28
Daniel Rycharski Sławomir Shuty | Bez tytułu, 2007
Estymacja:
15,000 zł - 20,000 zł
Sprzedane
14,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989
Artysta
Daniel Rycharski Sławomir Shuty
Wymiary
135 x 105 cm
Kategoria
Opis
szablon, akryl/płyta, 135 x 105 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'ZREALIZOWANO | WE WSPÓŁPRACY | SHUTY & | RYCHARSKI | WYSTAWA | DOŻYNKI | 2007',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Prezentowana w niniejszym katalogu praca autorstwa grupy Duet, czyli artysty Daniela Rycharskiego i reżysera i prozaika Sławomira Shutego, powstała na wystawę „Dożynki III. Demoniczna lewatywa”, która odbyła się w 2007 w Łodzi. Przedmiotem wystawy były prace wykonane w technice szablonu, których głównym tematem są refleksje na temat wiejskości. Mieszają się tam zagadnienia tradycji i wiary w połączeniu z symboliką zachodniej kultury wizualnej w jej tandetnym wydaniu: filmów grozy, konsumpcjonizmu, prasy erotycznej. Było to ironiczne spojrzenie na funkcjonowania człowieka wśród papki znaków, symboli i znaczeń, przemieszania popkulturowych gadżetów z symbolami religijnymi, z jednej strony zgrzebności odrapanych murów, z drugiej wręcz perwersyjnie estetyzowanych centrów handlowych i koncernów. Kanwą do powstania obrazów było opowiadanie Shutego „O czym rozmawialiśmy pochyleni nad gorejącym sercem”, które z jednej strony jest żartobliwym opisem stosunków panujących na polskiej prowincji, z drugiej zaś eksplikacją artystycznego credo grupy Duet. Na wystawie zaprezentowano również pokaz kolorowych slajdów „kwietnych geometrycznych konstrukcji powstałych na bazie mięsa i resztek organicznych”. Pokazane na wystawie prace stanowią pierwszą część tryptyku „Miejska sztuka ludowa”. Głównym zamysłem tego projektu była próba stworzenia sztuki mającej charakter „ludowy, dekoracyjny, relaksacyjny” w warunkach miejskich. Grupa artystyczna Duet powstała w 2005 w wyniku spotkania Sławomira Shutego i Daniela Rycharskiego. Do momentu powstania prezentowanej pracy owocem współpracy tych dwóch artystów było kilka zrealizowanych projektów m.in. okładka do książki „Produkt Polski” wydanej przez Wydawnictwo korporacja ha!art, oraz udział w wystawie: „Piłka. Puma. Artyści” w Krakowie i Norymberdze w 2006. Poruszanie tematyki wiejskiej jest motywem przewodnim twórczości Daniela Rycharskiego. Tryptyk „Miejska sztuka ludowa”, współtworzony z reżyserem i prozaikiem Sławomirem Shutym był przełomowy. „Wiejski kontekst praktycznie nie istniał wtedy w polskiej sztuce, a jeżeli się pojawiał, to jak w Wycinankach Katarzyny Kmity, płaskich antykonsumpcyjnych pracach nawiązujących do ludowej ornamentyki. Dożynki zbytnio od tej perspektywy nie odbiegają. Nic dziwnego: w 2004 roku premierę miało Wesele Wojciecha Smarzowskiego, które utrwaliło obraz wsi rubasznej i prymitywnej. Na podobnym etapie była ówczesna krytyka artystyczna. Anka Leśniak w recenzji wystawy pisze o Polsce małomiasteczkowej i wiejskiej jak o zupełnie odrębnej rzeczywistości niezdolnej do wytwarzania czy współtworzenia jakiegokolwiek dyskursu, w modelowo egzotyzującym fragmencie mieszcząc wszystkie klisze: ‘Właściwie większość obszaru Polski to małe miasteczka, dobrze znające się społeczności, posiadające swoje wierzenia i uprzedzenia, strach przed Innym. ≪Post-ludowa≫ rubaszność, instynkty i żądze mieszają się w nich z kościelną obrządkowością’” (Piotr Policht, Sztuki stosowane teologicznie, „SZUM”, nr 24, 2019, s. 72). Jak pisze Policht, faktyczną problematyką twórczości Rycharskiego i Shutego była nie tylko reprezentacja tematyki wiejskiej w ogólnym dyskursie dotyczącym szeroko pojętej kultury współczesnej, ale również walka z uprzedzeniami i kliszami, które się na ten temat powiela. Składa się to nie tylko na specyficzny styl i język wypowiedzi artystycznej Rycharskiego, ale jego unikalną postawę etyczną. Rodzinna miejscowość Kurówko nie jest dla niego li tylko tematem i tłem działań – Rycharski rzeczywiście animuje lokalną społeczność, a nawet próbuje kształtować jej ikonosferę. Jednym z objawów tego typu działań jest właśnie wiejski street art. Jak pisze Plicht: „W Kurówku krążą historie o zwierzęciu, które zawodzi nocą na bagnach, a jego głos nie przypomina żadnego innego znanego ludziom stworzenia. Pod wpływem takich historii Rycharski zaludnia wieś hybrydycznymi stworzeniami, które składają się na projekt ‘Wiejski street art’. Początkowo maluje zwierzęta na domach należących do jego rodziny, z czasem jego menażeria rozpełza się na sąsiednie domostwa, stodoły czy przystanki autobusowe. Mieszkańcy Kurówka witają je na swoich podwórkach całkiem chętnie, ale mimo wszystko raczej od strony pół niż ulicy” (ibid.).
