39
Rajmund Ziemski | "Pejzaż 33/75", 1975
Estymacja:
32,000 zł - 45,000 zł
Sprzedane
22,000 zł
Aukcja na żywo
Zakopane, Zakopane. Słońce, góry i górale.
Artysta
Rajmund Ziemski (1930 - 2005)
Wymiary
100 x 65,5 cm
Kategoria
Opis
akryl/płótno, 100 x 65,5 cm, sygnowany i datowany l.d.: 'RAJMUND ZIEMSKI 75.', sygnowany i opisany na odwrociu: 'RAJMUND ZIEMSKI | PEJZAŻ 33/75 | 100 x 65' oraz nalepka własnościowa z kolekcji rodziny artysty
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Już w pierwszych znanych pracach, związanych jeszcze z figuracją (mocno jednak uproszczoną), jak np. cykl "Ptaki" z lat 1957-58, wykazał Ziemski duże zainteresowanie dla koloru i faktury. Stały się one od późnych lat 50. głównym problemem jego malarstwa, które osiągnęło granice abstrakcji. W latach 60. wykrystalizowała się jego najbardziej rozpoznawalna stylistyka, z raczej ciemną tonacją barwną, operująca kontrastem gładkich płaszczyzn i włóknistych impastów, które przyjmują często formy jakby narośli (często w krytyce używa się terminu "liszaje"). Najlepiej stylistyka ta wyraziła się w obrazach olejnych, ale świetne rezultaty dała także w pracach na papierze (tusz, akwarela, gwasz). Artysta konsekwentnie dzieła te tytułował "Pejzażami", uzupełniając o datę i numer porządkowy powstania kompozycji. Badacze nazwali ten rodzaj krajobrazu "pejzażem wewnętrznym", tylko częściowo wyprowadzonym z postrzegania zmysłowego; otwartym na subiektywne i indywidualne skojarzenia i interpretacje.
Od początku lat 70. Ziemski rozjaśniał paletę, coraz częściej stosując czyste, wręcz krzykliwe w swej intensywności i zgrzytliwe w zestawieniach barwy. Motywy zaś stały się mniej amorficzne, a niekiedy wręcz podporządkowane geometryzującym granicom wyrazistego konturu. Do takich właśnie prac należy "Pejzaż 33/75" z katalogu aukcji. Jak w szeregu innych dzieł Ziemskiego powstałych około połowy lat 70., odnajdujemy tutaj dość wyraziste w krajobrazowych skojarzeniach formy: jakby zapałczane pnie drzew, naprzemiennie z masywami ni-to-domów, ni-to-skał. Praca ma niezaprzeczalnie dekoracyjny charakter i optymistyczną ekspresję ciepłych, wręcz gorących, i nasyconych barw. W kolejnych latach artysta odszedł od klarowności form, ku dawniejszej amorficzności, pozostając jednak przy bogatszej, intensywniejszej i ciepłej. "Pejzaż 33/75" reprezentuje więc krótki, lecz doniosły i owocny etap twórczych poszukiwań Ziemskiego.
Studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, w 1955 roku obronił dyplom w pracowni Artura Nacht-Samborskiego. Przez kilkadziesiąt lat był profesorem tej uczelni. Debiutował na "poodwilżowej" wystawie w "Arsenale" w 1955 roku. Na przełomie lat 50. i 60. współpracował z Galerią Klubu Krzywego Koła. W 1979 roku otrzymał Nagrodę im. Jana Cybisa. Jego obrazy znajdują się w Muzeum Narodowym w Warszawie, Krakowie i Poznaniu oraz wielu kolekcjach w kraju i zagranicą.
Description:
'Landscape 33/75', 1975
acrylic/canvas, 100 x 65.5 cm; signed and dated lower left: 'RAJMUND ZIEMSKI 75.', signed and described on the reverse: 'RAJMUND ZIEMSKI | PEJZAZ 33/75 | 100 x 65' and a label from the artist's collection
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20% of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Już w pierwszych znanych pracach, związanych jeszcze z figuracją (mocno jednak uproszczoną), jak np. cykl "Ptaki" z lat 1957-58, wykazał Ziemski duże zainteresowanie dla koloru i faktury. Stały się one od późnych lat 50. głównym problemem jego malarstwa, które osiągnęło granice abstrakcji. W latach 60. wykrystalizowała się jego najbardziej rozpoznawalna stylistyka, z raczej ciemną tonacją barwną, operująca kontrastem gładkich płaszczyzn i włóknistych impastów, które przyjmują często formy jakby narośli (często w krytyce używa się terminu "liszaje"). Najlepiej stylistyka ta wyraziła się w obrazach olejnych, ale świetne rezultaty dała także w pracach na papierze (tusz, akwarela, gwasz). Artysta konsekwentnie dzieła te tytułował "Pejzażami", uzupełniając o datę i numer porządkowy powstania kompozycji. Badacze nazwali ten rodzaj krajobrazu "pejzażem wewnętrznym", tylko częściowo wyprowadzonym z postrzegania zmysłowego; otwartym na subiektywne i indywidualne skojarzenia i interpretacje.
Od początku lat 70. Ziemski rozjaśniał paletę, coraz częściej stosując czyste, wręcz krzykliwe w swej intensywności i zgrzytliwe w zestawieniach barwy. Motywy zaś stały się mniej amorficzne, a niekiedy wręcz podporządkowane geometryzującym granicom wyrazistego konturu. Do takich właśnie prac należy "Pejzaż 33/75" z katalogu aukcji. Jak w szeregu innych dzieł Ziemskiego powstałych około połowy lat 70., odnajdujemy tutaj dość wyraziste w krajobrazowych skojarzeniach formy: jakby zapałczane pnie drzew, naprzemiennie z masywami ni-to-domów, ni-to-skał. Praca ma niezaprzeczalnie dekoracyjny charakter i optymistyczną ekspresję ciepłych, wręcz gorących, i nasyconych barw. W kolejnych latach artysta odszedł od klarowności form, ku dawniejszej amorficzności, pozostając jednak przy bogatszej, intensywniejszej i ciepłej. "Pejzaż 33/75" reprezentuje więc krótki, lecz doniosły i owocny etap twórczych poszukiwań Ziemskiego.
Studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, w 1955 roku obronił dyplom w pracowni Artura Nacht-Samborskiego. Przez kilkadziesiąt lat był profesorem tej uczelni. Debiutował na "poodwilżowej" wystawie w "Arsenale" w 1955 roku. Na przełomie lat 50. i 60. współpracował z Galerią Klubu Krzywego Koła. W 1979 roku otrzymał Nagrodę im. Jana Cybisa. Jego obrazy znajdują się w Muzeum Narodowym w Warszawie, Krakowie i Poznaniu oraz wielu kolekcjach w kraju i zagranicą.
Description:
'Landscape 33/75', 1975
acrylic/canvas, 100 x 65.5 cm; signed and dated lower left: 'RAJMUND ZIEMSKI 75.', signed and described on the reverse: 'RAJMUND ZIEMSKI | PEJZAZ 33/75 | 100 x 65' and a label from the artist's collection
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20% of the hammer price.
Technika
akryl/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany l.d.: 'RAJMUND ZIEMSKI 75.'
Proweniencja
kolekcja rodziny artysty