19
Michał Gorstkin Wywiórski | "W ogrodzie", 1906-1914
Estymacja:
6,000 zł - 8,000 zł
Sprzedane
7,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna • XIX wiek - Modernizm - Międzywojnie
Wymiary
20,5 x 28 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno naklejone na tekturę, 20,5 x 28 cm, sygnowany l.d.: 'M. G. Wywiórski', na odwrociu papierowa nalepka aukcyjna
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
W początkach XX stulecia Michał Gorstkin Wywiórski skoncentrował się w swojej sztuce przede wszystkim na tematyce pejzażowej i to w tym gatunku objawił swój największy malarski kunszt. W początkowym okresie twórczości malarz pozostawał w kręgu wpływów obrazów Józefa Brandta i Alfreda Wierusza-Kowalskiego, sam chętnie malując sceny rodzajowe, zwłaszcza orientalne. Malowane z wielką maestrią tła pejzażowe w kompozycjach rodzajowych oraz odbyte liczne podróże – Wywiórski zwiedził Hiszpanię i Egipt, wyjeżdżał także na Litwę, wyspę Sylt, do Norwegii, Szwecji, nad Morze Północne i Bałtyk, malował w Amsterdamie, na Krymie i Kaukazie – skłoniły najpewniej artystę do realizowania się w sztuce malowanego krajobrazu. Twórca, choć nie pracował bezpośrednio w plenerze, umiejętnie rejestrował zmienność i urodę żywiołów. Doskonale realizował się zarówno w technice olejnej, jak i pastelowej. Już za życia artysty pisano, iż jego pejzaże odznaczały się prawdą, odczuciem nastroju, swojskością (Ku morzu z biegiem rzek. Michał Gortskin-Wywiórski, oprac. Liliana Giełdon, Monika Jankiewicz-Brzostowska, katalog wystawy, Centralne Muzeum Morskie w Gdańsku, Gdańsk 2005, s. 12-13). Niebagatelny wpływ na zwrócenie znaczącej uwagi przez Wywiórskiego na zagadnienie pejzażu miało doświadczenie młodopolskiego panteizmu, filozoficznego nurtu utożsamiającego żywy świat z Bogiem, nadając przyrodzie wartości religijnych przekształcających pejzaż w przestrzeń modlitwy.
Studia artystyczne odbył w latach 1883-1887 w Monachium u K. Rauppa i N. Gysisa oraz w pracowniach J. Brandta i A. Wierusza-Kowalskiego. Od 1904 działał aktywnie w Poznaniu, gdzie był członkiem TPSP i stowarzyszenia Artystów. Wystawiał w Poznaniu, w Krakowie, Warszawie i Lwowie, a także w Berlinie, Petersburgu, Monachium i Kijowie. Współpracował przy tworzeniu kilku panoram: z J. Fałatem, W. Kossakiem, A. Piotrowskim i J. Stanisławskim przy realizacji "Berenzyny"; z J. Styką - przy malowaniu "Bema w Siedmiogrodzie"; z W. Kossakiem, J. Ryszkiewiczem i K. Rozwadowskiem - przy komponowaniu "Napoleona pod Piramidami". Dominującym tematem w twórczości artysty był realistycznie traktowane pejzaże ze szczególnym uwzględnieniem efektów luministycznych.
Description:
"In the garden", 1906-1914
oil/canvas mounted on paperboard, 20.5 x 28 cm; signed lower left: 'M. G. Wywiorski', on the reverse paper auction label,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
W początkach XX stulecia Michał Gorstkin Wywiórski skoncentrował się w swojej sztuce przede wszystkim na tematyce pejzażowej i to w tym gatunku objawił swój największy malarski kunszt. W początkowym okresie twórczości malarz pozostawał w kręgu wpływów obrazów Józefa Brandta i Alfreda Wierusza-Kowalskiego, sam chętnie malując sceny rodzajowe, zwłaszcza orientalne. Malowane z wielką maestrią tła pejzażowe w kompozycjach rodzajowych oraz odbyte liczne podróże – Wywiórski zwiedził Hiszpanię i Egipt, wyjeżdżał także na Litwę, wyspę Sylt, do Norwegii, Szwecji, nad Morze Północne i Bałtyk, malował w Amsterdamie, na Krymie i Kaukazie – skłoniły najpewniej artystę do realizowania się w sztuce malowanego krajobrazu. Twórca, choć nie pracował bezpośrednio w plenerze, umiejętnie rejestrował zmienność i urodę żywiołów. Doskonale realizował się zarówno w technice olejnej, jak i pastelowej. Już za życia artysty pisano, iż jego pejzaże odznaczały się prawdą, odczuciem nastroju, swojskością (Ku morzu z biegiem rzek. Michał Gortskin-Wywiórski, oprac. Liliana Giełdon, Monika Jankiewicz-Brzostowska, katalog wystawy, Centralne Muzeum Morskie w Gdańsku, Gdańsk 2005, s. 12-13). Niebagatelny wpływ na zwrócenie znaczącej uwagi przez Wywiórskiego na zagadnienie pejzażu miało doświadczenie młodopolskiego panteizmu, filozoficznego nurtu utożsamiającego żywy świat z Bogiem, nadając przyrodzie wartości religijnych przekształcających pejzaż w przestrzeń modlitwy.
Studia artystyczne odbył w latach 1883-1887 w Monachium u K. Rauppa i N. Gysisa oraz w pracowniach J. Brandta i A. Wierusza-Kowalskiego. Od 1904 działał aktywnie w Poznaniu, gdzie był członkiem TPSP i stowarzyszenia Artystów. Wystawiał w Poznaniu, w Krakowie, Warszawie i Lwowie, a także w Berlinie, Petersburgu, Monachium i Kijowie. Współpracował przy tworzeniu kilku panoram: z J. Fałatem, W. Kossakiem, A. Piotrowskim i J. Stanisławskim przy realizacji "Berenzyny"; z J. Styką - przy malowaniu "Bema w Siedmiogrodzie"; z W. Kossakiem, J. Ryszkiewiczem i K. Rozwadowskiem - przy komponowaniu "Napoleona pod Piramidami". Dominującym tematem w twórczości artysty był realistycznie traktowane pejzaże ze szczególnym uwzględnieniem efektów luministycznych.
Description:
"In the garden", 1906-1914
oil/canvas mounted on paperboard, 20.5 x 28 cm; signed lower left: 'M. G. Wywiorski', on the reverse paper auction label,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
olej/płótno naklejone na tekturę
Sygnatura
sygnowany l.d.: 'M. G. Wywiórski'
Proweniencja
kolekcja rodziny artysty; dom aukcyjny Agra-Art, czerwiec 2005; kolekcja prywatna, Warszawa
Literatura
Maria Gołąb, Michał Gorstkin Wywiórski - pejzaże. Między niebem a ziemią, Centrum Kultury Zamek w Poznaniu, Poznań 2004, s. 122, nr kat. 118, s. 98 (il.)
Wystawiany
Maria Gołąb, Michał Gorstkin Wywiórski - pejzaże. Między niebem a ziemią, Centrum Kultury Zamek w Poznaniu, 26 lutego - 21 marca 2004