15
Jerzy Nowosielski (1923 - 2011) | Święta Paraskewa, 1971
Estymacja:
22,000 zł - 35,000 zł
Sprzedane
38,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Artysta
Jerzy Nowosielski (1923 - 2011)
Wymiary
24,5 x 15,5 cm
Kategoria
Opis
tempera/deska, 24,5 x 15,5 cm,
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Paraskewa jest świętą kościoła prawosławnego. Była mniszką, urodziła się w XI wieku w Bułgarii. Jej imię w języku bułgarskim oznaczało „piątek” i zostało jej nadane, by upamiętnić śmierć Jezusa Chrystusa. Przez wiele lat żyła na pustynnych terenach w Jordanii. Jak na eremitkę przystało, oddawała się tam modlitwie i prowadziła ascetyczne życie. Po objawieniu, którego doznała, powróciła do Bułgarii, gdzie niebawem zmarła. Jak w wielu innych historiach hagiograficznych, także i w tej, po śmierci świętej jej ciało miało uzdrawiającą moc – pielgrzymi, którzy odwiedzali jej grób, doznawali uzdrowienia.
Obraz świętej w twórczości Jerzego Nowosielskiego wpisuje się w jeden z jej głównym nurtów, jakim były przestawienia religijne. Nowosielski wielokrotnie inspirował się malarstwem ikonowym, a wiele z jego przedstawień literalnie naśladuje ich formę. Interesujący pozostaje jej status: w ściśle sprecyzowanym i określonym przez ceremoniał malarstwie prawosławnym status ikony przysługuje wyłącznie tym obrazom, które wykonano zgodnie z ustalonymi przez cerkiew zasadami. Prace Nowosielskiego pozostają jednak najczęściej obrazami w sensie zachodnioeuropejskim. Choć poprzez uproszczoną formę i płaską plamę barwną wyglądają jak ikony, są ich naśladownictwem.
Początki fascynacji Nowosielskiego światem ikon przypadają na lata 1937-39, kiedy miał on okazję bywać we lwowskim muzeum ukraińskim. Tam zapoznał się dokładnie ze sztuką ikonopisarstwa. Jak sam wspominał tamte, młodzieńcze fascynacje: „Pierwszy raz spotkałem się z wielką sztuką w takim stężeniu i w takiej ilości. Wrażenie było tak silne, że tego spotkania nigdy nie zapomnę. Patrząc, odczuwałem po prostu ból fizyczny… Nie byłem w stanie przejść z jednej sali do drugiej”. Jak sam zaznaczał, wszystkie jego prace, które wykonał w swoim życiu, w jakiś sposób zależne były od tamtych spotkań ze sztuką cerkiewną oraz nimi inspirowane.
W 1940 roku rozpoczął studia w krakowskiej Kunstgewerbeschule. Od 1944 roku członek Polskiej Akademii Umiejętności. Członek Grupy Młodych Plastyków i Grupy Krakowskiej. W latach 1976-92 był profesorem ASP w Krakowie. Malarz, rysownik, scenograf, twórca kompozycji figuralnych, martwych natur, aktów, pejzaży i obrazów sakralnych, w których łączył elementy nowoczesne z wpływami sztuki bizantyjskiej. Jego niepowtarzalny styl charakteryzuje się stosowaniem płaskiego układu barwnych plam obwiedzionych czystą linią konturu i syntetyzującym widzeniem codzienności. Jest autorem licznych polichromii w kościołach (m. in. w kościoła św. Ducha w Nowych Tychach, kościoła w Wesołej k. Warszawy, cerkwi w Lourdes we Francji) oraz ikonostasów (m. in. w cerkwi Zaśnięcia Matki Bożej w Krakowie). Prace artysty znajdują się w licznych zbiorach muzealnych w Polsce i w kolekcjach prywatnych (USA, Kanada, Francja, Niemcy). W 1993 roku został laureatem Nagrody Wielkiej Fundacji Kultury za wybitne osiągnięcia w dziedzinie kultury.
