41
Wacław Taranczewski | "Skały nad Morskim Okiem" (poliptyk), 1960
Estymacja:
110,000 zł - 150,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Zakopane, Zakopane. Słońce, góry i górale.
Wymiary
120 x 100 cm (wymiary każdej pracy)
Kategoria
Opis
tempera jajowa/płótno, 120 x 100 cm (wymiary każdej pracy), poliptyk złożony z 6 prac
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Doświadczenia z monumentalnymi i sakralnymi pracami wykorzystał Wacław Taranczewski w kilku cyklach wielkoskalowych obrazów tworzących wieloobrazowe poliptyki, niczym średniowieczne nastawy ołtarzowe. W ich obrębie trzykrotnie malarz podejmował motyw widoku z tarasu schroniska nad Morskim Okiem w kierunku naprzeciwległym. Tematyka górskiego pejzażu była mu dobrze znana od czasów plenerów w Gorcach, na których bywał począwszy od 1931. W Tatrach podjął Taranczewski motyw, który fascynował wielu polskich malarzy, począwszy od I poł. XIX w.: majestat wysokich gór otaczających najsłynniejsze z tatrzańskich jezior - Morskie Oko. Może najbliższe efektem surowości są prace malarskie i graficzne Leona Wyczółkowskiego ("Mnich nad Morskim Okiem"). Taranczewski poszedł jednak dalej, redukując formy do barwnych płaszczyzn i pozrywanych linii. Mimo tej lapidarności środków wyrazu, poliptyk świetnie oddaje wrażenie surowości i wręcz namacalnej szorstkości skał i piargów. Niewątpliwie duży udział w tym efekcie ma zastosowana technika: sgraffita temperowych warstw różnobarwnej farby. Znana jest ona przede wszystkim jako technika dekorowania elewacji budynków, gdzie polega ona na zastosowaniu warstw (najczęściej dwóch) nakładanych na siebie różnobarwnych tynków. W wierzchniej z nich wydrapuje się linie lub połacie, odsłaniające spodnią warstwę i wydobywające tym samym efekt motywu na odmiennym kolorystycznie tle. Technika ta znana musiała być znana Taranczewskiemu z okresu odbudowy poznańskiego Starego Miasta po zniszczeniach II Wojny Światowej. Fasady wielu zrekonstruowanych kamieniczek, zwłaszcza w pierzejach rynku, ozdobiły sgraffitowe dekoracje.
W poliptyku "Skały - nad Morskim Okiem" Taranczewski wykorzystał szorstkość techniki sgraffita dla sugestywnego oddania nie tylko faktury eponimicznych skał i usypisk rumoszu, lecz także jakby wewnętrznej struktury kamienia. W kompozycji brak samego jeziora, jednak sposób interpretacji kształtów nie wyklucza możliwości interpretacji, że widzimy "lustrzane odbicie" zboczy i piargów, w nieporuszonej tafli Morskiego Oka. Panoramiczne ujęcie poliptyku daje okazję do kontemplacji majestatu górskiego pejzażu i ewokacyjnych możliwości abstrakcyjnego malarstwa.
Studiował w Szkole Sztuk Zdobniczych w Poznaniu i krakowskiej ASP w pracowniach F. Pautscha i F. S. Kowarskiego. Pod koniec lat 20-tych przeniósł się do Warszawy. Tu debiutował w 1932 na II Salonie IPS. Był członkiem grupy Pryzmat. Po wojnie przebywał w Poznaniu i w Krakowie, z którym związał się na stałe. Od młodości interesowała go abstrakcja; w czasie studiów w Krakowie miał kontakty z futurystami. Malował pejzaże, martwe natury, portrety, był także autorem polichromii (m. in. w kościołach Najświętszej Marii Panny i Św. Marcina w Poznaniu). W Paryżu wszedł w krąg koloryzmu, którego paletę barw utrzymywał w następnych latach swej twórczości, choć z mocnym ograniczeniem używanych barw. Kompozycje artysty odznaczały się sprowadzeniem figur, bądź przedmiotów do syntetycznego znaku, zachowując funkcję dekoracyjną obrazu.
