41
Jan Berdyszak (1934 - 2014) | "Obszar koncentrujący", 1977
Estymacja:
19,000 zł - 30,000 zł
Sprzedane
18,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Artysta
Jan Berdyszak (1934 - 2014)
Wymiary
40 x 40 cm
Kategoria
Opis
akryl/płótno naklejone na deskę, 40 x 40 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'OBSZAR KONCENTRUJĄCY | AKRYL | JAN | BER | DYSZ | AK | 1977', na odwrociu dwie wskazówki montażowe
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Prezentowana praca zatytułowana „Obszar koncentrujący” z 1977 pochodzi z dobrze rozpoznanego okresu twórczości Jana Berdyszaka i wydaje się mocno osadzona w awangardowych poszukiwaniach sytuujących się na pograniczu minimal artu i sztuki konceptualnej. Już we wczesnym okresie twórczość artysty silnie koncentrowała się na zagadnieniach przestrzennych. Problemem, który szczególnie go zajmował, a który kontynuował w swoich kolejnych cyklach, począwszy od „Kół podwojonych” realizowanych w latach 1962-64 była głęboka analiza oraz liczne próby przezwyciężenia tradycyjnej konwencji konstrukcji obrazu. Z czasem do swoich prac wprowadził element rzeczywistej przestrzeni w postaci wyciętego w płótnie owalnego otworu. Omawiana kompozycja w założeniu miała być formą skłaniającą widza do kontemplacji. Berdyszak niejednokrotnie podejmował bowiem próby transponowania na język wizualny pojęć takich jak otwartość czy nieskończoność głęboko powiązanych z filozoficzną myślą Wschodu, która niewątpliwie zajmowała istotne miejsce w jego twórczości. Artysta prowadził bowiem głębokie rozważania filozoficzne nad formą oraz sensem w sztuce. Dzięki zainteresowaniom filozofiami, również europejskimi, Berdyszak zwrócił się ku zagadnieniom, które w pośpiechu życia i przy prędkim oglądzie zazwyczaj ignorowano. Ważnym wątkiem jego sztuki jest pustka, którą opisał w następujący sposób: „to biała kartka czekająca na kreskę, to przestrzeń czekająca na rzeźbę, cisza czekająca na znak” (Jan Berdyszak, [cyt. za:] Elżbieta Dzikowska, Artyści mówią. Wywiady z mistrzami malarstwa, Warszawa 2011, s. 16). Poprzez swoje prace, takie jak omawiany cykl „Obszarów koncentrujących”, realizowany między 1973 a 1980 artysta nie tylko wyraża dualizm – bytu i braku, ale także użytkuje niezagospodarowane przestrzenie poprzez ich uaktywnianie i pomaganie widzom w dostrzeżeniu ich obecności i wartości. Pustka w odczuciu artysty nie czeka na dosłowne wypełnienie, bowiem sama w sobie jest istotną wartością, która powinna intrygować i pobudzać do refleksji.
Rzeźbiarz, malarz, grafik, autor instalacji. Studiował rzeźbę w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Poznaniu. Od wczesnego okresu jego twórczość skupiała się na zagadnieniach przestrzeni (cykl KOŁA PODWÓJNE, 1962-1964 i 1967-1969). Kolejnym etapem poszukiwań było wprowadzenie do obrazu przestrzeni rzeczywistej w postaci otworu wyciętego w płótnie. Twórczość Berdyszaka obejmuje także akcje efemeryczne. Brał udział w wielu artystycznych imprezach w kraju i zagranicą. Otrzymał Nagrodę Artystyczną Klubu "Od Nowa" w Poznaniu za debiut w dziedzinie malarstwa i rysunku (1960) oraz Nagrodę Artystyczną Miasta Poznania (1994).
