75
Piotr Potworowski (1898 - 1962) | Kobieta w czerwonej bluzce, 1954
Estymacja:
12,000 zł - 18,000 zł
Sprzedane
17,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Artysta
Piotr Potworowski (1898 - 1962)
Wymiary
34 x 24 cm
Kategoria
Opis
olej, 34 x 24 cm, autorska dedykacja l.d.: 'Doreen | Peter | 1954 | for Ruth | & John'
na odwrociu na brzegu płótna autorski (?) napis czerwoną kredką: 'Peter Potworowski 1954'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Piotr Potworowski lata powojenne spędził w Wielkiej Brytanii, gdzie wystawiał swoje prace na kilku ważnych ekspozycjach, między innymi na „Polish Painters in Britain” (wraz z Jankielem Adlerem, Zdzisławem Ruszkowskim, Feliksem Topolskim i Markiem Żuławskim) oraz reprezentacyjnej wystawie „Aspects of Contemporary English Painting” w Londynie. Artysta uczestniczył także w wystawach London Group. Scena artystyczna Anglii w latach przedwojennych i okresie tuż po 1945 była dość uboga w wybitne dokonania, szczególnie na tle Europy. Potworowski wyróżniał się na niej „świadomością kolorystyczną” oraz „umiejętnością operowania kolorem w sposób nie tylko nacechowany większym smakiem i bardziej złożonym bogactwem niż u współczesnych malarzy angielskich, ale także oparty na racjonalnych podstawach, na wiedzy o zachowaniu się koloru wobec płaszczyzny obrazu, wobec form bryłowatych i wobec przestrzeni” (Zdzisław Kępiński, Piotr Potworowski, Warszawa 1978, s. 17)”.
Artysta studiował w krakowskiej ASP pod kierunkiem Józefa Pankiewicza. Wraz ze swoim mistrzem i grupą tworzącą Komitet Paryski w 1924 wyjechał do Paryża; do kraju wrócił w 1933. W czasie wojny przedostał się do Szwecji, a stamtąd w 1943 do Anglii, gdzie odbyła się jego pierwsza wystawa indywidualna w londyńskiej Redfern Gallery (1946). W czasie pobytu w Wielkiej Brytanii – do 1958 – prowadził działalność dydaktyczną i artystyczną: dzięki swoim osiągnięciom został zaproszony do objęcia stanowiska profesorskiego na Uniwersytecie w Bath. W 1956 Gimpel Fils Gallery w Londynie zorganizowało kolejną indywidualną wystawę artysty. Mimo wszelkich wysiłków prace Potworowskiego-obcokrajowca nie były wysyłane za granicę. Malarz podjął wówczas decyzję o urządzeniu wystawy swoich obrazów w Muzeum Narodowym w Poznaniu, po której w 1958 wrócił do kraju. Wtedy otrzymał profesurę w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Gdańsku i Poznaniu. Zajmował się głównie malarstwem, później zwrócił się stopniowo od malarstwa przedstawieniowego do abstrakcji, zachowując istotę polskiego koloryzmu. Twórczość powojenna artysty uznawana jest za jedną z najwybitniejszych w polskim dorobku artystycznym.
W 1954 – tym samym czasie, co prezentowana praca – powstała słynna „Uliczka w Hiszpanii”, bodaj najsławniejsze dzieło Potworowskiego. Badacze wyróżniają lata 1953-55 jako okres, w którym dokonał się w jego twórczości wyraźny zwrot polegający na wyzbyciu się harmonii barwnej, jak pisał Kępiński: „szuka nieraz raczej pewnej zgrzytliwości czy kakofonii orkiestracji barwnej, aby uciec od ‘ładnego’ obrazu wedle dawniej przez siebie praktykowanej, kapistowskiej receptury malowanego. Ma jednak zbyt wiele dobrego smaku, aby tworzyć zestawienia naprawdę kłujące oko”. Prace z tego okresu wyróżniają się też niemal monochromatyzmem, co potwierdza prezentowane dzieło. Portrety Potworowskiego badacz opisywał słowami: „Pociągała go raczej rozbudowana sceneria wnętrza niż konwencja portretu w zbliżeniu, toteż najczęściej usadza swego modela w głębi jakiegoś pokoju i wówczas może dać swobodniejszy upust swej zdolności tworzenia dekoracyjnego rytmu elementów zatopionych w ogólnej, jednolitej poświacie kolorystycznej atmosfery, w której, inteligentnie rozplanowane, odzywają się tony ciemne lub jasne, barwne lub przygaszone, tworzące abstrakcyjną grę skoordynowanych, a w niespodziewanych miejscach ujawniających się efektów (…) Pędzel kładzie plamę zazwyczaj płasko, ale nie nadmiernie szeroko, delikatnie różnicując płaszczyzny o większej powierzchni. Całe pole obrazu atakowane jest z wyrażoną równym napięciem barwną siłą, efekty czy akcenty lokalne odnoszą się do całości pola, do formatu określonego płótna, a nie do opowieści o pojedynczych przedmiotach i do ich modelunku” (dz. cyt. s. 21).
