17
Władysław Wankie | Scena orientalna, około 1893
Estymacja:
40,000 zł - 60,000 zł
Sprzedane
38,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna • XIX wiek - Modernizm - Międzywojnie
Artysta
Władysław Wankie (1860 - 1925)
Wymiary
45 x 28 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 45 x 28 cm, sygnowany p.d. 'Wankie', na odwrociu stempel monachijskiego składu materiałów malarskich, na krośnie malarskim numer odwołujący się do jego rozmiaru: '30' oraz nalepka z numerem: '84.', na odwrociu ramy ślad nalepki ramiarskiej
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Twórczość Władysława Wankiego rozwijała się w bliskości monachijskiej kolonii artystycznej. Artysta spędził w Bawarii ponad 20 lat, a jego twórczość świetnie korespondowała z tamtejszymi tendencjami. Uprawiał rodzajowe, realistyczne malarstwo bliskie poetyce Stimmungu. Wankie był zapalonym rysownikiem: portretował życie miejskie i ludzkie typy. Uprawiał również krytykę. Współpracował z polskimi czasopismami „Wędrowcem” czy „Tygodnikiem Ilustrowanym”, a w krakowskiej „Sztuce” opublikował cykl artykułów „Listy z Monachium”. Na jego pojmowanie realizmu wpłynął kontakt z Aleksandrem Gierymskim, którego poznał w 1888 roku. Bliżej ostatniej dekady XIX wieku coraz wnikliwiej obserwował naturę i zajmował się studiami kolorystyczno-świetlnymi. Prezentowana „Scena orientalna” to rzadki przykład tego rodzaju tematyki w dziele Wankiego. Jak kontekst dla jej datowania może posłużyć zaginiony rysunek, opublikowany w katalogu wystawy monograficznej malarza (1989, Muzeum Narodowe w Warszawie). Ujął w nim tę samą postać dziewczyny, którą odtworzył w prawym dolnym rogu olejnej kompozycji. Artystyczne podróże Wankiego zostały rozpoznane: wiadomo, że artysta podróżował nad Bałtyk, Morze Północne i do północnej Francji. W źródłach dotyczących życia i twórczości malarza braknie informacji na temat podróży w rejon basenu Morza Śródziemnego. Prezentowana praca mogłaby być monachijskim dziełem z wyobraźni lub też faktycznym zapisem z nieznanej wyprawy. W 1887 roku Wankie odwiedził Hiszpanię i być może „Scena orientalna” byłaby związana z tym wydarzeniem.
Władysław Wankie był malarzem i krytykiem sztuki. Jego twórczość była wysoko ceniona przez polskie środowisko artystyczne, po śmierci została niemal zupełnie zapomniana. Malarstwa uczył się w Warszawie – Wojciech Gerson nazywał go swoim najlepszym uczniem. Później studiował w Krakowie u Jana Matejki i w Monachium, gdzie spędził większą część twórczego życia. Początkowo malował realistycznie ujęte sceny rodzajowe i pejzaże, później w jego obrazach odnaleźć można wpływy malarstwa impresjonistów oraz niemieckiego malarstwa symbolicznego.
Description:
Orient scene, circa 1893
oil/canvas, 45 x 28 cm; signed lower right: 'Wankie', on the reverse stamp of Munich based art materials supplier, on the stretchr a number related to dimension of canvas: '30' and label with number: '84.', on the reverse fragment of label of framing atelier,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Twórczość Władysława Wankiego rozwijała się w bliskości monachijskiej kolonii artystycznej. Artysta spędził w Bawarii ponad 20 lat, a jego twórczość świetnie korespondowała z tamtejszymi tendencjami. Uprawiał rodzajowe, realistyczne malarstwo bliskie poetyce Stimmungu. Wankie był zapalonym rysownikiem: portretował życie miejskie i ludzkie typy. Uprawiał również krytykę. Współpracował z polskimi czasopismami „Wędrowcem” czy „Tygodnikiem Ilustrowanym”, a w krakowskiej „Sztuce” opublikował cykl artykułów „Listy z Monachium”. Na jego pojmowanie realizmu wpłynął kontakt z Aleksandrem Gierymskim, którego poznał w 1888 roku. Bliżej ostatniej dekady XIX wieku coraz wnikliwiej obserwował naturę i zajmował się studiami kolorystyczno-świetlnymi. Prezentowana „Scena orientalna” to rzadki przykład tego rodzaju tematyki w dziele Wankiego. Jak kontekst dla jej datowania może posłużyć zaginiony rysunek, opublikowany w katalogu wystawy monograficznej malarza (1989, Muzeum Narodowe w Warszawie). Ujął w nim tę samą postać dziewczyny, którą odtworzył w prawym dolnym rogu olejnej kompozycji. Artystyczne podróże Wankiego zostały rozpoznane: wiadomo, że artysta podróżował nad Bałtyk, Morze Północne i do północnej Francji. W źródłach dotyczących życia i twórczości malarza braknie informacji na temat podróży w rejon basenu Morza Śródziemnego. Prezentowana praca mogłaby być monachijskim dziełem z wyobraźni lub też faktycznym zapisem z nieznanej wyprawy. W 1887 roku Wankie odwiedził Hiszpanię i być może „Scena orientalna” byłaby związana z tym wydarzeniem.
Władysław Wankie był malarzem i krytykiem sztuki. Jego twórczość była wysoko ceniona przez polskie środowisko artystyczne, po śmierci została niemal zupełnie zapomniana. Malarstwa uczył się w Warszawie – Wojciech Gerson nazywał go swoim najlepszym uczniem. Później studiował w Krakowie u Jana Matejki i w Monachium, gdzie spędził większą część twórczego życia. Początkowo malował realistycznie ujęte sceny rodzajowe i pejzaże, później w jego obrazach odnaleźć można wpływy malarstwa impresjonistów oraz niemieckiego malarstwa symbolicznego.
Description:
Orient scene, circa 1893
oil/canvas, 45 x 28 cm; signed lower right: 'Wankie', on the reverse stamp of Munich based art materials supplier, on the stretchr a number related to dimension of canvas: '30' and label with number: '84.', on the reverse fragment of label of framing atelier,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany p.d. 'Wankie'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Polska
Literatura
porównaj: Władysław Wankie 1860-1925, katalog wystawy, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 1989, s. 155, nr kat. IV/5 (il.; szkic motywu do prezentowanego obrazu)
Wystawiany
0