9921
Michel (Michail ) Kikoïne (Kikoin) | "Martwa natura", 1926
Estymacja:
10,000 zł - 14,000 zł
Sprzedane
8,000 zł
Aukcja online
Ekspresjonizm 1920-1960
Wymiary
81,5 x 40 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 81,5 x 40 cm, sygnowany p.g.: 'Kikoine', na odwrociu papierowa nalepka wystawowa, dedykcja artysty z 28 stycznia 1962 roku, na krośnie malarskim nalepka inwentarzowa opisana: 'G3K6', na odwrociu ramy papierowe nalepki z numerami inwentarzowymi
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Michel Kikoine to wybitny intymista i kreator nastroju. Kompozycja ta w pełni oddaje charakter i ducha malarstwa kręgu École de Paris, zawieszonego pomiędzy tradycją a nowoczesnością. Kikoine z właściwym sobie wyczuciem nawiązuje relacje z XVII-wieczną tradycją holenderskich martwych natur myśliwskich. Zupełnie jak jeden z tych dawnych mistrzów ukazuje martwą kaczkę zawieszoną za nogi przy ścianie. Głowa zwierzęcia osadzona na długiej szyi zwisa bezwładnie i opiera się na blacie stołu. Ogół martwych natur wykreowanych przez twórcę utrzymany jest w duchu minionych epok, aczkolwiek ta zdecydowanie silnie wydaje się korespondować z przeszłością, przynajmniej w warstwie tematycznej. Studiując nieco baczniej ukazaną strukturę, dostrzec można w niej coraz więcej elementów, które odróżniać mogą malarza od dawnych źródeł. Obok samego ptaka nie znajdujemy już żadnych innych obiektów, które wzbogacać mogłyby ów układ. Zadać można równocześnie pytanie, gdzie podziała się znana z historycznych przedstawień daleko idąca precyzja Holendrów? Na ich obrazach bez trudu doszukać się można licznych, oddanych z pietyzmem detali. Wprawne oko wychwyci bez problemu gatunki kwiatów, haptycznie oddaną sierść zwierząt czy pierze ptaków, a także soczystość i świeżość towarzyszących im owoców. O ile Kikoine prowadzi wyraźny dialog z tradycją samego tematu, to zrywa bezsprzecznie z jego formą. Gdzieniegdzie stosuje śmiałe i długie pociągnięcia pędzla. Uzupełnia je krótkimi, nerwowymi dotknięciami dla zaakcentowania nielicznych detali. Niezwykle malarska całość odznacza się syntezą i uproszczeniem kształtów. Tylko w niektórych partiach dostrzegalna jest nieco większa rola konturu zanikającego w większości form. To kompozycja o niewątpliwie wanitatywnej wymowie i wrażeniowym, wizyjnym podejściu do kształtu. Płótno artysty zdradza jego wewnętrzną debatę nad przemijalnością form życia.
Malarz pochodzenia białoruskiego, związany ze środowiskiem Ecole de Paris. Uczęszczał do prywatnej szkoły Jakuba Krugera w Mińsku, gdzie przyjaźnił się z Chaimem Soutinem. Obaj malarza studiowali razem w latach 1908-11 w Szkole Rysunkowej w Wilnie. W 1913 roku wyjechał do Paryża, gdzie kontynuował studia malarskie u Ferdynanda Cormona w Ecole des Beaux - Arts. Prace Kikonine cieszyły się dużą popularnością i uznaniem w kręgach paryskich marszandów; szczególnie twórczość jego cenili Leon Zamaron i Eugene Descaves. Wystawiał na salonach paryskich od 1912. Uczestniczył w wystawach zbiorowych w Genewie, Nowym Jorku, Chicago, a także prezentował swoje obrazy w Warszawie. Malował pejzaże, początkowo w jasnej kolorystyce, później ekspresyjne portrety, martwe natury i sceny rodzajowe.