Description:
Saint Paraskeva, 1971
tempera/board, 24.5 x 15.5 cm; , ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Paraskewa jest świętą kościoła prawosławnego. Była mniszką, urodziła się w XI wieku w Bułgarii. Jej imię w języku bułgarskim oznaczało „piątek” i zostało jej nadane, by upamiętnić śmierć Jezusa Chrystusa. Przez wiele lat żyła na pustynnych terenach w Jordanii. Jak na eremitkę przystało, oddawała się tam modlitwie i prowadziła ascetyczne życie. Po objawieniu, którego doznała, powróciła do Bułgarii, gdzie niebawem zmarła. Jak w wielu innych historiach hagiograficznych, także i w tej, po śmierci świętej jej ciało miało uzdrawiającą moc – pielgrzymi, którzy odwiedzali jej grób, doznawali uzdrowienia.
Obraz świętej w twórczości Jerzego Nowosielskiego wpisuje się w jeden z jej głównym nurtów, jakim były przestawienia religijne. Nowosielski wielokrotnie inspirował się malarstwem ikonowym, a wiele z jego przedstawień literalnie naśladuje ich formę. Interesujący pozostaje jej status: w ściśle sprecyzowanym i określonym przez ceremoniał malarstwie prawosławnym status ikony przysługuje wyłącznie tym obrazom, które wykonano zgodnie z ustalonymi przez cerkiew zasadami. Prace Nowosielskiego pozostają jednak najczęściej obrazami w sensie zachodnioeuropejskim. Choć poprzez uproszczoną formę i płaską plamę barwną wyglądają jak ikony, są ich naśladownictwem.
Początki fascynacji Nowosielskiego światem ikon przypadają na lata 1937-39, kiedy miał on okazję bywać we lwowskim muzeum ukraińskim. Tam zapoznał się dokładnie ze sztuką ikonopisarstwa. Jak sam wspominał tamte, młodzieńcze fascynacje: „Pierwszy raz spotkałem się z wielką sztuką w takim stężeniu i w takiej ilości. Wrażenie było tak silne, że tego spotkania nigdy nie zapomnę. Patrząc, odczuwałem po prostu ból fizyczny… Nie byłem w stanie przejść z jednej sali do drugiej”. Jak sam zaznaczał, wszystkie jego prace, które wykonał w swoim życiu, w jakiś sposób zależne były od tamtych spotkań ze sztuką cerkiewną oraz nimi inspirowane.
W 1940 roku rozpoczął studia w krakowskiej Kunstgewerbeschule. Od 1944 roku członek Polskiej Akademii Umiejętności. Członek Grupy Młodych Plastyków i Grupy Krakowskiej. W latach 1976-92 był profesorem ASP w Krakowie. Malarz, rysownik, scenograf, twórca kompozycji figuralnych, martwych natur, aktów, pejzaży i obrazów sakralnych, w których łączył elementy nowoczesne z wpływami sztuki bizantyjskiej. Jego niepowtarzalny styl charakteryzuje się stosowaniem płaskiego układu barwnych plam obwiedzionych czystą linią konturu i syntetyzującym widzeniem codzienności. Jest autorem licznych polichromii w kościołach (m. in. w kościoła św. Ducha w Nowych Tychach, kościoła w Wesołej k. Warszawy, cerkwi w Lourdes we Francji) oraz ikonostasów (m. in. w cerkwi Zaśnięcia Matki Bożej w Krakowie). Prace artysty znajdują się w licznych zbiorach muzealnych w Polsce i w kolekcjach prywatnych (USA, Kanada, Francja, Niemcy). W 1993 roku został laureatem Nagrody Wielkiej Fundacji Kultury za wybitne osiągnięcia w dziedzinie kultury.
Description:
Saint Paraskeva, 1971
tempera/board, 24.5 x 15.5 cm; , ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
tempera/deska
Proweniencja
kolekcja prywatna, Kraków