Powrót do DESA.PL
13 of Liczba obiektów: 60
13
Wilhelm Sasnal (1972) | Bez tytułu, 1999
Estymacja:
180,000 zł - 250,000 zł
Sprzedane
160,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989
Artysta
Wilhelm Sasnal (1972)
Wymiary
90 x 90 cm
Opis
olej/płótno, 90 x 90 cm,

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Punkt wyjścia dla kompozycji bez tytułu z 1999 autorstwa Wilhelma Sasnala stanowi codzienna rzeczywistość. Zbudowana z małych blejtramów praca przedstawia dosłowną reprezentację ulotki czy gazetki reklamowej supermarketu. Obraz literalnie ukazuje nam towary – pieczarki, udziec z indyka, ser gouda, łopatkę wieprzową, kiełbasę, pomarańcze, szczoteczkę do zębów (z maszynką do golenia gratis), przekąski Danone i proszek do prania Persil. Obok figuratywnych przedstawień odczytujemy ceny produktów, zgodnie z ich wartością rynkową w 1999. Choć wtedy mogła dziwić czy wręcz oburzać, dziś praca reprodukowana w niniejszym katalogu jest swoistą pocztówką z przeszłości, która – poprzez swoją prostą w odbiorze formę – może budzić sentyment do wspomnień końca XX wieku. Obrazy z czasów istnienia grupy „Ładnie” krytycy określali mianem „pop-banalizmu”. W końcu lat 90., kiedy powoli wygasał nurt sztuki krytycznej, poruszanie trywialnej tematyki i figuratywizm przeniesiony wprost z ekranu telewizora, komputera czy prasy był rodzajem buntu. Płotna Sasnala z przełomu XX i XXI wieku przypominają filmowe stop-klatki, komiksy, strony barwnych czasopism – lub, jak w tym przypadku, gazetki ofertowej supermarketu. Była to swoista kronika współczesności poprzez oddawanie na płótnie jej najbardziej banalnych – acz nieodłącznych – artefaktów. Rekwizyty, które odnajdujemy w kompozycjach Sasnala, przywodzą na myśl wspólne pokoleniowe doświadczenie estetyczne: okładki płyt i komiksów, T-shirty ulubionych zespołów, auta, rowery, przełomowe wydarzenia polityczne, newsy medialne, typowe i powtarzalne sytuacje z życia towarzyskiego, odniesienia do sztuki współczesnej. Sasnal czerpał z repozytorium gotowych scen i obrazów, które były bliskie każdemu, kto dzielił z nim doświadczenie dekady lat 90. Będąc w swoich własnych słowach „malarzem realizmu”, tworząc sztukę zanurzoną w doświadczeniu życia, Sasnal sprawia, że przetworzone przez media wizerunki stają się wyrzutem sumienia kultury wizualnej końca XX wieku. Trudno oskarżać artystę o banalizację sztuki, skoro jest ona w zamyśle odzwierciedleniem życia, a owo życie jest zdominowane przez tandetę i trywialność medialnych przekazów, reklam i powtarzających się bez końca identycznych sytuacji społecznych. Rok 1999 to czas, kiedy Wilhelm Sasnal obronił dyplom w pracowni prof. Leszka Misiaka na krakowskiej Akademii Sztuki, a później został laureatem Grand Prix na Biennale Malarstwa „Bielska Jesień”. Jeszcze w czasach studenckich zapisał się na artystycznej mapie Polski jako współtwórca krakowskiej grupy „Ładnie”, która funkcjonowała w latach 1996-2001. Inicjatywa stworzenia formacji artystycznej połączyła ze sobą Wilhelma Sasnala, Rafała Bujnowskiego, Marcina Maciejowskiego z pokolenia urodzonego w latach 70. oraz starszych artystów – Marka Firka oraz Józefa Tomczyka „Kurosawę”.
Studiował na Wydziale Architektury Politechniki w Krakowie (1992-1994), a następnie na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (1994-1999), gdzie uzyskał dyplom w pracowni malarstwa prof. Leszka Misiaka. Członek artystycznej grupy "Ładnie". Ważniejsze wystawy indywidualne: 1999 - Sto kawałków, Galeria Zderzak, Kraków; 1999 - Centrum Sztuki Współczesnej, Warszawa. Ważniejsze wystawy zbiorowe: 1999 - XXXIV Ogólnopolska wystawa malarstwa "Bielska Jesień", Bielska Galeria BWA, Bielsko-Biała (Grand Prix); 2000 - What you see in what you get, Galeria Medium, Bratysława (Słowacja).

