Powrót do DESA.PL
20 of Liczba obiektów: 50
20
Michał Gorstkin Wywiórski | Pastuszek, po 1884
Estymacja:
70,000 zł - 90,000 zł
Sprzedane
70,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna • XIX wiek - Modernizm - Międzywojnie
Wymiary
38,5 x 23,7 cm
Opis
olej/deska, 38,5 x 23,7 cm, sygnowany p.d.: 'M.G.Wywiórski',

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


Twórczość Michała Gorstkina Wywiórskiego dzieli się na dwa wyraźne okresy. W pierwszym malownicze i egzotyczne postaci (najczęściej Kozacy, Czerkiesi bądź Tatarzy) przedstawiał malarz na tle krajobrazu. W drugim skupił się już na samym, niezaludnionym pejzażu. Oferowany obraz, przynależąc do pierwszego okresu, zalicza się do niewielkiej grupy dzieł, w których Wywiórski przedstawia życie wsi. Temat fascynował artystów przełomu wieków – przeważnie już zamieszkujących miasta – ze względu na swoją autentyczność i malowniczość. To właśnie tutaj ludzie, dzięki kontaktowi z przyrodą i życiu w wyznaczanym przez nią rytmie, mieli zachować pierwotną i pozytywną stronę człowieczeństwa. Zainteresowanie wsią miało jednak również wymiar społeczny. Od połowy wieku XIX wieku malarstwo realistyczne przedstawiało chłopów w ich codziennym życiu. Do grona wybitnych artystów obrazujących wiejskie życie należą Gustave Courbet i Jean-François Millet. W ich sztuce – zdawałoby się, że będącej prostym i chłodnym zapisem rzeczywistości, daje się wyczuć współczucie. W Polsce znakomitym przykładem takich scen są choćby wczesne dzieła Józefa Chełmońskiego. Prezentowana praca tchnie spokojem – jest zakomponowana w interesujący i rzadki dla artysty sposób. Chłopiec patrzy tam, gdzie widz nie może spojrzeć. Ten zabieg oraz kadr z „uciętą” w połowie krową otwiera obraz na prawo, zmuszając do zastanowienia nad tym, co ściągnęło wzrok chłopca. Być może jest to zwyczajna chwila zadumy? Taki sposób budowania obrazu, znany przynajmniej od czasu pasteli Edgara Degas, wiąże się z wynalezieniem fotografii. Nowe medium wpłynęło na praktykę malarską, nadając pracom dynamiki i pozory przypadkowości. Obraz jest świadectwem solidnego malarskiego warsztatu, który ukształtował Wywiórski w okresie monachijskim, pobierając nauki u Józefa Brandta i Alfreda Wierusza-Kowalskiego. Gładka i cienka partia trawy jest usiana lekkimi plamami roślinności i kontrastuje z grubo malowanym niebem.
Studia artystyczne odbył w latach 1883-1887 w Monachium u K. Rauppa i N. Gysisa oraz w pracowniach J. Brandta i A. Wierusza-Kowalskiego. Od 1904 działał aktywnie w Poznaniu, gdzie był członkiem TPSP i stowarzyszenia Artystów. Wystawiał w Poznaniu, w Krakowie, Warszawie i Lwowie, a także w Berlinie, Petersburgu, Monachium i Kijowie. Współpracował przy tworzeniu kilku panoram: z J. Fałatem, W. Kossakiem, A. Piotrowskim i J. Stanisławskim przy realizacji "Berenzyny"; z J. Styką - przy malowaniu "Bema w Siedmiogrodzie"; z W. Kossakiem, J. Ryszkiewiczem i K. Rozwadowskiem - przy komponowaniu "Napoleona pod Piramidami". Dominującym tematem w twórczości artysty był realistycznie traktowane pejzaże ze szczególnym uwzględnieniem efektów luministycznych.

Description:
Shepherd boy, after 1884
oil/board, 38.5 x 23.7 cm; signed lower right: 'M.G.Wywiorski',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
olej/deska
Sygnatura
sygnowany p.d.: 'M.G.Wywiórski'
Proweniencja
DESA Unicum, październik 2016; kolekcja prywatna, Warszawa
Literatura
0
Wystawiany
0