Powrót do DESA.PL
36 of Liczba obiektów: 91
36
Kazimierz Sichulski | Spływ po Prucie
Estymacja:
6,000 zł - 9,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. Prace na Papierze
Wymiary
52,5 x 86,5 cm (w świetle oprawy)
Opis
akwarela, ołówek/papier , 52,5 x 86,5 cm (w świetle oprawy),

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


Kazimierz Sichulski, ilustrator życia górali z Karpat Wschodnich, konsekwentnie upamiętniał w swoich obrazach barwne stroje, obyczaje, wierzenia i przyrodę tego rejonu. Artysta stworzył niemal romantyczny wizerunek życia Hucułów sprzężony z łagodnym rytmem natury. Krytyk Marian Olszewski słusznie zauważył główne motywy kierujące twórczością krakowskiego artysty, pisząc w 1907 roku: „Jeden rzut oka, a od tej bez życia elegancji, jakby naprawdę w bajce, jesteśmy gdzie indziej, jesteśmy wśród jakichś barbarzyńskich, a jednak pełnych prarafaelickiej ekstazy postaci. To Sichulski, wyczuwający subtelność brutal. (…) We wszystkich ich uczestnicy tyle tylko mają kontaktu, że znajdują się obok siebie i w jedną harmonię łączą tony, obopólnie, względnie trójwspólnie wygrywane. Kwiaty, góry, niebo wtrącają ich w tę ekstazę. Są w strojach huculskich. Bladzi i chudzi, z melancholijnym ogniem w oczach, stoją obok siebie lub idą jeden z drugim, widoczni wówczas wyłącznie w swych popiersiach. Ekstatyczność jest też w dynamice i w geometrii techniki – taki jeszcze autor niezrównoważony, nie opanowujący ani techniki, ani swych antycypacyjnych wyobrażeń koncepcyjnych”.
Prezentowana w katalogu praca jest kompozycyjnym wariantem do malarskiej realizacji z 1913 roku „Na Prucie”. Akwarela ukazuje dwóch Hucułów, którzy płyną z nurtem rzeki na podłużnej drewnianej tratwie. Wyidealizowany świat górali łączy się w malarstwie Sichulskiego z syntetycznym sposobem malowania. Uogólniona plama barwna, mocne, świeże kolory, secesyjny rytm falujących konturów wtłoczone są zazwyczaj w horyzontalny kadr o przesuniętej osi obrazu. Asymetryczna kompozycja, uproszczone formy wypełnione intensywną barwą zapożyczone są z estetyki japońskiej, którą Sichulski żywo się inspirował. Malarskie i rysunkowe realizacje motywów z życia Hucułów zdradzały ogromne zafascynowanie artysty kolorem, niemalże nabistyczną formułą, upraszczającą kształty, zdynamizowane konturem.
Kazimierz Sichulski kulturę owej grupy poznał na początku XX wieku, kiedy to przełom 1904 i 1905 roku spędził na Huculszczyźnie właśnie (rejon dzisiejszej zachodniej Ukrainy). Pojechał tam wspólnie z dwójką innych malarzy, Władysławem Jarockim oraz Fryderykiem Pastuchem; ten ostatni zorganizował tę wycieczkę, gdyż jego ojciec był w tamtych stronach nadleśniczym. To podczas tej wycieczki Sichulskiego pochłonął folklor i koloryt huculski. Odtąd ta grupa etniczna do końca życia będzie się ukazywać w twórczości malarza. Kraina ta w wyobraźni Sichulskiego, jak i innych młodopolskich artystów obrosła szczególnym kultem i mitologią. Źródeł nadrealnego wizerunku tego terenu i jego mieszkańców można poszukiwać zarówno w egzotycznej dla mieszczaństwa i burżuazji urodzie obyczajów regionu, jak i rekonstruowanej w Młodej Polsce idei romantyzmu, który szeroko pojęte motywy górskie przenosił niejako do strefy sacrum. Interpretacja gór i ich mieszkańców w epoce Kazimierza Sichulskiego nasycona była autentycznością i mocnym zakorzenieniem w tożsamości „narodowej”. Na popularność tematów oscylujących wokół Karpat niewątpliwie wpływała także postępująca geograficzna eksploracja tych terenów, który turystów z poszczególnych dziedzin uwodził dzikością tak odmienną od dekadenckiej atmosfery dużych miast.


Studiował w latach 1900-08 w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych w pracowniach Józefa Mehoffera, Leona Wyczółkowskiego i Stanisława Wyspiańskiego. Równolegle uzupełniał edukację artystyczną w wiedeńskiej Kunsgewerbeschule u Antona von Kennera. W roku 1904 odbył podróż po Europie odwiedzając Monachium, Drezno, Rzym, Florencję i Paryż, gdzie zatrzymał się na dłużej i gdzie uczęszczał do Académie Colarossi. Wspólnie z Ferdynadem Pautschem i Władysławem Jarockim spędził zimę 1904-05 na Huculszczyźnie, którą odwiedzał później wielokrotnie. Od roku 1907 mieszkał we Lwowie. Należał do Towarzystwa Artystów Polskich Sztuka (od 1905) i do wiedeńskiego Hagenbundu (od 1907). W czasie I wojny światowej walczył w Legionach Polskich. Po wojnie został profesorem w Państwowej Szkole Sztuk Zdobniczych i Przemysłu Artystycznego we Lwowie (1920-1930), a następnie w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (1930-39). Malował sceny rodzajowe, często związane z życiem Hucułów, pejzaże, portrety oraz obrazy o tematyce historycznej i religijnej. Zajmował się ponadto wieloma dziedzinami sztuki użytkowej. Projektował witraże, mozaiki, kilimy, wystroje wnętrz. Uprawiał malarstwo ścienne, grafikę, także książkową, rysował karykatury. Swoje prace wystawiał regularnie, od 1903, w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie. Za granicą brał udział w wystawach w Paryżu, Budapeszcie, Pittsburgu, Helsinkach, Sztokholmie, Lipsku, Padwie, Moskwie, Rzymie i Berlinie.

Description:
Flow
watercolour, pencil/paper, 52.5 x 86.5 cm (dimensions in frame);

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
akwarela, ołówek/papier
Proweniencja
przedwojenna kolekcja, Lwów
Literatura
porównaj: Ewa Houszka, Kazimierz Sichulski, Katalog wystawy, Wrocław 1994, nr. kat. 40, s. 58