Powrót do DESA.PL
38 of Liczba obiektów: 86
38
Tamara Berdowska (1962) | Bez tytułu - dyptyk, 2020
Estymacja:
10,000 zł - 15,000 zł
Sprzedane
13,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Artysta
Tamara Berdowska (1962)
Wymiary
50 x 50 cm (wymiary każdej pracy)
Opis
olej/płótno, 50 x 50 cm (wymiary każdej pracy), każda z części sygnowana, datowana i opisana na odwrociu: 'Tamara Berdowska | olej 2020 | bez tytułu | nr 1' oraz 'Tamara Berdowska | olej 2020 | bez tytułu | część 2'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


Tamara Berdowska jawi się jako twórczyni, której interdyscyplinarne działania artystyczne najlepiej zdają się odpowiadać konwencji abstrakcji geometrycznej. Jak stwierdziła Jolanta Antecka: „Tamara Berdowska od debiutu przekonuje nas, że abstrakcję geometryczną wciąż można uprawiać twórczo. Jako pierwsza w Europie pokazała wieloczęściowe rysunki przestrzenne. Bożena Kowalska (wymagający krytyk i wybitna znawczyni abstrakcji) zwracała uwagę, że podobne do pewnego stopnia działania podjęte były równolegle tylko w USA” (Jolanta Antecka, „Dziennik Polski”, 2.07.2017, Kraków, [w:] Berdowska Tamara, [red.] Joanna Warchoł, Obiekty | Obrazy, Kraków 2015, s. 28).
Na przestrzeni lat Berdowska wypracowała zupełnie unikalną formułę wypowiedzi artystycznej, na którą składają się asceza formalna oraz wąska paleta kolorystyczna z wyraźną dominantą błękitnej barwy. Strategia działania artystki polega na dokonywaniu subtelnych przejść walorowych w obrębie jednego koloru. W zupełnie innowacyjny sposób odchodzi od wykorzystywania płaskich plam barwnych oraz wyraźnie zaznaczonych konturów stanowiących niemalże dogmatyczne założenia sztuki op-artu. Prace artystki są drobiazgowo i wnikliwie opracowywanymi kompozycjami składającymi się z niezliczonych ilości miniaturowych elementów, które Bożena Kowalska określiła mianem „mikrocegiełek”. Eksploatowane w obrębie różnych dziedzin artystycznych możliwości płynące z powielania, geometryzacji, symetryczności form można odczytywać nie tylko jako głęboką potrzebę porządkowania i dyscyplinowania otaczającej rzeczywistości, ale także jako poszukiwanie równowagi i bezpieczeństwa z nich płynących.

Berdowska Tamara – w latach 1985 - 1990 odbyła studia na ASP w Krakowie w pracowni prof. Janiny Kraupe-Śwideskiej. Otrzymała dyplom z wyróżnieniem. W latach 1988 - 2018 brała udział w ponad 100 wystawach zbiorowych oraz 22 indywidualnych. Od 2000 roku uczestnik sympozjów organizowanych przez Bożenę Kowalską dla artystów posługujących się językiem geometrii w Okunince, Orońsku a następnie w Radziejowicach. Otrzymała m.in. stypendium Ministerstwa Kultury i Sztuki, Emilly Car College of Art and Design w Vancouver (Kanada), Fundacji Pollock-Krasner (Nowy Jork), Stypendium twórcze Prezydenta Miasta Bielsko-Biała oraz nagrody prof. Janiny Kraupe-Świderskiej, Grand Prix, Sztuka dwóch czasów, Muzeum Narodowe w Gdańsku, Egeria 2000, Nagroda Prezydenta Miasta, Muzeum Ostrowa Wielkopolskiego, Nagroda im. Witolda Wojtkiewicza w Krakowie. Prace Tamary Berdowskiej znajdują się w zbiorach Muzeum Narodowego w Szczecinie, Muzeum w Bochum, Galerii Studio w Warszawie, Muzeum Historycznego Miasta Krakowa, Muzeum Archidiecezji w Katowicach, Muzeum Okręgowego w Chełmie, Muzeum Okręgowego w Radomiu, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Muzeum Historycznego w Bielsku-Białej, Mondriaanhuis, Muzeum w Amersfoort, Mazowieckim Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia" w Radomiu, Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, Museum Kulturspeicher Würzburg Sammlung Peter C. Ruppert oraz w kolekcjach prywatnych w kraju i za granicą.

Description:
Untitled - diptych, 2020
oil/canvas, 50 x 50 cm (dimensions of each); , each part signed, dated and described on the reverse: 'Tamara Berdowska | olej 2020 | bez tytulu | z cyklu Bezsennosc'
'Tamara Berdowska | 2020 olej | bez tytulu',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Stan zachowania
0
Technika
olej/płótno
Sygnatura
0
Proweniencja
0
Literatura
0
Wystawiany
0