Studiował w krakowskiej ASP pod kierunkiem Józefa Pankiewicza. Wraz ze swoim mistrzem i grupą tworzącą Komitet Paryski w 1924 wyjechał do Paryża. Do kraju wrócił w 1933 roku. W czasie wojny przedostał się do Szwecji, a stąd w 1943 do Anglii, gdzie miał swoją pierwszą wystawę indywidualną w 1946 w londyńskiej Redfern Gallery. Do 1958 roku, w czasie pobytu w Wielkiej Brytanii prowadził działalność dydaktyczną i artystyczną. Po powrocie do Polski otrzymał profesurę w PWSSP w Gdańsku i Poznaniu. Zajmował się głównie malarstwem, później zwrócił się stopniowo od malarstwa przedstawieniowego do abstrakcji, zachowując istotę polskiego koloryzmu. Twórczość powojenna artysty uznawana jest za jedną z najwybitniejszych w polskim dorobku artystycznym.
Description:
Woman in a red blouse, 1954
oil, 34 x 24 cm; , author's inscription on the reverse: 'Doreen | Peter | 1954 | for Ruth | & John'
on the reverse author's (?) signature in red pencil: 'Peter Potworowski 1954',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
na odwrociu na brzegu płótna autorski (?) napis czerwoną kredką: 'Peter Potworowski 1954'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Piotr Potworowski lata powojenne spędził w Wielkiej Brytanii, gdzie wystawiał swoje prace na kilku ważnych ekspozycjach, między innymi na „Polish Painters in Britain” (wraz z Jankielem Adlerem, Zdzisławem Ruszkowskim, Feliksem Topolskim i Markiem Żuławskim) oraz reprezentacyjnej wystawie „Aspects of Contemporary English Painting” w Londynie. Artysta uczestniczył także w wystawach London Group. Scena artystyczna Anglii w latach przedwojennych i okresie tuż po 1945 była dość uboga w wybitne dokonania, szczególnie na tle Europy. Potworowski wyróżniał się na niej „świadomością kolorystyczną” oraz „umiejętnością operowania kolorem w sposób nie tylko nacechowany większym smakiem i bardziej złożonym bogactwem niż u współczesnych malarzy angielskich, ale także oparty na racjonalnych podstawach, na wiedzy o zachowaniu się koloru wobec płaszczyzny obrazu, wobec form bryłowatych i wobec przestrzeni” (Zdzisław Kępiński, Piotr Potworowski, Warszawa 1978, s. 17)”.
