24
Zbigniew Rogalski (1974) | Koń (seria kaledarzowa), 2000
Estymacja:
10,000 zł - 15,000 zł
Sprzedane
11,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989
Artysta
Zbigniew Rogalski (1974)
Wymiary
100 x 73 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 100 x 73 cm, sygnowany i datowany na odwrociu: 'ZBYSZEK | ROGALSKI | 2000',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Rok 2000, kiedy powstało prezentowane tutaj płótno, to czas, gdy świeżo upieczony absolwent warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie Zbigniew Rogalski stworzył razem ze swoim kolegą Hubertem Czerepokiem duet „Magisters”. Był to zatem początek drogi artystycznej obu malarzy. Rogalski chętnie stosował wowczas figuratywną stylistykę, niejednokrotnie malując z fotografii. Posługiwał się często środkami, które pozwalają zauważyć sam proces powstawania iluzji malarskiej. Dlatego też niejednokrotnie zauważa się, że malarstwo Rogalskiego traktuje o sobie samym – o powstawaniu iluzji malarskiej. Prezentowana praca należy do serii „kalendarzowej”. Powstała wowczas grupa płócien, dla której punktem wyjścia były zdjęcia stanowiące część ściennego kalendarza – dekoracyjne widoki koni. Z reguły dość kiczowate wizerunki wierzchowców stały się podstawą obrazów, w których artysta podjął grę z estetyką tych przedstawień, nie tyle wykpiwając je, co urozmaicając i nadając im charakter humorystyczny. Konie Rogalskiego pozują zatem w okularach przeciwsłonecznych czy patrzą zabawnie sennym spojrzeniem. Koń na prezentowanym w niniejszym katalogu obrazie puszcza do widzów oko. Fotograficzny wizerunek „majestatycznego zwierzęcia” zamienia się tutaj w komiczny obraz, którego główny bohater nawiązuje kontakt z widzem, budząc w nim rozbawienie. Widoczne zęby zwierzęcia, które odsłaniają się w geście mrugnięcia okiem, nadają mu ludzkiego rysu i przywodzą na myśl postaci z komiksów czy innych wytworów kultury popularnej, w której bohaterami bywają poddane antropomorfizacji zwierzęta. Prezentowany obraz pokazuje, w jaki sposób dzięki inwencji artysty fotograficzny kicz może zostać podniesiony do rangi malarstwa. „Estetyczne” przedstawienia koni stają się tutaj elementem gry z widzem, który nie tylko rozpoznaje źródło motywu, ale też może zauważyć różnicę rejestrów, w których funkcjonują zarówno pierwowzór, jak i efekt jego przetworzenia. Popkulturowy rys pracy bynajmniej nie zanika w tym malarstwie, zostaje jednak poddany przetworzeniu. Z tandetnego fotograficznego przedstawienia zmienia się w budzący skojarzenia z powieścią graficzną czy animacją, powodujący rozbawienie widok.
SStudiował na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu (1994-1999). Dyplom uzyskał w pracowni malarstwa prof. Jerzego Kałuckiego. Obecnie mieszka i pracuje w Warszawie. Rogalski uprawia malarstwo figuratywne, chociaż posługuje się też fotografią i wideo. Maluje bardzo nowocześnie - budując swój obraz rzeczywistości posługuje się chętnie estetyką fotografii, wykadrowanych ujęć lub nakłada przenikające się warstwy jak w montażu filmowym. Robi to z absolutnym wyczuciem, pozostawiając miejsce na kontemplację, wizję i tajemnicę. Maluje w sposób tradycyjny, farbami olejnymi na płótnie. Spektakularnie rozwijająca się kariera artystyczna Rogalskiego dobitnie pokazuje, że jeżeli artyście nie zabraknie wytrwałości i wiary w sens własnej twórczości, to prawdziwy talent zostanie zauważony i doceniony. Rogalski jest dziś jest jednym z najbardziej "gorących" i rozpoznawalnych nazwisk nowej, polskiej sztuki. Jego obrazy sprzedają się na prestiżowych targach sztuki w Miami na Florydzie, w Paryżu, Wiedniu i Bazylei, a stamtąd trafiają do europejskich i amerykańskich kolekcji.