Description:
"Concentrating area", 1977
acrylic/canvas mounted on panel, 40 x 40 cm; signed, dated and described on the reverse: 'OBSZAR KONCENTRUJACY | AKRYL | JAN | BER | DYSZ | AK | 1977', two installation instructions on the reverse,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Prezentowana praca zatytułowana „Obszar koncentrujący” z 1977 pochodzi z dobrze rozpoznanego okresu twórczości Jana Berdyszaka i wydaje się mocno osadzona w awangardowych poszukiwaniach sytuujących się na pograniczu minimal artu i sztuki konceptualnej. Już we wczesnym okresie twórczość artysty silnie koncentrowała się na zagadnieniach przestrzennych. Problemem, który szczególnie go zajmował, a który kontynuował w swoich kolejnych cyklach, począwszy od „Kół podwojonych” realizowanych w latach 1962-64 była głęboka analiza oraz liczne próby przezwyciężenia tradycyjnej konwencji konstrukcji obrazu. Z czasem do swoich prac wprowadził element rzeczywistej przestrzeni w postaci wyciętego w płótnie owalnego otworu. Omawiana kompozycja w założeniu miała być formą skłaniającą widza do kontemplacji. Berdyszak niejednokrotnie podejmował bowiem próby transponowania na język wizualny pojęć takich jak otwartość czy nieskończoność głęboko powiązanych z filozoficzną myślą Wschodu, która niewątpliwie zajmowała istotne miejsce w jego twórczości. Artysta prowadził bowiem głębokie rozważania filozoficzne nad formą oraz sensem w sztuce. Dzięki zainteresowaniom filozofiami, również europejskimi, Berdyszak zwrócił się ku zagadnieniom, które w pośpiechu życia i przy prędkim oglądzie zazwyczaj ignorowano. Ważnym wątkiem jego sztuki jest pustka, którą opisał w następujący sposób: „to biała kartka czekająca na kreskę, to przestrzeń czekająca na rzeźbę, cisza czekająca na znak” (Jan Berdyszak, [cyt. za:] Elżbieta Dzikowska, Artyści mówią. Wywiady z mistrzami malarstwa, Warszawa 2011, s. 16). Poprzez swoje prace, takie jak omawiany cykl „Obszarów koncentrujących”, realizowany między 1973 a 1980 artysta nie tylko wyraża dualizm – bytu i braku, ale także użytkuje niezagospodarowane przestrzenie poprzez ich uaktywnianie i pomaganie widzom w dostrzeżeniu ich obecności i wartości. Pustka w odczuciu artysty nie czeka na dosłowne wypełnienie, bowiem sama w sobie jest istotną wartością, która powinna intrygować i pobudzać do refleksji.
Rzeźbiarz, malarz, grafik, autor instalacji. Studiował rzeźbę w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Poznaniu. Od wczesnego okresu jego twórczość skupiała się na zagadnieniach przestrzeni (cykl KOŁA PODWÓJNE, 1962-1964 i 1967-1969). Kolejnym etapem poszukiwań było wprowadzenie do obrazu przestrzeni rzeczywistej w postaci otworu wyciętego w płótnie. Twórczość Berdyszaka obejmuje także akcje efemeryczne. Brał udział w wielu artystycznych imprezach w kraju i zagranicą. Otrzymał Nagrodę Artystyczną Klubu "Od Nowa" w Poznaniu za debiut w dziedzinie malarstwa i rysunku (1960) oraz Nagrodę Artystyczną Miasta Poznania (1994).
Description:
"Concentrating area", 1977
acrylic/canvas mounted on panel, 40 x 40 cm; signed, dated and described on the reverse: 'OBSZAR KONCENTRUJACY | AKRYL | JAN | BER | DYSZ | AK | 1977', two installation instructions on the reverse,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Stan zachowania
0
Technika
akryl/płótno naklejone na deskę
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'OBSZAR KONCENTRUJĄCY | AKRYL | JAN | BER | DYSZ | AK | 1977'
Proweniencja
0
Literatura
0
Wystawiany
0