Artysta studiował w krakowskiej ASP pod kierunkiem Józefa Pankiewicza. Wraz ze swoim mistrzem i grupą tworzącą Komitet Paryski w 1924 wyjechał do Paryża; do kraju wrócił w 1933. W czasie wojny przedostał się do Szwecji, a stamtąd w 1943 do Anglii, gdzie odbyła się jego pierwsza wystawa indywidualna w londyńskiej Redfern Gallery (1946). W czasie pobytu w Wielkiej Brytanii – do 1958 – prowadził działalność dydaktyczną i artystyczną: dzięki swoim osiągnięciom został zaproszony do objęcia stanowiska profesorskiego na Uniwersytecie w Bath. W 1956 Gimpel Fils Gallery w Londynie zorganizowało kolejną indywidualną wystawę artysty. Mimo wszelkich wysiłków prace Potworowskiego-obcokrajowca nie były wysyłane za granicę. Malarz podjął wówczas decyzję o urządzeniu wystawy swoich obrazów w Muzeum Narodowym w Poznaniu, po której w 1958 wrócił do kraju. Wtedy otrzymał profesurę w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Gdańsku i Poznaniu. Zajmował się głównie malarstwem, później zwrócił się stopniowo od malarstwa przedstawieniowego do abstrakcji, zachowując istotę polskiego koloryzmu. Twórczość powojenna artysty uznawana jest za jedną z najwybitniejszych w polskim dorobku artystycznym.
W 1954 – tym samym czasie, co prezentowana praca – powstała słynna „Uliczka w Hiszpanii”, bodaj najsławniejsze dzieło Potworowskiego. Badacze wyróżniają lata 1953-55 jako okres, w którym dokonał się w jego twórczości wyraźny zwrot polegający na wyzbyciu się harmonii barwnej, jak pisał Kępiński: „szuka nieraz raczej pewnej zgrzytliwości czy kakofonii orkiestracji barwnej, aby uciec od ‘ładnego’ obrazu wedle dawniej przez siebie praktykowanej, kapistowskiej receptury malowanego. Ma jednak zbyt wiele dobrego smaku, aby tworzyć zestawienia naprawdę kłujące oko”. Prace z tego okresu wyróżniają się też niemal monochromatyzmem, co potwierdza prezentowane dzieło. Portrety Potworowskiego badacz opisywał słowami: „Pociągała go raczej rozbudowana sceneria wnętrza niż konwencja portretu w zbliżeniu, toteż najczęściej usadza swego modela w głębi jakiegoś pokoju i wówczas może dać swobodniejszy upust swej zdolności tworzenia dekoracyjnego rytmu elementów zatopionych w ogólnej, jednolitej poświacie kolorystycznej atmosfery, w której, inteligentnie rozplanowane, odzywają się tony ciemne lub jasne, barwne lub przygaszone, tworzące abstrakcyjną grę skoordynowanych, a w niespodziewanych miejscach ujawniających się efektów (…) Pędzel kładzie plamę zazwyczaj płasko, ale nie nadmiernie szeroko, delikatnie różnicując płaszczyzny o większej powierzchni. Całe pole obrazu atakowane jest z wyrażoną równym napięciem barwną siłą, efekty czy akcenty lokalne odnoszą się do całości pola, do formatu określonego płótna, a nie do opowieści o pojedynczych przedmiotach i do ich modelunku” (dz. cyt. s. 21).
Studiował w krakowskiej ASP pod kierunkiem Józefa Pankiewicza. Wraz ze swoim mistrzem i grupą tworzącą Komitet Paryski w 1924 wyjechał do Paryża. Do kraju wrócił w 1933 roku. W czasie wojny przedostał się do Szwecji, a stąd w 1943 do Anglii, gdzie miał swoją pierwszą wystawę indywidualną w 1946 w londyńskiej Redfern Gallery. Do 1958 roku, w czasie pobytu w Wielkiej Brytanii prowadził działalność dydaktyczną i artystyczną. Po powrocie do Polski otrzymał profesurę w PWSSP w Gdańsku i Poznaniu. Zajmował się głównie malarstwem, później zwrócił się stopniowo od malarstwa przedstawieniowego do abstrakcji, zachowując istotę polskiego koloryzmu. Twórczość powojenna artysty uznawana jest za jedną z najwybitniejszych w polskim dorobku artystycznym.
Description:
Woman in a red blouse, 1954
oil, 34 x 24 cm; , author's inscription on the reverse: 'Doreen | Peter | 1954 | for Ruth | & John'
on the reverse author's (?) signature in red pencil: 'Peter Potworowski 1954',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Stan zachowania
0
Technika
olej
Sygnatura
0
Proweniencja
Agra Art, 1998; kolekcja prywatna; Desa Unicum, maj 2014; kolekcja prywatna, Poznań
Literatura
0
Wystawiany
0