5
Magdalena Abakanowicz (1930 - 2017) | "Relief avec deux collines" ("Relief z dwoma wzgórzami"), 1972
Estymacja:
300,000 zł - 500,000 zł
Sprzedane
400,000 zł
Aukcja na żywo
Polska Szkoła Tkaniny
Wymiary
110 x 190 cm
Kategoria
Opis
wełna, włosie, sizal, 110 x 190 cm, na odwrociu autorska naszywka z odręcznym opisem pracy: 'MAGDALENA ABAKANOWICZ | RELIEF AVEC DEUX | COLLINES | 110x190 cm | 1972 M. Abakanowicz',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Relief avec deux collines” to praca pochodząca ze szczytowego okresu w twórczości Magdaleny Abakanowicz w dziedzinie tkactwa. To właśnie na przełomie dekady i we wczesnych latach 70. artystka tworzy najpiękniejsze tkane formy, które już wkrótce niemal całkowicie porzuci na rzecz pracy z rzeźbą. Głęboka potrzeba otaczania się czymś większym, pozostawania częścią organizmu, dziecięce zamieranie w wyschłym, opustoszałym pniu drzewa. Ten rodzaj wyobraźni, potrzeb i tęsknot sprawił, że artystka zaczęła tworzyć przestrzenne abakany, już nie tkaniny, lecz miękkie rzeźby. Twórczyni wykorzystała w nich plastyczność materiału, jego podatność na kształtowanie oraz uległość wobec woli twórcy. Wykonane z naturalnego roślinnego włókna olbrzymie koliste płachty pozwalają wiązać sztukę artystki z biologiczną, pierwotną siłą przyrody. Twórczyni bowiem jak nigdy dotąd drąży materialną tkankę, poszukując i odkrywając to, co najbardziej istotne w żywym organizmie. Tło „Reliefu z dwoma wzgórzami” fakturowane jest grubym gobelinowym grein’em wyraźnie kontrastującym z ciemniejszymi dwoma kulistymi polami ujętymi w centralnej partii pracy. Owe okrągłe formy przywodzące na myśl organiczne kształty okalają spiętrzone pasma włókna, sprawiając, iż nie jest to sugerowana, lecz rzeczywista miękka płaskorzeźba. Gęsto splecione wełniane włókna w kolorach czerwieni, pomarańczy, brązów i czerni odbijają światło i reagują na ruchy powietrza, przekształcając powierzchnię dzieła w pulsującą instalację o rzeźbiarskim wyrazie, niemal dramatycznym spiętrzeniu wielu warstw gładkich i kędzierzawych.
Omawiana kompozycja w pełni zdaje się odzwierciedlać koncepcję Abakanowicz, która zwykła porównywać tkaninę do biologicznej tkanki żywego organizmu. Powstałe w latach 70. formy tkackie nie noszą cech skończonego dzieła plastycznego, a wręcz przeciwnie, są demonstracją możliwości, dziełem otwartym. Podziwiając prace jak ta, mamy przejmujące poczucie obcowania z żywą, poruszoną wewnętrznym instynktem materią, znacząco odbiegającą od przyjętych schematów estetycznych. Jak trafnie ujął Andrzej Osęka: „Sztuka Magdaleny Abakanowicz staje po stronie tego, co w naszym świecie autentyczne, po stronie wszystkiego, co rodzi się, żyje, umiera i odradza w harmonijnym rytmie, w zgodzie z naturą. Artystka nie formułuje deklaracji, wkracza od razu z olbrzymią siłą materialną”.
Dzieła autorki mają wyraźny wspólny mianownik: naturalne materiały od lnu po jutę, w ciepłych kolorach ziemi. Właśnie tworzywo stawiające charakterystyczny opór zależnie od swych właściwości oraz jego odczuwalność składają się na wrażenie pierwotności prac. Wybór specjalnych surowców wynika także z chęci działania w porozumieniu z przyrodą. Twórczość Abakanowicz jest bowiem naturalna, artystka naśladuje przyrodę zarówno w procesie kreacji, jak i degradacji. Wykorzystane materiały ulegają drobnym zmianom, wzrostom, ale też erozji. Jak przyznała w 1978: „Moje myśli i wyobrażenia, tak jak ja, staną się ziemią. Formy, które tworzę, również. To dobrze. Tak mało jest miejsca”.
