33
Jakub Zucker | Portret zamyślonej, około 1960
Estymacja:
12,000 zł - 18,000 zł
Sprzedane
19,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna • XIX wiek - Modernizm - Międzywojnie
Artysta
Jakub Zucker (1900 - 1981)
Wymiary
64 x 52,5 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 64 x 52,5 cm, sygnowany p.d.: 'J. Zucker', na odwrociu stempel Lilac Gallery, na krośnie malarskim papierowe nalepki wystawowe
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Ten enigmatyczny i przepełniony egzystencjalną nostalgią portret kobiety należy do grupy stosunkowo późnych dzieł Jakuba Zuckera, których powstanie sytuować można około 1960. Przytaczając wypowiedź monografistki artysty, Joanny Tarnawskiej, uznać należy, że praca ta pochodzi z czasu, kiedy malarz konsekwentnie „podąża za światłem i kolorem” (Jakub Zucker, tekst Joanna Tarnawska, Warszawa 2011). Kolejne, licznie odbywane w powojennym okresie podróże wzbogacały i tak szeroki już repertuar form plastycznych Zuckera, pogłębiając tym samym jego artystyczną wrażliwość. Artysta przemieszczał się z północy na południe Europy, ale nie tylko ten kontynent stanowił centrum jego zainteresowań. Odwiedzał obie Ameryki, jeździł na Bliski Wschód. Zaraz obok pejzaży, które konstytuują dziś Zuckera jako genialnego obserwatora otaczającej go rzeczywistości, pojawiają się także nastrojowe wizerunki ludzi. Kwestią charakterystyczną dla malarstwa portretowego twórcy jest anonimowość owych przedstawień. Trudno jednoznacznie zweryfikować, czy fizjonomie zerkające z kompozycji Zuckera to jedynie schematyczne typy odtwarzane z pamięci czy też sylwetki realnych, napotykanych ludzi. Bez względu na odpowiedź przyznać jednak należy, iż jego modeli charakteryzuje w pełni ludzka natura i rozbudowana sfera psychologiczna. Portret kobiety o smukłej szyi, ubranej w błękitną, zwiewną suknię to wizerunek zdecydowanej osoby o dużym temperamencie. Dłoń podpierająca podbródek i lekko przymknięte oczy są tutaj wyrazem skupienia i stanowczości. Daleko idący indywidualizm rysów tego, jak i innych przedstawień Jakuba Zuckera sugerują bezpośredni kontakt artysty z portretowanym. Zdaje się, że jedynie poznając swoich modeli, artysta mógł wydobyć cały emocjonalny ładunek ich duszy i zestawić go z zewnętrzną powłoką fizyczności. Sam twórca mawiał, że proces malowania stanowi dla niego ucieczkę od życiowych problemów. Ludzkie problemy i bolączki mimo wszystko uwidaczniają się w jego sztuce, a zwłaszcza w portretach, z których promieniują egzystencjalne rozterki, doświadczenia przeszłości, smutki, ale też i radości.
W wieku 13 lat uciekł do Palestyny. Po 1913 roku uczęszczał do Szkoły Sztuk Pięknych Bezalel w Jerozolimie. W 1925 roku zamieszkał w Paryżu, gdzie uczył się w Academie Julian i Colarossi. Od 1927 roku wystawiał swoje prace w Salonie Jesiennym i des Tuileries. Po II wojnie światowej wyjechał do Nowego Jorku. Malował sceny rodzajowe, także związane z folklorem żydowskim, pejzaże, portrety i martwe natury.
Description:
Pensive woman, circa 1960
oil/canvas, 64 x 52.5 cm; signed lower right: 'J. Zucker', on the reverse stamp of Lilac Gallery, on the stretcher paper exhibition labels,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Ten enigmatyczny i przepełniony egzystencjalną nostalgią portret kobiety należy do grupy stosunkowo późnych dzieł Jakuba Zuckera, których powstanie sytuować można około 1960. Przytaczając wypowiedź monografistki artysty, Joanny Tarnawskiej, uznać należy, że praca ta pochodzi z czasu, kiedy malarz konsekwentnie „podąża za światłem i kolorem” (Jakub Zucker, tekst Joanna Tarnawska, Warszawa 2011). Kolejne, licznie odbywane w powojennym okresie podróże wzbogacały i tak szeroki już repertuar form plastycznych Zuckera, pogłębiając tym samym jego artystyczną wrażliwość. Artysta przemieszczał się z północy na południe Europy, ale nie tylko ten kontynent stanowił centrum jego zainteresowań. Odwiedzał obie Ameryki, jeździł na Bliski Wschód. Zaraz obok pejzaży, które konstytuują dziś Zuckera jako genialnego obserwatora otaczającej go rzeczywistości, pojawiają się także nastrojowe wizerunki ludzi. Kwestią charakterystyczną dla malarstwa portretowego twórcy jest anonimowość owych przedstawień. Trudno jednoznacznie zweryfikować, czy fizjonomie zerkające z kompozycji Zuckera to jedynie schematyczne typy odtwarzane z pamięci czy też sylwetki realnych, napotykanych ludzi. Bez względu na odpowiedź przyznać jednak należy, iż jego modeli charakteryzuje w pełni ludzka natura i rozbudowana sfera psychologiczna. Portret kobiety o smukłej szyi, ubranej w błękitną, zwiewną suknię to wizerunek zdecydowanej osoby o dużym temperamencie. Dłoń podpierająca podbródek i lekko przymknięte oczy są tutaj wyrazem skupienia i stanowczości. Daleko idący indywidualizm rysów tego, jak i innych przedstawień Jakuba Zuckera sugerują bezpośredni kontakt artysty z portretowanym. Zdaje się, że jedynie poznając swoich modeli, artysta mógł wydobyć cały emocjonalny ładunek ich duszy i zestawić go z zewnętrzną powłoką fizyczności. Sam twórca mawiał, że proces malowania stanowi dla niego ucieczkę od życiowych problemów. Ludzkie problemy i bolączki mimo wszystko uwidaczniają się w jego sztuce, a zwłaszcza w portretach, z których promieniują egzystencjalne rozterki, doświadczenia przeszłości, smutki, ale też i radości.
W wieku 13 lat uciekł do Palestyny. Po 1913 roku uczęszczał do Szkoły Sztuk Pięknych Bezalel w Jerozolimie. W 1925 roku zamieszkał w Paryżu, gdzie uczył się w Academie Julian i Colarossi. Od 1927 roku wystawiał swoje prace w Salonie Jesiennym i des Tuileries. Po II wojnie światowej wyjechał do Nowego Jorku. Malował sceny rodzajowe, także związane z folklorem żydowskim, pejzaże, portrety i martwe natury.
Description:
Pensive woman, circa 1960
oil/canvas, 64 x 52.5 cm; signed lower right: 'J. Zucker', on the reverse stamp of Lilac Gallery, on the stretcher paper exhibition labels,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany p.d.: 'J. Zucker'
Proweniencja
Lilac Gallery, Nowy Jork; kolekcja prywatna, Polska
Literatura
0
Wystawiany
Jacques Zucker. Rediscovered, Lilac Gallery, Nowy Jork, 2 grudnia 2015 - 3 lutego 2016