Description:
"Still life", 1926
oil/canvas, 81.5 x 40 cm; sygnowany upper right: 'Kikoine', on the reverse paper exhibition label, dedication of the artist's from 28th January 1962, on the stretcher paper inventory label inscribed: 'G3K6', on frame's backside paper labels with inventory numbers,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Michel Kikoine to wybitny intymista i kreator nastroju. Kompozycja ta w pełni oddaje charakter i ducha malarstwa kręgu École de Paris, zawieszonego pomiędzy tradycją a nowoczesnością. Kikoine z właściwym sobie wyczuciem nawiązuje relacje z XVII-wieczną tradycją holenderskich martwych natur myśliwskich. Zupełnie jak jeden z tych dawnych mistrzów ukazuje martwą kaczkę zawieszoną za nogi przy ścianie. Głowa zwierzęcia osadzona na długiej szyi zwisa bezwładnie i opiera się na blacie stołu. Ogół martwych natur wykreowanych przez twórcę utrzymany jest w duchu minionych epok, aczkolwiek ta zdecydowanie silnie wydaje się korespondować z przeszłością, przynajmniej w warstwie tematycznej. Studiując nieco baczniej ukazaną strukturę, dostrzec można w niej coraz więcej elementów, które odróżniać mogą malarza od dawnych źródeł. Obok samego ptaka nie znajdujemy już żadnych innych obiektów, które wzbogacać mogłyby ów układ. Zadać można równocześnie pytanie, gdzie podziała się znana z historycznych przedstawień daleko idąca precyzja Holendrów? Na ich obrazach bez trudu doszukać się można licznych, oddanych z pietyzmem detali. Wprawne oko wychwyci bez problemu gatunki kwiatów, haptycznie oddaną sierść zwierząt czy pierze ptaków, a także soczystość i świeżość towarzyszących im owoców. O ile Kikoine prowadzi wyraźny dialog z tradycją samego tematu, to zrywa bezsprzecznie z jego formą. Gdzieniegdzie stosuje śmiałe i długie pociągnięcia pędzla. Uzupełnia je krótkimi, nerwowymi dotknięciami dla zaakcentowania nielicznych detali. Niezwykle malarska całość odznacza się syntezą i uproszczeniem kształtów. Tylko w niektórych partiach dostrzegalna jest nieco większa rola konturu zanikającego w większości form. To kompozycja o niewątpliwie wanitatywnej wymowie i wrażeniowym, wizyjnym podejściu do kształtu. Płótno artysty zdradza jego wewnętrzną debatę nad przemijalnością form życia.
Malarz pochodzenia białoruskiego, związany ze środowiskiem Ecole de Paris. Uczęszczał do prywatnej szkoły Jakuba Krugera w Mińsku, gdzie przyjaźnił się z Chaimem Soutinem. Obaj malarza studiowali razem w latach 1908-11 w Szkole Rysunkowej w Wilnie. W 1913 roku wyjechał do Paryża, gdzie kontynuował studia malarskie u Ferdynanda Cormona w Ecole des Beaux - Arts. Prace Kikonine cieszyły się dużą popularnością i uznaniem w kręgach paryskich marszandów; szczególnie twórczość jego cenili Leon Zamaron i Eugene Descaves. Wystawiał na salonach paryskich od 1912. Uczestniczył w wystawach zbiorowych w Genewie, Nowym Jorku, Chicago, a także prezentował swoje obrazy w Warszawie. Malował pejzaże, początkowo w jasnej kolorystyce, później ekspresyjne portrety, martwe natury i sceny rodzajowe.
Description:
"Still life", 1926
oil/canvas, 81.5 x 40 cm; sygnowany upper right: 'Kikoine', on the reverse paper exhibition label, dedication of the artist's from 28th January 1962, on the stretcher paper inventory label inscribed: 'G3K6', on frame's backside paper labels with inventory numbers,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany p.g.: 'Kikoine'
Proweniencja
aukcja J.J. Mathias, Baron Ribeyre, Farrando Lemoine, Paryż, grudzień 2010; kolekcja prywatna, Francja
Literatura
Société des artistes indépendants. Trente ans d'art indépendant, 1884-1914, katalog wystawy, Paris 1926, s. 97 (nr 1331 lub 1334)
Wystawiany
Salon des Indépendants, Paryż, 20 stycznia - 21 marca 1926