Abakanowicz podkreślała, że jej tkaniny są zarazem zapisem jej myśli i wyrazem poglądów na twórczość artystyczną. W 1978 na wystąpieniu w trakcie kongresu dotyczącego tkaniny, zorganizowanego w Berkeley, powiedziała „Widzę nitkę jako podstawowy element budowy świata organicznego naszej planety, jako największą tajemnicę naszego otoczenia. To nitka buduje wszystkie żywe organizmy, rośliny, tkankę liści i nas samych, nasze nerwy, nasz kod genetyczny, nasze przewody żylne, nasze mięśnie. Jesteśmy strukturami włóknistymi. (…) Biorąc nić do ręki, dotykamy tajemnicy. (…) Czym może stać się nitka prowadzona ręką artysty, jego intuicją? Zeszywamy ją, kształtujemy z niej formy”. Prace artystki często nasuwały krytykom skojarzenia z magicznymi rytuałami, pierwotnymi wierzeniami i szamańskimi obrzędami. Sama rzeźbiarka zaś wyrażała pragnienie, aby dzieła mówiły same za siebie. Nie wyręczała ich poprzez werbalizowanie skrywanych przez nie tajemnic, pozwalała im pozostawać przede wszystkim obiektami kontemplacji.
Studiowała w latach 1950-54 na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Uprawiała rzeźbę. Pierwsze prace, które przyniosły jej międzynarodową sławę to monumentalne, przestrzenne gobeliny o reliefowej fakturze Abakany. Rzeźby artystki wykonane są w wielu technikach i różnych materiałach: ceramika, drewno, brąz, plastik - zarówno figuratywne, jak i niefiguratywne. Wykonała i zrealizowała wiele projektów dla miejsc publicznych i muzeów. W latach 1965-90 wykładała w poznańskiej ASP. Jest autorką erudycyjnych esejów poświęconych sztuce, mitologii, religii. W roku 1965 otrzymała nagrodę Grand Prix na Biennale Sao Paulo. Przez krytykę światową zaliczana do ścisłej czołówki artystów XX wieku.
Description:
"Relief with two hills"
wool, bristles, sisal, 110 x 190 cm; on the reverse author's stripe with the description of the work: 'MAGDALENA ABAKANOWICZ | RELIEF AVEC DEUX | COLLINES | 110x190 cm | 1972 M. Abakanowicz', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Relief avec deux collines” to praca pochodząca ze szczytowego okresu w twórczości Magdaleny Abakanowicz w dziedzinie tkactwa. To właśnie na przełomie dekady i we wczesnych latach 70. artystka tworzy najpiękniejsze tkane formy, które już wkrótce niemal całkowicie porzuci na rzecz pracy z rzeźbą. Głęboka potrzeba otaczania się czymś większym, pozostawania częścią organizmu, dziecięce zamieranie w wyschłym, opustoszałym pniu drzewa. Ten rodzaj wyobraźni, potrzeb i tęsknot sprawił, że artystka zaczęła tworzyć przestrzenne abakany, już nie tkaniny, lecz miękkie rzeźby. Twórczyni wykorzystała w nich plastyczność materiału, jego podatność na kształtowanie oraz uległość wobec woli twórcy. Wykonane z naturalnego roślinnego włókna olbrzymie koliste płachty pozwalają wiązać sztukę artystki z biologiczną, pierwotną siłą przyrody. Twórczyni bowiem jak nigdy dotąd drąży materialną tkankę, poszukując i odkrywając to, co najbardziej istotne w żywym organizmie. Tło „Reliefu z dwoma wzgórzami” fakturowane jest grubym gobelinowym grein’em wyraźnie kontrastującym z ciemniejszymi dwoma kulistymi polami ujętymi w centralnej partii pracy. Owe okrągłe formy przywodzące na myśl organiczne kształty okalają spiętrzone pasma włókna, sprawiając, iż nie jest to sugerowana, lecz rzeczywista miękka płaskorzeźba. Gęsto splecione wełniane włókna w kolorach czerwieni, pomarańczy, brązów i czerni odbijają światło i reagują na ruchy powietrza, przekształcając powierzchnię dzieła w pulsującą instalację o rzeźbiarskim wyrazie, niemal dramatycznym spiętrzeniu wielu warstw gładkich i kędzierzawych.
