38
Leon Weissberg | "Martwa natura z kwiatami, książkami i owocami" ("Nature morte aux fleurs, livres et fruits"), 1934
Estymacja:
30,000 zł - 40,000 zł
Sprzedane
26,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna • XIX wiek - Modernizm - Międzywojnie
Artysta
Leon Weissberg (1893 - 1943)
Wymiary
50 x 64,5 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 50 x 64,5 cm, sygnowany l.d: 'L. Weissberg', na krośnie malarskim dedykacja autora: 'A bébé Michel Fontaine, amicalement | 1934', na odwrociu ramy notatka dotycząca autora, czasu i miejsca powstania
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Jeden ze wstępnych rozdziałów katalogu paryskiej wystawy z 2019 prezentującej dorobek artystyczny Léona Weissberga nosi intrygujący dla każdego czytelnika tytuł – „Dostrzec ciszę”. Wydaje się, że określenie to znakomicie charakteryzuje ogół twórczości malarza, który nawet jeśli poprzez formalną ekspresję nieco dynamizował swe kompozycje, to jednak skupiał się głównie na odtworzeniu lirycznej atmosfery i nastroju. „Przeglądając strona po stronie katalog raisonné dzieł Léona Weissberga utwierdzamy się w przekonaniu jak dobre i pełne wrażliwości jest jego malarstwo, są tu delikatne dotknięcia pędzla na płótnie, jest cisza” (Léon Weissberg. Peintre de Montparnasse, tekst Mathyeu le Bal, katalog wystawy, Galerie les Montparnos, Paryż 2019, s. 14). Komponując swoje martwe natury, autor szczególnie wyraźnie sięgał do głębin swojej wrażliwości. Specyficzny klimat jego prac potęguje stonowana paleta barwna, w której główną rolę przejmują ciepłe brązy, ugry i subtelne odcienie czerwieni. Prezentowane w katalogu płótno odróżnia się ponadto od innych kompozycji Weissberga dzięki specyficznemu modelunkowi powierzchni. Całość przesłonięta została delikatną mgiełką, która niczym zasłona otula poszczególne elementy przedstawienia. Ułożone zupełnie przypadkowo przedmioty zdają się nieznacznie drgać i pulsować. Zatarte kontury i wyczulenie na zjawiska świetlne wyraźnie zdradzają tu inspiracje impresjonizmem oraz jego zdobyczami. Sam temat i sposób jego ujęcia odwołują natomiast widza do jeszcze odleglejszych epok w historii sztuki. Martwa natura jako gatunek malarski przeżywała w dwudziestoleciu międzywojennym swój prawdziwy renesans. W międzynarodowym kręgu École de Paris stanowiła odwołanie do tradycyjnych wartości sztuki, które zapomniane przez awangardę na nowo odżyły w owym czasie. Artyści powtórnie zweryfikowali dawne motywy, przetwarzając je na wzór własnej wizji plastycznej. Balansowali pomiędzy tym, co konwencjonalne a tym, co twórcze.
Leon Weissberg studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Wiedniu i w Monachium. W 1922 roku odbył podróż artystyczną do Włoch i Holandii, przebywał także w Berlinie. W 1923 roku osiadł na stałe w Paryżu, gdzie rok później eksponował swoje prace na Salonie Jesiennym i Salonie Tuileries. Wystawiał także swoje obrazy w Galerie Zak i Galerie Manteau. Po wybuchu II wojny światowej opuścił Paryż; w 1941 roku uwięziony w obozach Gurs i Drancy, później przewieziony został do obozu w Majdanku, gdzie zginął. Jerzy Malinowski zalicza Leona Weissberga do tzw. 'Grupy Czterech' obok Zygmunta Menkesa, Alfreda Aberdama i Joachima Weingarta. Byli to artyści pochodzący ze Lwowa, który na przełomie 1925/26 zorganizowali wystawę w paryskiej galerii Jan Śliwińskiego. Weissberg malował ekspresyjne pejzaże, portrety, sceny cyrkowe i rodzajowe o tematyce żydowskiej, widoki miejskie.
