Powrót do DESA.PL
16 of Liczba obiektów: 60
16
Jan Smaga (1974) | Zestaw dwóch obiektów: kolaż i "Arton A", z serii "Artony", 2016-17
Estymacja:
30,000 zł - 40,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989
Artysta
Jan Smaga (1974)
Wymiary
kolaż: 200 x 162 cm (w świetle oprawy)
Arton: 37,4 x 28,6 cm (arkusz)
Kategoria
Opis
kolaż, odbitka żelatynowo-srebrowa, wydruk pigmentowy/dibond, papier barytowy, kolaż: 200 x 162 cm (w świetle oprawy)
Arton: 37,4 x 28,6 cm (arkusz), sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'JAN SMAGA | ARTON A | 2016 | ed. 2/10', Arton: ed. 2/10 + 2 AP

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


„Artony” Jana Smagi odnoszą się do najbardziej znanych prac Włodzimierza Borowskiego pokazanych przez autora w 1959. „Arton A” i „Arton B” Borowskiego były pierwszą demonstracją sztuki świetlnej i kinetycznej w Polsce, a także na świecie, a jednocześnie do dziś pozostały jednymi z najbardziej intrygujących dzieł w sztuce polskiej. W obręczach kół rowerowych artysta umieścił mnóstwo elementów, takich jak szkiełka, gumowe rurki i im podobne. Wewnątrz zainstalował również żarówki, które pulsowały światłem po podłączeniu do prądu. Tak oświetlone obiekty „ożywały” i przeobrażały obraz. Z uwagi na użyte do ich stworzenia materiały „Artony” Borowskiego są nietrwałe i trudne do przechowywania. Praca Jana Smagi jest przywróceniem pamięci o „Artonach”, jednocześnie odczytaniem ich współcześnie i w nowy sposób. Dochodzenie do nowych znaczeń nie było łatwe i wymagało wielu czynności: „Sześć wybranych przez fotografa ‘Artonów’ zostało poddanych obsesyjnej dokumentacji fotograficznej. Smaga wykonał ponad 30 tysięcy zdjęć detali obiektów Borowskiego. Każda z fotografii została następnie wydrukowana i przycięta do kształtu rombu o wymiarach 6 × 2 cm. Wyklejone na płytach aluminiowych tworzą gęsty, migotliwy wzór przypominający materiały tkane z wielobarwnych skrawków i odpadów tekstylnych”. W ten sposób powstały ogromnych rozmiarów kompozycje zawarte w prostokątnych ramach. W „Artonach” Smagi odnajdujemy powiększone fragmentarycznie elementy pracy Borowskiego. Widać w nich upływ czasu, wyblakłe kolory, postarzone przez lata elementy plastikowe. Jednak pieczołowitość wykonania pracy, umiejętne zakomponowanie powycinanych rombów, a w końcu przeskalowanie daje pracy Smagi dodatkowy estetyczny wymiar.
W 1999 roku ukończył Wydział Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Jego podstawowym medium jest fotografia: tworzy prace fotokonceptualne, cyfrowo manipuluje obrazem, konstruuje z fotografii obiekty trójwymiarowe. Nad wieloma projektami fotograficznymi współpracował z Anetą Grzeszczykowską, z którą tworzy duet także w życiu prywatnym. Smagę interesuje możliwość dojrzenia niewidzialnego poprzez obraz fotograficzny oraz iluzoryczność fotografii. Artysta zajmuje się także dokumentacją wystaw. W 2005 roku duet Grzeczykowska-Smaga został nominowany do nagrody "Spojrzenia" przyznawanej przez Deutsche Bank, a w 2006 roku - do Paszportów "Polityki". Duet miał liczne wystawy indywidualne: m.in. w Galerii Raster, Instytutcie Polskim w Duesseldorfie i w austriackim Kunsthaus Graz. Ponadto, Smaga i Grzeszczykowski pokazywali swoje prace na wystawach zbiorowych m.in. w warszawskiej Zachęcie, Miami Art Museum, Muzeum Sztuki Współczesnej w Karlsruhe i New Museum w Nowym Jorku.

Description:
Set of two object: collage and "Arton A", from the series "Artony", 2016-17
pigment print, gelatin-silver print, kolaz/baryta paper, dibond, kolaz: 200 x 162 cm (w swietle oprawy)
Arton: 37,4 x 28,6 cm (arkusz); signed, dated and described on the reverse: 'JAN SMAGA | ARTON A | 2016 | ed. 2/10', Arton: ed. 2/10 + 2 AP,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
kolaż, odbitka żelatynowo-srebrowa, wydruk pigmentowy/dibond, papier barytowy
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'JAN SMAGA | ARTON A | 2016 | ed. 2/10'
Wystawiany
Jan Smaga, Artony, Galeria Raster, Warszawa, 19.11.2016-28.01.2017