Description:
Untitled, 2007
acrylic, stencil/board, 135 x 105 cm; signed, dated and described on the reverse: 'ZREALIZOWANO | WE WSPOLPRACY | SHUTY & | RYCHARSKI | WYSTAWA | DOZYNKI | 2007', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Prezentowana w niniejszym katalogu praca autorstwa grupy Duet, czyli artysty Daniela Rycharskiego i reżysera i prozaika Sławomira Shutego, powstała na wystawę „Dożynki III. Demoniczna lewatywa”, która odbyła się w 2007 w Łodzi. Przedmiotem wystawy były prace wykonane w technice szablonu, których głównym tematem są refleksje na temat wiejskości. Mieszają się tam zagadnienia tradycji i wiary w połączeniu z symboliką zachodniej kultury wizualnej w jej tandetnym wydaniu: filmów grozy, konsumpcjonizmu, prasy erotycznej. Było to ironiczne spojrzenie na funkcjonowania człowieka wśród papki znaków, symboli i znaczeń, przemieszania popkulturowych gadżetów z symbolami religijnymi, z jednej strony zgrzebności odrapanych murów, z drugiej wręcz perwersyjnie estetyzowanych centrów handlowych i koncernów. Kanwą do powstania obrazów było opowiadanie Shutego „O czym rozmawialiśmy pochyleni nad gorejącym sercem”, które z jednej strony jest żartobliwym opisem stosunków panujących na polskiej prowincji, z drugiej zaś eksplikacją artystycznego credo grupy Duet. Na wystawie zaprezentowano również pokaz kolorowych slajdów „kwietnych geometrycznych konstrukcji powstałych na bazie mięsa i resztek organicznych”. Pokazane na wystawie prace stanowią pierwszą część tryptyku „Miejska sztuka ludowa”. Głównym zamysłem tego projektu była próba stworzenia sztuki mającej charakter „ludowy, dekoracyjny, relaksacyjny” w warunkach miejskich. Grupa artystyczna Duet powstała w 2005 w wyniku spotkania Sławomira Shutego i Daniela Rycharskiego. Do momentu powstania prezentowanej pracy owocem współpracy tych dwóch artystów było kilka zrealizowanych projektów m.in. okładka do książki „Produkt Polski” wydanej przez Wydawnictwo korporacja ha!art, oraz udział w wystawie: „Piłka. Puma. Artyści” w Krakowie i Norymberdze w 2006. Poruszanie tematyki wiejskiej jest motywem przewodnim twórczości Daniela Rycharskiego. Tryptyk „Miejska sztuka ludowa”, współtworzony z reżyserem i prozaikiem Sławomirem Shutym był przełomowy. „Wiejski kontekst praktycznie nie istniał wtedy w polskiej sztuce, a jeżeli się pojawiał, to jak w Wycinankach Katarzyny Kmity, płaskich antykonsumpcyjnych pracach nawiązujących do ludowej ornamentyki. Dożynki zbytnio od tej perspektywy nie odbiegają. Nic dziwnego: w 2004 roku premierę miało Wesele Wojciecha Smarzowskiego, które utrwaliło obraz wsi rubasznej i prymitywnej. Na podobnym etapie była ówczesna krytyka artystyczna. Anka Leśniak w recenzji wystawy pisze o Polsce małomiasteczkowej i wiejskiej jak o zupełnie odrębnej rzeczywistości niezdolnej do wytwarzania czy współtworzenia jakiegokolwiek dyskursu, w modelowo egzotyzującym fragmencie mieszcząc wszystkie klisze: ‘Właściwie większość obszaru Polski to małe miasteczka, dobrze znające się społeczności, posiadające swoje wierzenia i uprzedzenia, strach przed Innym. ≪Post-ludowa≫ rubaszność, instynkty i żądze mieszają się w nich z kościelną obrządkowością’” (Piotr Policht, Sztuki stosowane teologicznie, „SZUM”, nr 24, 2019, s. 72). Jak pisze Policht, faktyczną problematyką twórczości Rycharskiego i Shutego była nie tylko reprezentacja tematyki wiejskiej w ogólnym dyskursie dotyczącym szeroko pojętej kultury współczesnej, ale również walka z uprzedzeniami i kliszami, które się na ten temat powiela. Składa się to nie tylko na specyficzny styl i język wypowiedzi artystycznej Rycharskiego, ale jego unikalną postawę etyczną. Rodzinna miejscowość Kurówko nie jest dla niego li tylko tematem i tłem działań – Rycharski rzeczywiście animuje lokalną społeczność, a nawet próbuje kształtować jej ikonosferę. Jednym z objawów tego typu działań jest właśnie wiejski street art. Jak pisze Plicht: „W Kurówku krążą historie o zwierzęciu, które zawodzi nocą na bagnach, a jego głos nie przypomina żadnego innego znanego ludziom stworzenia. Pod wpływem takich historii Rycharski zaludnia wieś hybrydycznymi stworzeniami, które składają się na projekt ‘Wiejski street art’. Początkowo maluje zwierzęta na domach należących do jego rodziny, z czasem jego menażeria rozpełza się na sąsiednie domostwa, stodoły czy przystanki autobusowe. Mieszkańcy Kurówka witają je na swoich podwórkach całkiem chętnie, ale mimo wszystko raczej od strony pół niż ulicy” (ibid.).
Description:
Untitled, 2007
acrylic, stencil/board, 135 x 105 cm; signed, dated and described on the reverse: 'ZREALIZOWANO | WE WSPOLPRACY | SHUTY & | RYCHARSKI | WYSTAWA | DOZYNKI | 2007', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
szablon, akryl/płyta
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'ZREALIZOWANO | WE WSPÓŁPRACY | SHUTY & | RYCHARSKI | WYSTAWA | DOŻYNKI | 2007'
Wystawiany
Dożynki III. Demoniczna lewatywa - Daniel Rychalski i Sławomir Shuty, Patio Centrum Sztuki, Łódź, 28.10-17.11.2007