Description:
'Rocks at the Morskie Oko' (polyptych), 1960
egg tempera/canvas, 120 x 100 cm (dimensions of each); polyptych made of 6 parts
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20% of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Doświadczenia z monumentalnymi i sakralnymi pracami wykorzystał Wacław Taranczewski w kilku cyklach wielkoskalowych obrazów tworzących wieloobrazowe poliptyki, niczym średniowieczne nastawy ołtarzowe. W ich obrębie trzykrotnie malarz podejmował motyw widoku z tarasu schroniska nad Morskim Okiem w kierunku naprzeciwległym. Tematyka górskiego pejzażu była mu dobrze znana od czasów plenerów w Gorcach, na których bywał począwszy od 1931. W Tatrach podjął Taranczewski motyw, który fascynował wielu polskich malarzy, począwszy od I poł. XIX w.: majestat wysokich gór otaczających najsłynniejsze z tatrzańskich jezior - Morskie Oko. Może najbliższe efektem surowości są prace malarskie i graficzne Leona Wyczółkowskiego ("Mnich nad Morskim Okiem"). Taranczewski poszedł jednak dalej, redukując formy do barwnych płaszczyzn i pozrywanych linii. Mimo tej lapidarności środków wyrazu, poliptyk świetnie oddaje wrażenie surowości i wręcz namacalnej szorstkości skał i piargów. Niewątpliwie duży udział w tym efekcie ma zastosowana technika: sgraffita temperowych warstw różnobarwnej farby. Znana jest ona przede wszystkim jako technika dekorowania elewacji budynków, gdzie polega ona na zastosowaniu warstw (najczęściej dwóch) nakładanych na siebie różnobarwnych tynków. W wierzchniej z nich wydrapuje się linie lub połacie, odsłaniające spodnią warstwę i wydobywające tym samym efekt motywu na odmiennym kolorystycznie tle. Technika ta znana musiała być znana Taranczewskiemu z okresu odbudowy poznańskiego Starego Miasta po zniszczeniach II Wojny Światowej. Fasady wielu zrekonstruowanych kamieniczek, zwłaszcza w pierzejach rynku, ozdobiły sgraffitowe dekoracje.
W poliptyku "Skały - nad Morskim Okiem" Taranczewski wykorzystał szorstkość techniki sgraffita dla sugestywnego oddania nie tylko faktury eponimicznych skał i usypisk rumoszu, lecz także jakby wewnętrznej struktury kamienia. W kompozycji brak samego jeziora, jednak sposób interpretacji kształtów nie wyklucza możliwości interpretacji, że widzimy "lustrzane odbicie" zboczy i piargów, w nieporuszonej tafli Morskiego Oka. Panoramiczne ujęcie poliptyku daje okazję do kontemplacji majestatu górskiego pejzażu i ewokacyjnych możliwości abstrakcyjnego malarstwa.
Studiował w Szkole Sztuk Zdobniczych w Poznaniu i krakowskiej ASP w pracowniach F. Pautscha i F. S. Kowarskiego. Pod koniec lat 20-tych przeniósł się do Warszawy. Tu debiutował w 1932 na II Salonie IPS. Był członkiem grupy Pryzmat. Po wojnie przebywał w Poznaniu i w Krakowie, z którym związał się na stałe. Od młodości interesowała go abstrakcja; w czasie studiów w Krakowie miał kontakty z futurystami. Malował pejzaże, martwe natury, portrety, był także autorem polichromii (m. in. w kościołach Najświętszej Marii Panny i Św. Marcina w Poznaniu). W Paryżu wszedł w krąg koloryzmu, którego paletę barw utrzymywał w następnych latach swej twórczości, choć z mocnym ograniczeniem używanych barw. Kompozycje artysty odznaczały się sprowadzeniem figur, bądź przedmiotów do syntetycznego znaku, zachowując funkcję dekoracyjną obrazu.
Description:
'Rocks at the Morskie Oko' (polyptych), 1960
egg tempera/canvas, 120 x 100 cm (dimensions of each); polyptych made of 6 parts
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20% of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
tempera jajowa/płótno
Proweniencja
kolekcja prywatna, Kraków
Wystawiany
wystawa malarstwa Wacława Taranczewskiego, Salon BWA - Dwór Artusa, Toruń 1961