Powrót do DESA.PL
29 of Liczba obiektów: 60
29
Artur Żmijewski Paweł Althamer | "Torso", 2020
Estymacja:
10,000 zł - 14,000 zł
Sprzedane
14,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989
Wymiary
81 x 65 cm
Opis
akryl/płótno, 81 x 65 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: '"TORSO" | 2020 | PAWEŁ ALTHAMER | ARTUR ŻMIJEWSKI', sygnowany w kompozycji

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


Paweł Althamer i Artur Żmijewski poznali się w pracowni Grzegorza Kowalskiego, podczas studiów w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Jak powszechnie wiadomo, u Kowalskiego wykształcone zostało grono artystów i artystek ważnych dla nurtu sztuki krytycznej – łączyła ich myśl o kwestionowaniu zasad rządzących zastaną rzeczywistością za pomocą swojej sztuki. Jednak w historii prezentowanego obrazu znacznie ważniejszy jest wątek osobistej relacji dwóch artystów. W miejscu znanym jako słynna „Kowalnia” rozpoczęła się ich znajomość, która następnie przerodziła się w wieloletnią, trwającą do dziś przyjaźń. Tak opisał to Karol Sienkiewicz, krytyk sztuki i autor książki o Althamerze: „Z Arturem Żmijewskim znają się oczywiście z pracowni Kowalskiego na Wydziale Rzeźby, powszechnie zwanej później Kowalnią. (…) Artura z tamtych czasów, z początku lat dziewięćdziesiątych, Althamer zapamiętał jako ‘człowieka w pozie myśliciela z dość chmurną miną i zasępionym czołem’” (Karol Sienkiewicz, Patriota wszechświata. O Pawle Althamerze, Kraków – Warszawa 2017, s. 45). W cytowanej książce Sienkiewicz opowiada o wspólnych eksperymentach obu artystów – nie tylko w obszarze sztuki. Razem działali oni artystycznie, jednak – jak to bywa w przyjaźni – dzieląc czas, oddawali się także wspólnym rozrywkom. Były to przykładowo narkotyczne seanse. Zażywanie substancji „poszerzających percepcję”, pozwalających też osiągnąć odmienne stany świadomości, to historie tyleż specyficzne, co znane z historiografii artystycznej, niejako oczywiste dla artystów poszukujących nowych doświadczeń, nie tylko wizualnych. Podobną, choć jednak odmienną historię powstania ma prezentowany tutaj obraz „Torso”. Nie ma w tej historii narkotyków, istotną rolę odegrał w niej za to alkohol. Prezentowany tutaj obraz powstał podczas wspólnego posiedzenia Althamera i Żmijewskiego o charakterze artystyczno-towarzyskim. Spotkanie to było suto zakrapiane alkoholem. Panowie wypili wówczas dużą ilość whisky. Obraz został namalowany wspólnie. Kompozycję tworzy zarys twarzy i swobodnie zaznaczony tułów. Antropomorficzną postać otacza plama zieleni, tworząc dla niej tło i ramę. W miejscu oczu wetknięto małe kamyki. Powierzchnia przedstawienia nosi ślady różnych działań mających na celu urozmaicenie faktury obrazu. Widoczne są powierzchnie odciśniętej farby – przeniesionej na płótno z innego nośnika czy też po prostu „dekorowanej” odciskaniem na niej przedmiotów. Całość daje bardzo ekspresyjne wrażenie. Pociągnięcia pędzla są swobodne, zamaszyste, jakby urwane. Praca estetycznie nawiązuje do zjawisk w malarstwie określanych jako „brutalizm”, choć nie wydaje się, by było to świadomym celem artystów. Z relacji Żmijewskiego wynika, że ilość wypitej whisky spowodowała, że wyniki swoich działań artyści mogli dostrzec dopiero kolejnego dnia po ich zakończeniu, gdy doszli do siebie… Nadanie obrazowi tytułu „Torso” stwarza zabawny efekt. Konotuje tradycję sztuki i kunsztownych torsów – eleganckich portretów. Wspólne działania artystyczne Althamera i Żmijewskiego trwają od lat. Często ich efektami bywały kolaże. Tworzyły je kawałki obrazów i fotografii wycinanych z różnych publikacji. W zależności od źródła pochodzenia wycinki miewały różnych charakter – od naukowego po erotyczny. Artyści poddawali je obróbce – domalowywali i dorysowywali elementy kompozycji. Z jednej strony prace te przywołują wydarzenia historyczne, pojawiają się w nich wątki wojenne – za sprawą odpowiednich wycinków. Z drugiej strony są to prace często pozbawione charakterystycznej dla sztuki tych artystów polityczności – krytyki społecznej i wezwań do aktywizmu. Są w nich za to obecne wątki pochodzące z poezji, na przykład Czesława Miłosza czy Rafała Wojaczka. Prezentowane tutaj płótno można uznać za wytwór podobnej praktyki. Reprezentuje ono podobny „gatunek” artystyczny – jest efektem malarskiego działania dwóch przyjaciół.

Description:
"Torso", 2020
acrylic/canvas, 81 x 65 cm; signed, dated and described on the reverse: '"TORSO" | 2020 | PAWEL ALTHAMER | ARTUR ZMIJEWSKI', signed in composition,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
akryl/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: '"TORSO" | 2020 | PAWEŁ ALTHAMER | ARTUR ŻMIJEWSKI'