Omawiana kompozycja w pełni zdaje się odzwierciedlać koncepcję Abakanowicz, która zwykła porównywać tkaninę do biologicznej tkanki żywego organizmu. Powstałe w latach 70. formy tkackie nie noszą cech skończonego dzieła plastycznego, a wręcz przeciwnie, są demonstracją możliwości, dziełem otwartym. Podziwiając prace jak ta, mamy przejmujące poczucie obcowania z żywą, poruszoną wewnętrznym instynktem materią, znacząco odbiegającą od przyjętych schematów estetycznych. Jak trafnie ujął Andrzej Osęka: „Sztuka Magdaleny Abakanowicz staje po stronie tego, co w naszym świecie autentyczne, po stronie wszystkiego, co rodzi się, żyje, umiera i odradza w harmonijnym rytmie, w zgodzie z naturą. Artystka nie formułuje deklaracji, wkracza od razu z olbrzymią siłą materialną”.
Dzieła autorki mają wyraźny wspólny mianownik: naturalne materiały od lnu po jutę, w ciepłych kolorach ziemi. Właśnie tworzywo stawiające charakterystyczny opór zależnie od swych właściwości oraz jego odczuwalność składają się na wrażenie pierwotności prac. Wybór specjalnych surowców wynika także z chęci działania w porozumieniu z przyrodą. Twórczość Abakanowicz jest bowiem naturalna, artystka naśladuje przyrodę zarówno w procesie kreacji, jak i degradacji. Wykorzystane materiały ulegają drobnym zmianom, wzrostom, ale też erozji. Jak przyznała w 1978: „Moje myśli i wyobrażenia, tak jak ja, staną się ziemią. Formy, które tworzę, również. To dobrze. Tak mało jest miejsca”.
Abakanowicz podkreślała, że jej tkaniny są zarazem zapisem jej myśli i wyrazem poglądów na twórczość artystyczną. W 1978 na wystąpieniu w trakcie kongresu dotyczącego tkaniny, zorganizowanego w Berkeley, powiedziała „Widzę nitkę jako podstawowy element budowy świata organicznego naszej planety, jako największą tajemnicę naszego otoczenia. To nitka buduje wszystkie żywe organizmy, rośliny, tkankę liści i nas samych, nasze nerwy, nasz kod genetyczny, nasze przewody żylne, nasze mięśnie. Jesteśmy strukturami włóknistymi. (…) Biorąc nić do ręki, dotykamy tajemnicy. (…) Czym może stać się nitka prowadzona ręką artysty, jego intuicją? Zeszywamy ją, kształtujemy z niej formy”. Prace artystki często nasuwały krytykom skojarzenia z magicznymi rytuałami, pierwotnymi wierzeniami i szamańskimi obrzędami. Sama rzeźbiarka zaś wyrażała pragnienie, aby dzieła mówiły same za siebie. Nie wyręczała ich poprzez werbalizowanie skrywanych przez nie tajemnic, pozwalała im pozostawać przede wszystkim obiektami kontemplacji.
Studiowała w latach 1950-54 na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Uprawiała rzeźbę. Pierwsze prace, które przyniosły jej międzynarodową sławę to monumentalne, przestrzenne gobeliny o reliefowej fakturze Abakany. Rzeźby artystki wykonane są w wielu technikach i różnych materiałach: ceramika, drewno, brąz, plastik - zarówno figuratywne, jak i niefiguratywne. Wykonała i zrealizowała wiele projektów dla miejsc publicznych i muzeów. W latach 1965-90 wykładała w poznańskiej ASP. Jest autorką erudycyjnych esejów poświęconych sztuce, mitologii, religii. W roku 1965 otrzymała nagrodę Grand Prix na Biennale Sao Paulo. Przez krytykę światową zaliczana do ścisłej czołówki artystów XX wieku.
Description:
"Relief with two hills"
wool, bristles, sisal, 110 x 190 cm; on the reverse author's stripe with the description of the work: 'MAGDALENA ABAKANOWICZ | RELIEF AVEC DEUX | COLLINES | 110x190 cm | 1972 M. Abakanowicz', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
wełna, włosie, sizal
Sygnatura
na odwrociu autorska naszywka z odręcznym opisem pracy: 'MAGDALENA ABAKANOWICZ | RELIEF AVEC DEUX | COLLINES | 110x190 cm | 1972 M. Abakanowicz'
Proweniencja
spuścizna po artystce; kolekcja prywatna, Polska; kolekcja prywatna, Europa
Literatura
praca zostanie uwzględniona w katalogu raisonné Magdaleny Abakanowicz
Wystawiany
0