Description:
Bez tytulu, 1999
oil/canvas, 90 x 90 cm; , ,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
Punkt wyjścia dla kompozycji bez tytułu z 1999 autorstwa Wilhelma Sasnala stanowi codzienna rzeczywistość. Zbudowana z małych blejtramów praca przedstawia dosłowną reprezentację ulotki czy gazetki reklamowej supermarketu. Obraz literalnie ukazuje nam towary – pieczarki, udziec z indyka, ser gouda, łopatkę wieprzową, kiełbasę, pomarańcze, szczoteczkę do zębów (z maszynką do golenia gratis), przekąski Danone i proszek do prania Persil. Obok figuratywnych przedstawień odczytujemy ceny produktów, zgodnie z ich wartością rynkową w 1999. Choć wtedy mogła dziwić czy wręcz oburzać, dziś praca reprodukowana w niniejszym katalogu jest swoistą pocztówką z przeszłości, która – poprzez swoją prostą w odbiorze formę – może budzić sentyment do wspomnień końca XX wieku. Obrazy z czasów istnienia grupy „Ładnie” krytycy określali mianem „pop-banalizmu”. W końcu lat 90., kiedy powoli wygasał nurt sztuki krytycznej, poruszanie trywialnej tematyki i figuratywizm przeniesiony wprost z ekranu telewizora, komputera czy prasy był rodzajem buntu. Płotna Sasnala z przełomu XX i XXI wieku przypominają filmowe stop-klatki, komiksy, strony barwnych czasopism – lub, jak w tym przypadku, gazetki ofertowej supermarketu. Była to swoista kronika współczesności poprzez oddawanie na płótnie jej najbardziej banalnych – acz nieodłącznych – artefaktów. Rekwizyty, które odnajdujemy w kompozycjach Sasnala, przywodzą na myśl wspólne pokoleniowe doświadczenie estetyczne: okładki płyt i komiksów, T-shirty ulubionych zespołów, auta, rowery, przełomowe wydarzenia polityczne, newsy medialne, typowe i powtarzalne sytuacje z życia towarzyskiego, odniesienia do sztuki współczesnej. Sasnal czerpał z repozytorium gotowych scen i obrazów, które były bliskie każdemu, kto dzielił z nim doświadczenie dekady lat 90. Będąc w swoich własnych słowach „malarzem realizmu”, tworząc sztukę zanurzoną w doświadczeniu życia, Sasnal sprawia, że przetworzone przez media wizerunki stają się wyrzutem sumienia kultury wizualnej końca XX wieku. Trudno oskarżać artystę o banalizację sztuki, skoro jest ona w zamyśle odzwierciedleniem życia, a owo życie jest zdominowane przez tandetę i trywialność medialnych przekazów, reklam i powtarzających się bez końca identycznych sytuacji społecznych. Rok 1999 to czas, kiedy Wilhelm Sasnal obronił dyplom w pracowni prof. Leszka Misiaka na krakowskiej Akademii Sztuki, a później został laureatem Grand Prix na Biennale Malarstwa „Bielska Jesień”. Jeszcze w czasach studenckich zapisał się na artystycznej mapie Polski jako współtwórca krakowskiej grupy „Ładnie”, która funkcjonowała w latach 1996-2001. Inicjatywa stworzenia formacji artystycznej połączyła ze sobą Wilhelma Sasnala, Rafała Bujnowskiego, Marcina Maciejowskiego z pokolenia urodzonego w latach 70. oraz starszych artystów – Marka Firka oraz Józefa Tomczyka „Kurosawę”.
Studiował na Wydziale Architektury Politechniki w Krakowie (1992-1994), a następnie na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (1994-1999), gdzie uzyskał dyplom w pracowni malarstwa prof. Leszka Misiaka. Członek artystycznej grupy "Ładnie". Ważniejsze wystawy indywidualne: 1999 - Sto kawałków, Galeria Zderzak, Kraków; 1999 - Centrum Sztuki Współczesnej, Warszawa. Ważniejsze wystawy zbiorowe: 1999 - XXXIV Ogólnopolska wystawa malarstwa "Bielska Jesień", Bielska Galeria BWA, Bielsko-Biała (Grand Prix); 2000 - What you see in what you get, Galeria Medium, Bratysława (Słowacja).