Powrót do DESA.PL
31 of Liczba obiektów: 50
31
Zygmunt Józef Menkes | "Gladiole i maska", lata 30. XX w.
Estymacja:
120,000 zł - 180,000 zł
Sprzedane
110,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna • XIX wiek - Modernizm - Międzywojnie
Wymiary
115 x 73 cm
Opis
olej/płótno, 115 x 73 cm, sygnowany l.d.: ‘Menkes’, na odwrociu opisany: ‘Menkes | Paris | 9 Campagne Premiere’, nalepka Raydon Gallery oraz inna nalepka wystawowa

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Maska stała się od końca XIX stulecia ikonicznym wręcz motywem wykorzystywanym przez artystów awangardy. Mówiąc o tym złowieszczym poniekąd atrybucie, przytoczyć należy w pierwszej kolejności rozpowszechnione szeroko w kulturze masowej dzieła Jamesa Ensora. Artysta z zapałem bowiem odtwarzał barwne korowody postaci z zasłoniętymi twarzami, mało tego, sam sportretował się pośród nich, co widoczne jest na słynnym dziś „Autoportrecie z maskami” (Menard Art Museum w Komaki, 1899). Maska jako przedmiot rytualny przetransportowany z kultur pierwotnych fascynowała kolejne pokolenia twórców. Kto inny, jak nie sam Pablo Picasso, „ubrał” sportretowane przez siebie prostytutki z ulicy d’Avinyo w prymitywne, afrykańskie maski. Tym tropem podążali także inni kubiści, a także twórcy związani z ekspresjonizmem, chociażby Emil Nolde. Maska jest w ich artystycznych rozważaniach silnie nasycona symbolicznymi treściami. Staje się wyrazem fałszu, ukrytych emocji, wciąga widza w niebezpieczną grę pozorów i kreuje własne mistyfikacje. Na lata 20. i 30. XX wieku przypada okres dynamicznego rozwoju tendencji ekspresjonistycznych. Zygmunt Józef Menkes kreował wówczas swój indywidualny sposób wypowiedzi, w którym operował dynamiczną plamą barwną i intensywnym kolorem. Liczne podróże dały mu ponadto możliwość do zapoznania się z najnowszymi prądami w sztuce europejskiej. Prezentowana w katalogu praca stanowi na tle innych kompozycji wykorzystujących motyw maski swego rodzaju ewenement. Maska ukazana przez Menkesa potraktowana została jako indywidualny i samodzielny element martwej natury. Artysta oderwał ów atrybut od jego humanistycznych konotacji i nadał mu tym samym nowego znaczenia. Komiczna „twarz” zestawiona z wazonem czerwonych gladioli niesie za sobą zdecydowanie pozytywny wydźwięk i afirmację życia, którą to wielokrotnie podkreślali krytycy zajmujący się twórczością malarza. Dodatkowo wysoko u góry umieścił Menkes paletę, przedmiot wprost kojarzący się z jego profesją i często występujący na jego płótnach. Zastanawiać się można dziś, czy aby skonfrontowanie owych rekwizytów nie było tutaj celowym zabiegiem. Być może artysta zasugerował w ten sposób rolę, jaką odgrywa na polu plastyki twórca – kreator pewnego rodzaju złudzeń i świata enigmy.
Studiował w Szkole Przemysłowej we Lwowie, następnie w krakowskiej ASP. Uczył się także w pracowni Alexandra Archipenki w Berlinie. W 1923 wyjechał do Paryża, gdzie wszedł w krąg malarzy Ecole de Paris. Wystawiał na paryskich Salonach: Jesiennym, Niezależnych, Tuileries. Związany był z życiem artystycznym w Polsce. Należał do ugrupowania Nowa Generacja, był członkiem Zrzeszenia Artystów Plastyków Zwornik. Malował pejzaże, kompozycje figuralne, akty, portrety, martwe natury, sceny z życia Żydów. Poza malarstwem olejnym, tworzył również gwasze, akwarele i rysunki.

Description:
"Gladiolas and mask", 1930s
oil/canvas, 115 x 73 cm; signed lower left: ‘Menkes’, on the reverse inscribed: ‘Menkes | Paris | 9 Campagne Premiere’, label of Raydon Gallery and another exhibition label,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany l.d.: ‘Menkes’
Proweniencja
kolekcja Irene Stern, Riverdale; kolekcja prywatna, Stany Zjednoczone; kolekcja prywatna, Polska
Literatura
Czesław Czapliński, Kolekcje sztuki polskiej w Ameryce, Warszawa-New York 2005, s. 37 (il.); Sigmund Menkes 1896-1986, New York 1993, poz. 61 (il.)
Wystawiany
Raydon Gallery, Nowy Jork, Stany Zjednoczone