1
Agnieszka Ruszczyńska-Szafrańska (1929 - 2014) | "Dukaty", 1968-1980
Estymacja:
4,000 zł - 6,000 zł
Sprzedane
4,000 zł
Aukcja na żywo
Polska Szkoła Tkaniny
Wymiary
80 x 160 cm
Kategoria
Opis
len, sizal, 80 x 160 cm, na odwrociu autorska naszywka z odręcznym opisem pracy: 'TKANINA KOMPOZYCJA 80/160 | AUTOR: AGNIESZKA RUSZ- | CZYŃSKA-SZAFRAŃSKA | [...]', sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'KOMPOZYCJA "DUKATY" AGNIESZKA RUSZCZYŃSKA SZAFRAŃSKA TKANINA 80/160 cm | WYKONANA W 1968 i 1981 AUKCJA WARSZAWA - MUZEUM NARODOWE 1981 R'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Tendencja reprezentowana przez wspomnianych autorów dałaby się określić mianem kontynuacji rodzimego nurtu naszej tkaniny. Nacechowana pierwiastkiem pewnej ponadczasowości oparła swe działanie na kontemplującym stosunku do dzieła sztuki. Cicha gama barwa, tematyka bezpretensjonalna, czerpana z widzenia i odczuwania otaczającego świata, płaszczyznowość, mistrzostwo wykonania – oto założenia twórcze. Pozwalały one rozwinąć się i w pełni wypowiedzieć naturom refleksyjnym o znacznej wrażliwości, pragnącym doskonalić warsztat i pozostać niezależnymi w dobie szybkich przemian, awangardowych poszukiwań, fascynacji dramatyzmem wizji. Wśród tej generacji artystów byli i tacy, którzy odeszli od tego typu rodzimości, aby zaanektować dla niej głębokie, reliefowe sploty, bogate fakturalnie. Chcieli oni w węzłach, warkoczach i ażurach znaleźć ujście dla marzeń o nowej, współczesnej tkaninie, czasem pozbawionej pozornie tematu, zawsze jednak utrzymanej w znanej konwencji estetyzmu. Tkanina ta, oparta na konstrukcjach geometrycznych lub innego rodzaju abstrakcyjnych układach form albo kiedy indziej o charakterze typowo dekoracyjnym, posługiwała się na równi z wełną sizalowym włóknem, dawniej niestosowanym w tkactwie unikatowym, rafią i innymi tworzywami. Pojawiły się też w niej elementy z drewna. Reprezentantkami tego pokolenia były: Krystyna Czarnocka (…), Kaja Gidaszewska (…); wreszcie Agnieszka Ruszczyńska-Szafrańska autorka niepowtarzalnych ‘Kolidii’, obiektów tkackich zbudowanych na okręgu, dających się eksponować płasko lub przestrzennie”.
Irena Huml, Współczesna tkanina polska, Warszawa 1989, s. 43.
Description:
"Ducats"
linen, sisal, 80 x 160 cm; on the reverse author's stripe with the description of the artwork : 'TKANINA KOMPOZYCJA 80/160 | AUTOR: AGNIESZKA RUSZ- | CZYNSKA-SZAFRANSKA | [...]', signed, dated and described on the reverse: 'KOMPOZYCJA "DUKATY" AGNIESZKA RUSZCZYNSKA SZAFRANSKA TKANINA 80/160 cm | WYKONANA W 1968 i 1981 R. AUKCJA WARSZAWA - MUZEUM NARODOWE 1981 R',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Tendencja reprezentowana przez wspomnianych autorów dałaby się określić mianem kontynuacji rodzimego nurtu naszej tkaniny. Nacechowana pierwiastkiem pewnej ponadczasowości oparła swe działanie na kontemplującym stosunku do dzieła sztuki. Cicha gama barwa, tematyka bezpretensjonalna, czerpana z widzenia i odczuwania otaczającego świata, płaszczyznowość, mistrzostwo wykonania – oto założenia twórcze. Pozwalały one rozwinąć się i w pełni wypowiedzieć naturom refleksyjnym o znacznej wrażliwości, pragnącym doskonalić warsztat i pozostać niezależnymi w dobie szybkich przemian, awangardowych poszukiwań, fascynacji dramatyzmem wizji. Wśród tej generacji artystów byli i tacy, którzy odeszli od tego typu rodzimości, aby zaanektować dla niej głębokie, reliefowe sploty, bogate fakturalnie. Chcieli oni w węzłach, warkoczach i ażurach znaleźć ujście dla marzeń o nowej, współczesnej tkaninie, czasem pozbawionej pozornie tematu, zawsze jednak utrzymanej w znanej konwencji estetyzmu. Tkanina ta, oparta na konstrukcjach geometrycznych lub innego rodzaju abstrakcyjnych układach form albo kiedy indziej o charakterze typowo dekoracyjnym, posługiwała się na równi z wełną sizalowym włóknem, dawniej niestosowanym w tkactwie unikatowym, rafią i innymi tworzywami. Pojawiły się też w niej elementy z drewna. Reprezentantkami tego pokolenia były: Krystyna Czarnocka (…), Kaja Gidaszewska (…); wreszcie Agnieszka Ruszczyńska-Szafrańska autorka niepowtarzalnych ‘Kolidii’, obiektów tkackich zbudowanych na okręgu, dających się eksponować płasko lub przestrzennie”.
Irena Huml, Współczesna tkanina polska, Warszawa 1989, s. 43.
Description:
"Ducats"
linen, sisal, 80 x 160 cm; on the reverse author's stripe with the description of the artwork : 'TKANINA KOMPOZYCJA 80/160 | AUTOR: AGNIESZKA RUSZ- | CZYNSKA-SZAFRANSKA | [...]', signed, dated and described on the reverse: 'KOMPOZYCJA "DUKATY" AGNIESZKA RUSZCZYNSKA SZAFRANSKA TKANINA 80/160 cm | WYKONANA W 1968 i 1981 R. AUKCJA WARSZAWA - MUZEUM NARODOWE 1981 R',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
len, sizal
Sygnatura
na odwrociu autorska naszywka z odręcznym opisem pracy: 'TKANINA KOMPOZYCJA 80/160 | AUTOR: AGNIESZKA RUSZ- | CZYŃSKA-SZAFRAŃSKA | [...]'
Proweniencja
zakup na aukcji w Muzeum Narodowym w Warszawie, 1981; kolekcja prywatna, Polska
Literatura
0
Wystawiany
0