Description:
"Still life with flowers, books and fruit" ("Nature morte aux fleurs, livres et fruits"), 1934
oil/canvas, 50 x 64.5 cm; signed lower left: 'L. Weissberg', on the strecher author's dedication: 'A bébé Michel Fontaine, amicalement | 1934', on the frame's backside a note related to artist, date and place of creation,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Jeden ze wstępnych rozdziałów katalogu paryskiej wystawy z 2019 prezentującej dorobek artystyczny Léona Weissberga nosi intrygujący dla każdego czytelnika tytuł – „Dostrzec ciszę”. Wydaje się, że określenie to znakomicie charakteryzuje ogół twórczości malarza, który nawet jeśli poprzez formalną ekspresję nieco dynamizował swe kompozycje, to jednak skupiał się głównie na odtworzeniu lirycznej atmosfery i nastroju. „Przeglądając strona po stronie katalog raisonné dzieł Léona Weissberga utwierdzamy się w przekonaniu jak dobre i pełne wrażliwości jest jego malarstwo, są tu delikatne dotknięcia pędzla na płótnie, jest cisza” (Léon Weissberg. Peintre de Montparnasse, tekst Mathyeu le Bal, katalog wystawy, Galerie les Montparnos, Paryż 2019, s. 14). Komponując swoje martwe natury, autor szczególnie wyraźnie sięgał do głębin swojej wrażliwości. Specyficzny klimat jego prac potęguje stonowana paleta barwna, w której główną rolę przejmują ciepłe brązy, ugry i subtelne odcienie czerwieni. Prezentowane w katalogu płótno odróżnia się ponadto od innych kompozycji Weissberga dzięki specyficznemu modelunkowi powierzchni. Całość przesłonięta została delikatną mgiełką, która niczym zasłona otula poszczególne elementy przedstawienia. Ułożone zupełnie przypadkowo przedmioty zdają się nieznacznie drgać i pulsować. Zatarte kontury i wyczulenie na zjawiska świetlne wyraźnie zdradzają tu inspiracje impresjonizmem oraz jego zdobyczami. Sam temat i sposób jego ujęcia odwołują natomiast widza do jeszcze odleglejszych epok w historii sztuki. Martwa natura jako gatunek malarski przeżywała w dwudziestoleciu międzywojennym swój prawdziwy renesans. W międzynarodowym kręgu École de Paris stanowiła odwołanie do tradycyjnych wartości sztuki, które zapomniane przez awangardę na nowo odżyły w owym czasie. Artyści powtórnie zweryfikowali dawne motywy, przetwarzając je na wzór własnej wizji plastycznej. Balansowali pomiędzy tym, co konwencjonalne a tym, co twórcze.
Leon Weissberg studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Wiedniu i w Monachium. W 1922 roku odbył podróż artystyczną do Włoch i Holandii, przebywał także w Berlinie. W 1923 roku osiadł na stałe w Paryżu, gdzie rok później eksponował swoje prace na Salonie Jesiennym i Salonie Tuileries. Wystawiał także swoje obrazy w Galerie Zak i Galerie Manteau. Po wybuchu II wojny światowej opuścił Paryż; w 1941 roku uwięziony w obozach Gurs i Drancy, później przewieziony został do obozu w Majdanku, gdzie zginął. Jerzy Malinowski zalicza Leona Weissberga do tzw. 'Grupy Czterech' obok Zygmunta Menkesa, Alfreda Aberdama i Joachima Weingarta. Byli to artyści pochodzący ze Lwowa, który na przełomie 1925/26 zorganizowali wystawę w paryskiej galerii Jan Śliwińskiego. Weissberg malował ekspresyjne pejzaże, portrety, sceny cyrkowe i rodzajowe o tematyce żydowskiej, widoki miejskie.
Description:
"Still life with flowers, books and fruit" ("Nature morte aux fleurs, livres et fruits"), 1934
oil/canvas, 50 x 64.5 cm; signed lower left: 'L. Weissberg', on the strecher author's dedication: 'A bébé Michel Fontaine, amicalement | 1934', on the frame's backside a note related to artist, date and place of creation,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany l.d: 'L. Weissberg'
Proweniencja
kolekcja Michela Fontaine'a, Paryż (1934); dom aukcyjny Artcurial, Paryż, czerwiec 2005; kolekcja Lydie Lachenal, wnuczki artysty, Paryż (od 2005); dom aukcyjny Millon et Associés, Paryż, czerwiec 2019; kolekcja prywatna, Polska
Literatura
Ladia Harambourg, Lydie Lachenal, Leon Weissberg, katalog raisonné, Paris 2009, s. 131, nr 131 (il.)
Wystawiany
0