Powrót do DESA.PL
9 of Liczba obiektów: 98
9
Kazimierz Mikulski (1918 - 1998) | Abstrakcja, lata 40.-50.XX w
Estymacja:
60,000 zł - 80,000 zł
Sprzedane
55,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Prace na Papierze
Wymiary
106 x 70 cm
Opis
olej/tektura na płycie, 106 x 70 cm,

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


„Twórczość Kazimierza Mikulskiego kojarzono niejednokrotnie z surrealizmem i zapewne słusznie, bo nie ma w Polsce artysty, który by równie jak on wniknął w samą istotę surrealistycznej dyscypliny, surrealistycznej inspiracji. Bliskie mu są - ścisłość
i precyzja poetyckiego zapisu, odrzucenie logiki bezprzedmiotowej zarówno jako logiki formalnej […] aż po absurd, naiwność i stereotypowość włącznie. Od twórczości klasyków surrealizmu, różni jednakowoż Mikulskiego coś - co sprawia, że przy całej bliskości założeń nie jest on po prostu ich kontynuatorem […] Mikulski bynajmniej nie ukrywa, że powołane przez niego układy są układami konstruowanymi, i że ich automatyzm nie jest całkowicie dziewiczy, a rodząca się z niego poezja znaczeń - całkowicie niezamierzona".

Mieczysław Porębski


Prezentowana kompozycja abstrakcyjna powstała najprawdopodobniej w II połowie lat 40. XX wieku. Wskazuje na to jej stylistyka. W tym czasie Mikulski malował prace nieprzedstawiające lub lokujące się na granicy sztuki abstrakcyjnej. Wypełniały je trudne do zdefiniowania znaki-przedmioty. Rozmieszczone są zwykle na zróżnicowanym walorowo tle, co sprawia wrażenie, że lewitują w przestrzeni – dryfują po powierzchni obrazu.

Czas, kiedy powstał prezentowany obraz to moment, gdy artysta związany był z tzw. Grupą Młodych Plastyków. Było to ugrupowanie artystów i artystek zrzeszonych w trakcie II wojny światowej w konspiracyjnym teatrze kierowanym przez Tadeusza Kantora. Wydaje się, że to właśnie ta niebezpieczna, teatralna przygoda zainteresowała artystę sztuką teatru na wiele lat – jak wiadomo, w późniejszych latach wielokrotnie projektował scenografie do spektakli. Grupa wystawiała dwa razy w latach 1945-46 i uznana była za głos pokolenia – prezentację artystów nowoczesnych, którzy w swojej twórczości czerpali z dziedzictwa będącego już wówczas zjawiskiem historycznym pierwszej awangardy. Choć nie posiadali oni jednego, spójnego programu artystycznego, łączyła ich chęć prowadzenia artystycznego eksperymentu i sprzeciw wobec tradycji realizmu oraz utrzymującego wówczas wpływy koloryzmu. Najważniejszą inicjatywą tego ugrupowania była organizacja Wystawy Sztuki Nowoczesnej w Krakowie w 1948 – jednej z ważniejszych manifestacji sztuki nowoczesnej w tym czasie.

Wspomniane obrazy Mikulskiego, wśród nich prezentowana tutaj praca, zdradzają wpływy surrealizmu. Fantazyjne kształty wywołujące rozmaite skojarzenia u widzów wypełniają te kompozycje w poetyckich układach. Wiele z tych obrazów posiadało tytuły, które stwarzały pewnego rodzaju napięcie i pozwalały na różnorodne projekcje ze strony widzów. Były to przykładowo takie tytuły i obrazy jak: „Na przedmieściu spotykamy księżyc” czy „Wieczorem słychać gwizd przejeżdżających pociągów”. Choć prezentowana tutaj praca Mikulskiego nie posiada tytułu, swoją warstwą wizualną nie ustępuje wyżej wymienionym i tak jak one, wydaje się przedstawiać fantazyjne wyobrażenie akcji dziejącej się w trudnej do opisania rzeczywistości. Wydaje się, że jest to główną cechą tej grupy obrazów: nie sprawiają one wrażenia, że przynależą do „pustej” abstrakcji skupionej wyłącznie na zagadnieniach czysto formalnych, w których kształt, kolor i faktura są najważniejszą i jedyną treścią obrazu. Obrazy Mikulskiego posiadają sugestię narracyjności, chociaż trudno powiedzieć, o czym mówią.

Całą twórczość Mikulskiego, również tę dojrzałą, interpretuje się, odnajdując w niej pewne zależności z surrealizmem. Jednak koniec lat 40. XX wieku to czas, kiedy podobne inspiracje były szczególnie zauważalne w pracach wspomnianej grupy młodych krakowskich malarzy i malarek. W historii sztuki pisze się nawet, że w Krakowie panowała wówczas „surrealistyczna atmosfera”. „Nie o wiedzę [o surrealizmie] jednak tu chodziło, lecz o atmosferę pewnego rodzaju nihilizmu, anarchiczną postawę, ’która odrzuca wszelkie dogmaty’. Ta atmosfera stanowiła więc swego rodzaju remedium na hitlerowską okupację, próbę zbudowania ’innego’ punktu odniesienia, metody przetrwania nie tylko trudnych warunków materialnych, egzystencjalnych i politycznych, ale (…) przede wszystkim poszukiwania języka zdolnego opisać sytuację, w jakiej jego pokolenie się znalazło, języka innego niż ten, którym karmiło się ono w okresie międzywojennym i który zawiódł” (Piotr Piotrowski, Surrealistyczne interregnum, [w:] Mistrzowi uczniowie. Mieczysławowi Porębskiemu, red. Tomasz Grylewicz, et. al., Kraków 2001, s. 305).

Od 1938 studiował malarstwo pod kierunkiem P. Dadleza i K. Sichulskiego w ASP w Krakowie. W czasie okupacji kontynuował naukę u F. Pautscha w Kunstgewerbeschule. Po zakończeniu wojny uczył się w latach 1945-46 aktorstwa i reżyserii w Studio Dramatycznym przy Teatrze Starym w Krakowie, jednocześnie w 1945 roku ukończył Warsztat Filmowy Młodych. Był członkiem Grupy Krakowskiej, uczestniczył w Wystawach Sztuki Nowoczesnej w Krakowie i w Warszawie. Zajmował się malarstwem, rysunkiem, scenografią i aktorstwem (występował w konspiracyjnym teatrze Tadeusza Kantora oraz po wojnie w jego teatrze Cricot 2), pisał wiersze. Malarstwo artysty klasyfikowane jest jako surrealistyczne, metaforyczne, oniryczne. Ulubione motywy to piękne kobiety, zwierzęta, kwiaty traktowane umownie, wypełniające przestrzeń obrazu.

Description:
Abstraction, lata 40.-50.XX w
oil/carboard mounted on board, 106 x 70 cm; , ,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20% of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/tektura na płycie
Proweniencja
Kazimierz Mikulski. Wczesne prace, Desa Dzieła Sztuki i Antyki, Pałac Kmitów, Kraków, kwiecień-maj 2016
Literatura
Kazimierz Mikulski. Wczesne prace, katalog wystawy, Desa Dzieła Sztuki i Antyki, Kraków 2016, s. 29, poz. 21 (il.)
Wystawiany
Kazimierz Mikulski. Wczesne prace, katalog wystawy, Desa Dzieła Sztuki i Antyki, Kraków 2016, s. 29, poz. 21 (il.)