Powrót do DESA.PL
60 of Liczba obiektów: 60
60
Maurycy Gomulicki (1969) | "Pink Pearl", 2011
Estymacja:
1,200 zł - 2,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989
Artysta
Maurycy Gomulicki (1969)
Wymiary
śr.: 12 cm
Kategoria
Opis
farba samochodowa/włókno szklane, śr.:12 cm, sygnowany, datowany i numerowany na spodzie: '20/33 | [sygnatura] | 2011', ed. 20/33

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Prezentowana praca Maurycego Gomulickiego jest pochodną realizacji artysty z 2009 pt. „Perła”. Dzieło o średnicy ponad 2 metrów stanęło przed siedzibą Galerii Arsenał w Białymstoku i było rezultatem warsztatów przeprowadzonych przez artystę w Domu Pracy Twórczej w Wigrach. Izabela Kopania pisała o pracy tak: „Odrealnioną kulę należy widzieć w kontekście tego, co Maurycy Gomulicki określa mianem kultury rozkoszy. W jego ujęciu jest to idea wielowymiarowa, ocierająca się o seksualność i sensualność materii, jak też o kwestie społeczne i polityczne. Zmysłowość perły nawiązuje też do hasła ‘pink notdead’ towarzyszącego projektom artysty i odnoszącego się do powszechnego w kulturze europejskiej rozumienia różu jako koloru słodyczy, kiczu i rozkoszy. W podobnych kategoriach postrzegane są także perły. „Praca Gomulickiego, nasycona symboliką, jest wysublimowaną grą z historią sztuki i przeciwstawnymi znaczeniami perły. Artysta umiejętnie wykorzystuje ich ambiwalencję. Niewielka kulka, wydobywana z muszli perłopławów, miała posmak egzotyki, a jej urok wyzwalał kolonialne i handlowe ambicje nowożytnych imperiów. Perła o nieregularnym kształcie (barocco) nie tylko patronuje jednej z epok kultury europejskiej, ale też materializuje kojarzone z nią rozbuchanie fantazji i umiłowanie przepychu. Perły są obiektem pożądania i wyrazem bogactwa, symbolem czystości i atrybutem Chrystusa i Dziewicy. Blask i kulisty kształt pozwoliły postrzegać je jako symbol doskonałości, mistycy widzieli w nich uszlachetnienie instynktów i uduchowienie materii. Były afrodyzjakiem i lekiem, a jednocześnie wierzono, że przynoszą łzy i nieszczęście”(Izabela Kopania, „Maurycy Gomulicki, Perła”, dostęp: https://galeria-arsenal.pl/prace/perla).
Artysta, grafik, fotograf, autor instalacji plastycznych i krótkich form filmowych. Studiował na Wydziale Grafiki ASP w Warszawie (1987-1992). W 1992 otrzymał dyplom z Grafiki Warsztatowej (prof. Strenta) i Malarstwa (prof. J. Tchórzewski). Studiował także za granicą. Swoje prace - grafiki komputerowe, rysunki, instalacje, fotografie, prezentował m.in. w Muzeum Warszawskiej ASP, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski i Małej Galerii ZPAF CSW w Warszawie, Galerii FF w Łodzi, Centre d'Art Contemporain w Grenoble (1992), Ernst Múzeum w Budapeszcie (1997). Konsultant i współautor fotografii w projekcie pn.: "ABCDF - słownik wizualny Meksyku Miasta" (2000-02). W latach 2003–05 jego projekt Air Bridge został zrealizowany w ramach: InSite – Art Practices in the Public Domain w San Diego (USA) i Tijuana w Meksyku. W piśmie Machina prowadził rubrykę pt. Rzecz kultowa, o najdziwniejszych gadżetach świata (później we Fluidzie). W ramach projektu "MEXXXICO Erotica Shop" zaprojektował w Meksyku, wspólnie z Jorge Covarrubias i Salvador Quiroz, sieć różowych sex-shopów. Przez szereg lat był również autorem okładek do książek naukowych w wydawnictwie PWN oraz ilustracji dla dzieci w miesięczniku Pentliczek. Publikował m.in. w pismach Fluid, Piktogram - talking pictures magazine i Trzaskopismo. Zilustrował ponadto meksykańskie wydanie "Iwony, księżniczki Burgunda" Witolda Gombrowicza. Autor 5 filmów animowanych. Mieszka w Warszawie i Meksyku.

Description:
"Pink Pearl"
, diameter:12 cm; signed, dated and described: '20/33 | [signature] | 2011', ed. 20/33,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
farba samochodowa/włókno szklane
Sygnatura
sygnowany, datowany i numerowany na spodzie: '20/33 | [sygnatura] | 2011'