34
Henryk Epstein | Widok z małego miasteczka, 1937-1943
Estymacja:
35,000 zł - 45,000 zł
Sprzedane
32,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna • XIX wiek - Modernizm - Międzywojnie
Artysta
Henryk Epstein (1891 - 1944)
Wymiary
54 x 65 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 54 x 65 cm, sygnowany p.d.: 'H. Epstein',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
„Pod koniec lat trzydziestych Epstein odwiedza położoną ponad sześćdziesiąt kilometrów na południowy zachód od Paryża niewielką miejscowość Épernon w departamencie Eure-et-Loir. Przyjeżdża tu zachęcony przez Émila Dehelly, aktora Komedii Francuskiej (Comédie-Française), którego poznał niegdyś na Montparnassie (…). Epstein wyczuwa przyjazną atmosferę tego miejsca. Urokliwe uliczki średniowiecznego miasteczka robią na nim wrażenie. Tu odnajduje spokój od zgiełku Paryża, zwraca także uwagę na malownicze krajobrazy otaczające Épernon (Henri Epstein. Mistrzowie École de Paris, katalog wystawy, [red.] Artur Winiarski, Villa la Fleur, Warszawa 2015, s. 169). Ostatecznie okazało się, że siła przyciągania tego małego miasteczka była tak duża, że malarz przeprowadził się tam w 1938. Wynajął dom i stworzył w nim własną pracownię. Nie przebywał jednak za często w jej murach. Gdy tylko mógł, bez względu na warunki pogodowe wyruszał w plener, by malować naturę nie z pamięci, ale na żywo. Z tego okresu pochodzą całe serie nastrojowych pejzaży z Épernon i najbliższych okolic ukazujące krajobraz zmieniający się wraz ze zmianą pór roku. Odtąd pewnego rodzaju cykliczność będzie leżeć w głównym obszarze zainteresowań Epsteina, który na swoich płótnach opowiada następujące po sobie historie. Podobnie dzieje się na prezentowanym podczas aukcji płótnie. Wiosenny widok z ulokowanego wśród wzgórz prowincjonalnego miasta zachwyca intensywnością barw oraz ekspresyjnym opracowaniem powierzchni. Nasycona zieleń przyrody budzącej się do życia z zimowego letargu współgra tu z bielą kwitnącego drzewa oraz zasnutego obłokami nieba. Zastosowana kolorystyka wydaje się czymś diametralnie różnym od dokonań artysty z „błękitnego okresu”, który trwał od początku lat 30. Trudno jednoznacznie zlokalizować odtworzoną przez Epsteina przestrzeń. Brak tutaj bowiem charakterystycznych szczegółów topograficznych, które w jednoznaczny sposób pozwalałyby na weryfikację miejsca. Założyć zatem należy, iż pejzaż ten jest zapisem wrażeń z wypraw odbywanych gdzieś w okolicach Épernon.
Uczył się malarstwa przez pewien czas w Monachium. Około 1911 roku wyjechał na stałe do Paryża, gdzie uczęszczał do jednej z pracowni artystycznych na Montparnassie. Był zaprzyjaźniony z Utrillem, Chaimem Soutinem i Amadeo Modiglianim. Wystawiał na Salonach Niezależnych (1921-23, 1925, 1928) oraz na Salonie Jesiennym w 1921 roku i Salonie Tuileryjskim w latach 1927-31. Początkowo interesował się przede wszystkim postimpresjonizmem - syntetyzmem Paula Gauguina i Ecole de Pont-Aven. Później wszedł w krąg malarzy fowistów - André Deraina, Maurice'a Vlamincka i Raoula Dufy, a także Pabla Picassa i Susanne Valadon. W obrazach z lat 1915-20 wyczuwalne są wpływy Cézanne'a i kubizmu, połączone z inspiracją fowizmem i ekspresjonizmem. W latach dwudziestych i trzydziestych Epstein coraz bardziej dynamizował formy, wprowadzał ostre kontrasty barwne i światłocieniowe, czasem stosował wyrazisty kontur. Malował przede wszystkim pejzaże, portrety, martwe natury, ale też kompozycje rodzajowe z wieśniakami, rybakami czy kobietami z półświatka. W latach 1929-31 Epstein odwiedził Bretanię - przebywał w Quiberon oraz w Concarneau - gdzie malował obrazy i akwarele z widokami portów i rybaków, a także "bretońskie" martwe natury z ekspresyjnie przedstawionymi rybami, ptakami i owocami morza.
