10
Rafał Bujnowski (1974) | "Słoik", 1998
Estymacja:
18,000 zł - 25,000 zł
Sprzedane
18,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989
Artysta
Rafał Bujnowski (1974)
Wymiary
34 x 34 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 34 x 34 cm, sygnowany i datowany na odwrociu: 'RB.98', opisany na blejtramie: 'Bujnowski'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Reprodukowane płótno Rafała Bujnowskiego przedstawiające słój z żółtą substancją powstało w 1998, to znaczy w trakcie studiów artysty. W czasie nauki w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych Bujnowski założył z czwórką kolegów malarską Grupę Ładnie. „Ładnistów” interesowały przedmioty codziennego użytku oraz produkty będące przedmiotem konsumpcji i związanego z nią fetyszyzmu towarowego – stały się one głównymi „bohaterami” ich płócien. Tytułowy słoik to przedmiot niewiadomego pochodzenia i przeznaczenia. Jego prostota pozwala na najrozmaitsze projekcje ze strony widzów dotyczące jego potencjalnej zawartości. Być może to po prostu słój z żółtą farbą obecny w otoczeniu artysty – w jego pracowni lub też w sali zajęciowej na akademii. Wydaje się on dobrze spełniać założenia członków Grupy Ładnie, których interesował banał codzienności ze wszystkimi tworzącymi ją przedmiotami. Centralna kompozycja tego płótna eksponuje wspomniany słój jako obiekt ważny, taki, na którym skupia się cała uwaga widzów. Pozornie nic nieznaczący element wyposażenia warsztatu artysty urasta tutaj do pozycji głównego przedmiotu sztuki i zainteresowania malarza. W ten sposób automatycznie prowokuje pytania o ukryty sens, którego najprawdopodobniej nigdy nie było. Często pisze się, że jednym z głównych motywów malarstwa Rafała Bujnowskiego jest analiza samego medium i przedstawianie na płótnie malarstwa jako takiego – sposobów, w jaki powstaje wizualna iluzja; ukazywanie jak pociągnięcia pędzla łączą się razem w możliwy do rozpoznania wizualny motyw. W tym przypadku trudno doszukiwać się takiego analitycznego podejścia do sztuki. Można jednak uznać (być może niezgodnie z faktami), że słój z farbą również wpisuje się w tę tendencję, obrazując po prostu podstawowy składnik malarstwa, jego substrat i główny budulec.
Malarz, grafik, ostatnio także artysta posługujący się wideo. W latach 1993-95 studiował na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej, a następnie w latach 1995-2000 na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Od 1994 do 2001 działał w Grupie Ładnie, jednocześnie od 1998 do 2001 prowadził Galerię Otwartą w Krakowie, w ramach której wystawiał m.in. plakaty przedstawiające przedmioty codziennego użytku w formule zbliżonej do reklamy produktów supermarketu, jednak niemożliwych do kupienia. Interesuje go wchodzenie sztuki w przestrzeń publiczną, a także kwestie komercjalizacji sztuki i pozbawiania jej wartości innej niż materialna. Dokumentuje przemianę dzieła sztuki w reklamę lub w przedmiot.Jego ulubioną metodą jest powtarzanie przedmiotu w innej technice (malarstwo olejne, linoryty). Próbuje oczyścić swoją sztukę z indywidualności. Wykonane przez niego obrazy przypominają np. cegły czy deski, a jednocześnie mogą być odbierane jako przykłady malarstwa abstrakcyjnego czy konceptualnego. Artysta sprzedawał je początkowo po rzeczywistej cenie "towaru", jaki przedstawiały. Zajmuje się także akcjami artystycznymi, polegającymi na odmalowywaniu fasad galerii.
Description:
"Jar", 1998
oil/canvas, 34 x 34 cm; signed and dated on the reverse: 'RB.98', described on the strecher: 'Bujanowski',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Reprodukowane płótno Rafała Bujnowskiego przedstawiające słój z żółtą substancją powstało w 1998, to znaczy w trakcie studiów artysty. W czasie nauki w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych Bujnowski założył z czwórką kolegów malarską Grupę Ładnie. „Ładnistów” interesowały przedmioty codziennego użytku oraz produkty będące przedmiotem konsumpcji i związanego z nią fetyszyzmu towarowego – stały się one głównymi „bohaterami” ich płócien. Tytułowy słoik to przedmiot niewiadomego pochodzenia i przeznaczenia. Jego prostota pozwala na najrozmaitsze projekcje ze strony widzów dotyczące jego potencjalnej zawartości. Być może to po prostu słój z żółtą farbą obecny w otoczeniu artysty – w jego pracowni lub też w sali zajęciowej na akademii. Wydaje się on dobrze spełniać założenia członków Grupy Ładnie, których interesował banał codzienności ze wszystkimi tworzącymi ją przedmiotami. Centralna kompozycja tego płótna eksponuje wspomniany słój jako obiekt ważny, taki, na którym skupia się cała uwaga widzów. Pozornie nic nieznaczący element wyposażenia warsztatu artysty urasta tutaj do pozycji głównego przedmiotu sztuki i zainteresowania malarza. W ten sposób automatycznie prowokuje pytania o ukryty sens, którego najprawdopodobniej nigdy nie było. Często pisze się, że jednym z głównych motywów malarstwa Rafała Bujnowskiego jest analiza samego medium i przedstawianie na płótnie malarstwa jako takiego – sposobów, w jaki powstaje wizualna iluzja; ukazywanie jak pociągnięcia pędzla łączą się razem w możliwy do rozpoznania wizualny motyw. W tym przypadku trudno doszukiwać się takiego analitycznego podejścia do sztuki. Można jednak uznać (być może niezgodnie z faktami), że słój z farbą również wpisuje się w tę tendencję, obrazując po prostu podstawowy składnik malarstwa, jego substrat i główny budulec.
Malarz, grafik, ostatnio także artysta posługujący się wideo. W latach 1993-95 studiował na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej, a następnie w latach 1995-2000 na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Od 1994 do 2001 działał w Grupie Ładnie, jednocześnie od 1998 do 2001 prowadził Galerię Otwartą w Krakowie, w ramach której wystawiał m.in. plakaty przedstawiające przedmioty codziennego użytku w formule zbliżonej do reklamy produktów supermarketu, jednak niemożliwych do kupienia. Interesuje go wchodzenie sztuki w przestrzeń publiczną, a także kwestie komercjalizacji sztuki i pozbawiania jej wartości innej niż materialna. Dokumentuje przemianę dzieła sztuki w reklamę lub w przedmiot.Jego ulubioną metodą jest powtarzanie przedmiotu w innej technice (malarstwo olejne, linoryty). Próbuje oczyścić swoją sztukę z indywidualności. Wykonane przez niego obrazy przypominają np. cegły czy deski, a jednocześnie mogą być odbierane jako przykłady malarstwa abstrakcyjnego czy konceptualnego. Artysta sprzedawał je początkowo po rzeczywistej cenie "towaru", jaki przedstawiały. Zajmuje się także akcjami artystycznymi, polegającymi na odmalowywaniu fasad galerii.
Description:
"Jar", 1998
oil/canvas, 34 x 34 cm; signed and dated on the reverse: 'RB.98', described on the strecher: 'Bujanowski',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany na odwrociu: 'RB.98'