Description:
Horse (calendar series), 2000
oil/canvas, 100 x 73 cm; signed and dated on the reverse: 'ZBYSZEK | ROGALSKI | 2000', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Rok 2000, kiedy powstało prezentowane tutaj płótno, to czas, gdy świeżo upieczony absolwent warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie Zbigniew Rogalski stworzył razem ze swoim kolegą Hubertem Czerepokiem duet „Magisters”. Był to zatem początek drogi artystycznej obu malarzy. Rogalski chętnie stosował wowczas figuratywną stylistykę, niejednokrotnie malując z fotografii. Posługiwał się często środkami, które pozwalają zauważyć sam proces powstawania iluzji malarskiej. Dlatego też niejednokrotnie zauważa się, że malarstwo Rogalskiego traktuje o sobie samym – o powstawaniu iluzji malarskiej. Prezentowana praca należy do serii „kalendarzowej”. Powstała wowczas grupa płócien, dla której punktem wyjścia były zdjęcia stanowiące część ściennego kalendarza – dekoracyjne widoki koni. Z reguły dość kiczowate wizerunki wierzchowców stały się podstawą obrazów, w których artysta podjął grę z estetyką tych przedstawień, nie tyle wykpiwając je, co urozmaicając i nadając im charakter humorystyczny. Konie Rogalskiego pozują zatem w okularach przeciwsłonecznych czy patrzą zabawnie sennym spojrzeniem. Koń na prezentowanym w niniejszym katalogu obrazie puszcza do widzów oko. Fotograficzny wizerunek „majestatycznego zwierzęcia” zamienia się tutaj w komiczny obraz, którego główny bohater nawiązuje kontakt z widzem, budząc w nim rozbawienie. Widoczne zęby zwierzęcia, które odsłaniają się w geście mrugnięcia okiem, nadają mu ludzkiego rysu i przywodzą na myśl postaci z komiksów czy innych wytworów kultury popularnej, w której bohaterami bywają poddane antropomorfizacji zwierzęta. Prezentowany obraz pokazuje, w jaki sposób dzięki inwencji artysty fotograficzny kicz może zostać podniesiony do rangi malarstwa. „Estetyczne” przedstawienia koni stają się tutaj elementem gry z widzem, który nie tylko rozpoznaje źródło motywu, ale też może zauważyć różnicę rejestrów, w których funkcjonują zarówno pierwowzór, jak i efekt jego przetworzenia. Popkulturowy rys pracy bynajmniej nie zanika w tym malarstwie, zostaje jednak poddany przetworzeniu. Z tandetnego fotograficznego przedstawienia zmienia się w budzący skojarzenia z powieścią graficzną czy animacją, powodujący rozbawienie widok.
SStudiował na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu (1994-1999). Dyplom uzyskał w pracowni malarstwa prof. Jerzego Kałuckiego. Obecnie mieszka i pracuje w Warszawie. Rogalski uprawia malarstwo figuratywne, chociaż posługuje się też fotografią i wideo. Maluje bardzo nowocześnie - budując swój obraz rzeczywistości posługuje się chętnie estetyką fotografii, wykadrowanych ujęć lub nakłada przenikające się warstwy jak w montażu filmowym. Robi to z absolutnym wyczuciem, pozostawiając miejsce na kontemplację, wizję i tajemnicę. Maluje w sposób tradycyjny, farbami olejnymi na płótnie. Spektakularnie rozwijająca się kariera artystyczna Rogalskiego dobitnie pokazuje, że jeżeli artyście nie zabraknie wytrwałości i wiary w sens własnej twórczości, to prawdziwy talent zostanie zauważony i doceniony. Rogalski jest dziś jest jednym z najbardziej "gorących" i rozpoznawalnych nazwisk nowej, polskiej sztuki. Jego obrazy sprzedają się na prestiżowych targach sztuki w Miami na Florydzie, w Paryżu, Wiedniu i Bazylei, a stamtąd trafiają do europejskich i amerykańskich kolekcji.
Description:
Horse (calendar series), 2000
oil/canvas, 100 x 73 cm; signed and dated on the reverse: 'ZBYSZEK | ROGALSKI | 2000', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany na odwrociu: 'ZBYSZEK | ROGALSKI | 2000'