Powrót do DESA.PL
74 of Liczba obiektów: 84
74
Zofia Stryjeńska | "Pastorałka złożona z 7 kolęd", 1915
Estymacja:
1,200 zł - 1,600 zł
Sprzedane
1,800 zł
Aukcja na żywo
Zakopane, Zakopane. Słońce, góry i górale.
Wymiary
40 x 51 cm (wymiary oprawy)
Kategoria
Opis
litografia/papier, 40 x 51 cm (wymiary oprawy), Ilustracje litograficzne Zofii Lubańskiej (późniejszej Stryjeńskiej), Wydawnictwo Warsztatów Krakowskich (jedna z trzech książek wydana przez to wydawnictwo, działające w latach 1913-1926). Książka została wyróżniona na Międzynarodowej Wystawie Zdobnictwa Książkowego w Lipsku w 1927.
Ozdobne kompozycje nawiązują do tradycji Bożego Narodzenia, wykorzystując motywy ludowe i elementy symboliki patriotycznej. Tekst dwubarwny, zdobiony wymyślnie opracowanymi inicjałami i przerywnikami (czarno-czerwonymi), ilustracje w kolorze złotym, czarnym i czerwonym

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


Jedna z najwybitniejszy artystek polskich 1 połowy XX wieku. Była żoną architekta i rzeźbiarza Karola Stryjeńskiego. W 1909 rozpoczęła naukę w szkole malarskiej dla kobiet Marii Niedzielskiej. W 1911 przebrana za chłopca, jako Tadeusz Grzymała rozpoczęła studia malarskie w Monachium (w tym czasie do tamtejszej akademii nie przyjmowano kobiet). Po roku rozpoznana przez kolegów opuściła Monachium i wróciła do Krakowa. W 1918 wstąpiła do Warsztatów Krakowskich jako projektantka zabawek i autorka tek graficznych. W latach 1921-1927 mieszkała w Zakopanem, gdzie jej mąż pracował jako dyrektor Szkoły Przemysłu Drzewnego. Po rozwodzie w 1927 przeniosła się do Warszawy. W 1938 otrzymała kilka zamówień z polskiego Ministerstwa Spraw Zagranicznych, m.in. na kilim dla cesarza Japonii Hirohito. Wzięła udział w dekoracji wnętrz polskich statków pasażerskich: "Batorego" i "Piłsudskiego". Wykonała także freski w Muzeum Techniczno - Przemysłowym w Krakowie (1917), polichromię sal w baszcie Senatorskiej na Wawelu (1917) i dekoracje wnętrza winiarni Fukiera w Warszawie. Jako członek Stowarzyszenia Artystów Polskich Rytm (od 1922 roku) wzięła udział w Międzynarodowej Wystawie Sztuki Dekoracyjnej w Paryżu w 1925 roku, zdobiąc salę główną polskiego pawilonu zaprojektowanego przez J. Czajkowskiego sześcioma panneaux przedstawiającymi Rok obrzędowy w Polsce. Indywidualne prezentacje twórczości Stryjeńskiej odbyły się m.in. w warszawskim Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych (1919, 1926), paryskiej Galerie Crillon (1921), londyńskim New Art Salon (1927), lwowskim Muzeum Przemysłu Artystycznego (1932) i warszawskim Instytucie Propagandy Sztuki (1935). Za granicą artystka eksponowała swe prace na Biennale w Wenecji (1920, 1930, 1932) oraz na wystawach organizowanych w latach 1927-39 przez Towarzystwo Szerzenia Sztuki Polskiej wśród Obcych. W 1929 roku otrzymała wielki złoty medal za ilustracje książkowe na Powszechnej Wystawie Krajowej w Poznaniu, a w 1932 roku zdobyła złoty medal na XVIII Biennale w Wenecji. W okresie największej popularności Stryjeńskiej jej prace były rozpowszechniane w formie tek, albumów i pocztówek przez oficynę Jakuba Mortkowicza, która wydała m. in. "Tańce polskie", "Paschę. Pieśń o Zmartwychwstaniu Pańskim", "Piastów" i "Obrzędy polskie".

Description:
'Pastoral made of 7 carrols', 1915
lithography/paper, 40 x 51 cm (binding); printed by Wydawnictwo Warsztatow Krakowskich (one of only 3 books printed by this publishing house, active from 1913 to 1926) with lithogrpah compositions by famous Polish painter, Zofia Lubanska (later: Zofia Stryjenska). It was awarded with special prize during the Exhibition of Book Illustrations in Leipzig in 1927 r.

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20% of the hammer price.
Technika
litografia/papier
Literatura
Zofia Stryjeńska 1891-1976, katalog wystawy w Muzeum Narodowym w Krakowie, redaktor naukowy Światosław Lenartowicz, Kraków 2008, poz. kat. V.I.I, s. 356