Hedonista maluje Ukrzyżowanie, 1998-2001; Personifikacje, 1998-2003; Popielec, 2001-2004); w rysunku (Dom misteriów, 1990; Bajka paryska - Śmiej się dziadku, 1994; Czy czyta pani Czycza czy Czycza pani zna, 1996-1999; Inferno, 1993-2000).
Description:
"Ni mas ni menos. no. 20" from the series "Black series", 1985/86
oil/canvas, 185 x 125 cm; signed, dated and described on the reverse: 'CZARNA SERIA | NI MAS NI MENOS | XX | OL | 1985/1986 | BED. | 185 x 125',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'CZARNA SERIA | NI MAS NI MENOS | XX | OL | 1985/1986 | BED. | 185 x 125'
Wystawiany
Sztuka najnowsza. Grzegorz Bednarski. Tadeusz Boruta, Pawilon SARP, Warszawa, marzec 1990,; To było tak... Kolekcja Barbary i Andrzeja Bonarskich, Oddział Muzeum Narodowego w Warszawie, Pałac - Królikarnia, kurator Radosław Mleczko, 22.03-20.04.2002, ;