Description:
View from little village, 1937-1943
oil/canvas, 54 x 65 cm; signed lower right: 'H. Epstein',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
„Pod koniec lat trzydziestych Epstein odwiedza położoną ponad sześćdziesiąt kilometrów na południowy zachód od Paryża niewielką miejscowość Épernon w departamencie Eure-et-Loir. Przyjeżdża tu zachęcony przez Émila Dehelly, aktora Komedii Francuskiej (Comédie-Française), którego poznał niegdyś na Montparnassie (…). Epstein wyczuwa przyjazną atmosferę tego miejsca. Urokliwe uliczki średniowiecznego miasteczka robią na nim wrażenie. Tu odnajduje spokój od zgiełku Paryża, zwraca także uwagę na malownicze krajobrazy otaczające Épernon (Henri Epstein. Mistrzowie École de Paris, katalog wystawy, [red.] Artur Winiarski, Villa la Fleur, Warszawa 2015, s. 169). Ostatecznie okazało się, że siła przyciągania tego małego miasteczka była tak duża, że malarz przeprowadził się tam w 1938. Wynajął dom i stworzył w nim własną pracownię. Nie przebywał jednak za często w jej murach. Gdy tylko mógł, bez względu na warunki pogodowe wyruszał w plener, by malować naturę nie z pamięci, ale na żywo. Z tego okresu pochodzą całe serie nastrojowych pejzaży z Épernon i najbliższych okolic ukazujące krajobraz zmieniający się wraz ze zmianą pór roku. Odtąd pewnego rodzaju cykliczność będzie leżeć w głównym obszarze zainteresowań Epsteina, który na swoich płótnach opowiada następujące po sobie historie. Podobnie dzieje się na prezentowanym podczas aukcji płótnie. Wiosenny widok z ulokowanego wśród wzgórz prowincjonalnego miasta zachwyca intensywnością barw oraz ekspresyjnym opracowaniem powierzchni. Nasycona zieleń przyrody budzącej się do życia z zimowego letargu współgra tu z bielą kwitnącego drzewa oraz zasnutego obłokami nieba. Zastosowana kolorystyka wydaje się czymś diametralnie różnym od dokonań artysty z „błękitnego okresu”, który trwał od początku lat 30. Trudno jednoznacznie zlokalizować odtworzoną przez Epsteina przestrzeń. Brak tutaj bowiem charakterystycznych szczegółów topograficznych, które w jednoznaczny sposób pozwalałyby na weryfikację miejsca. Założyć zatem należy, iż pejzaż ten jest zapisem wrażeń z wypraw odbywanych gdzieś w okolicach Épernon.
Uczył się malarstwa przez pewien czas w Monachium. Około 1911 roku wyjechał na stałe do Paryża, gdzie uczęszczał do jednej z pracowni artystycznych na Montparnassie. Był zaprzyjaźniony z Utrillem, Chaimem Soutinem i Amadeo Modiglianim. Wystawiał na Salonach Niezależnych (1921-23, 1925, 1928) oraz na Salonie Jesiennym w 1921 roku i Salonie Tuileryjskim w latach 1927-31. Początkowo interesował się przede wszystkim postimpresjonizmem - syntetyzmem Paula Gauguina i Ecole de Pont-Aven. Później wszedł w krąg malarzy fowistów - André Deraina, Maurice'a Vlamincka i Raoula Dufy, a także Pabla Picassa i Susanne Valadon. W obrazach z lat 1915-20 wyczuwalne są wpływy Cézanne'a i kubizmu, połączone z inspiracją fowizmem i ekspresjonizmem. W latach dwudziestych i trzydziestych Epstein coraz bardziej dynamizował formy, wprowadzał ostre kontrasty barwne i światłocieniowe, czasem stosował wyrazisty kontur. Malował przede wszystkim pejzaże, portrety, martwe natury, ale też kompozycje rodzajowe z wieśniakami, rybakami czy kobietami z półświatka. W latach 1929-31 Epstein odwiedził Bretanię - przebywał w Quiberon oraz w Concarneau - gdzie malował obrazy i akwarele z widokami portów i rybaków, a także "bretońskie" martwe natury z ekspresyjnie przedstawionymi rybami, ptakami i owocami morza.
Description:
View from little village, 1937-1943
oil/canvas, 54 x 65 cm; signed lower right: 'H. Epstein',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany p.d.: 'H. Epstein'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Warszawa
Literatura
0
Wystawiany
0