Powrót do DESA.PL
9904 of Liczba obiektów: 28
Obiekt jest zamknięty Henryk Gotlib | Kobiety na tle górskiego pejzażu, 1925-27
Henryk Gotlib | Kobiety na tle górskiego pejzażu, 1925-27 - 1Henryk Gotlib | Kobiety na tle górskiego pejzażu, 1925-27 - 2Henryk Gotlib | Kobiety na tle górskiego pejzażu, 1925-27 - 3Henryk Gotlib | Kobiety na tle górskiego pejzażu, 1925-27 - 4Henryk Gotlib | Kobiety na tle górskiego pejzażu, 1925-27 - 5Henryk Gotlib | Kobiety na tle górskiego pejzażu, 1925-27 - 6
9904
Henryk Gotlib | Kobiety na tle górskiego pejzażu, 1925-27
Cena wywoławcza: 13,000 zł
Estymacja:
14,000 zł - 18,000 zł
Zakończone
Aukcja online
Ekspresjonizm 1920-1960
Artysta
Henryk Gotlib (1890 - 1966)
Wymiary
105 x 140 cm
Opis
olej/płótno, 105 x 140 cm, sygnowany p.d.: 'HENRYK GOTLIB',

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Po okresie awangardowego formizmu, w latach 20. Henryk Gotlib zwrócił się ku barwie jako głównemu środkowi ekspresji. Swoisty koloryzm leżał w naturze twórczości malarza, co należy wiązać z edukacją artystyczną, którą odebrał u Wojciecha Weissa w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Od 1923 artysta na stałe zamieszkał we Francji, a prezentowana praca powstała prawdopodobnie podczas jego pobytu w rodzinnym Krakowie. Tytułowe "Dwie dziewczyny" to Wanda Friedeker, leżąca w zielonej sukni, oraz Estera Ritzer (Ritzner), obydwie zaprzyjaźnione z rodziną malarza. Modelki spoczywają na kocu pośród fantazyjnego, wzgórzystego pejzażu małopolskiej prowincji. Gotlib wypracował ekspresyjną poetykę i indywidulany styl dzięki stosowaniu intensywnych, kontrastowych połączeń barwnych. W zbiorach Narodowego Archiwum Cyfrowego zachowane są dwie oryginalne odbitki oraz szklany negatyw zdjęcia obrazu, należące do zbioru Archiwum Ilustracji Koncernu "Ilustrowany Kurier Codzienny". Najprawdopodobniej dzieło sfotografowano z myślą o publikacji w "Kurierze", być może przy okazji wystawy malarstwa artysty we wrześniu i październiku 1929 w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie.

Malarz, grafik, publicysta i krytyk artystyczny, autor książki 'Wędrówki malarza'. Należał do ugrupowań artystycznych - Formiści, Zwornik, Cercle des Artistes Polonais oraz London Group. W latach 1908-10 studiował w krakowskiej ASP w pracowni W. Weissa. Studia kontynuował w Monachium. Przebywał później w Paryżu, gdzie uczestniczył w tamtejszych salonach. Po I wojnie światowej, którą przeżył w kraju, związał się z formistami, z którymi wystawiał w latach 1920 - 22. W 1922 roku ponownie opuścił kraj wyjeżdżając do Włoch i Anglii. W 1939 osiadł na stałe w Anglii. W początkach swej twórczości eksperymentował, poszukiwał nowych rozwiązań; z czasem kolor stał się dla niego głównym elementem budującym obraz, który uważał za właściwie skonstruowany wówczas, kiedy kolory zostały połączone i przeciwstawione w ten sposób, aby uzyskać efekt najbliższy pierwotnemu odczuciu artysty wobec natury. Malował martwe natury, pejzaże, akty i portrety.
Malarz, grafik, publicysta i krytyk artystyczny, autor książki 'Wędrówki malarza'. Należał do ugrupowań artystycznych - Formiści, Zwornik, Cercle des Artistes Polonais oraz London Group. W latach 1908-10 studiował w krakowskiej ASP w pracowni W. Weissa. Studia kontynuował w Monachium. Przebywał później w Paryżu, gdzie uczestniczył w tamtejszych salonach. Po I wojnie światowej, którą przeżył w kraju, związał się z formistami, z którymi wystawiał w latach 1920 - 22. W 1922 rokuponownie opuścił kraj wyjeżdżając do Włoch i Anglii. W 1939 osiadł na stałe w Anglii. W początkach swej twórczości eksperymentował, poszukiwał nowych rozwiązań; z czasem kolor stał się dla niego głównym elementem budującym obraz, który uważał za właściwie skonstruowany wówczas, kiedy kolory zostały połączone i przeciwstawione w ten sposób, aby uzyskać efekt najbliższy pierwotnemu odczuciu artysty wobec natury. Malował martwe natury, pejzaże, akty i portrety.

Description:
Reclining Women, 1925-27
oil/canvas, 105 x 140 cm; signed lower right: 'HENRYK GOTLIB' ,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany p.d.: 'HENRYK GOTLIB'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Polska
Literatura
Artystyczne Credo. Nieznane dzieła z prywatnej kolekcji, katalog wystawy, red. Maria Stopyra, Rzeszów 2016, s. 20 (il., datowany na lata 1925-1927), s. 40; zdjęcia obrazu oraz negatyw, Narodowe Archiwum Cyfrowe, sygn. 1-K-2968
Wystawiany
Artystyczne Credo. Nieznane dzieła z prywatnej kolekcji,; Muzeum Okręgowe w Rzeszowie, listopad 2016 - luty 2017